IJs; gouden tijden in de zomer of substantiële bijdrage aan uw resultaat?

20 maart 2020 Beko Advies

De zomer van 2018 zal bij menigeen nog in het geheugen gegrift staan. De tropische, langdurige hitte in Nederland stuwde de ijsverkopen naar ongekende hoogte. De Unilever fabriek van Ben & Jerry’s in Hellendoorn draaide overuren. De verkoop van normaalgesproken een maand ging weg in een week.

Ook de ambachtelijke ijssalons en (banket)bak-kers met eigen ijsproductie beleefden gouden tijden. De omzetten (en rendementen) waren dusdanig hoog dat we het konden terugzien in de benchmark gegevens.  Betekent dit nu auto-matisch dat het een goed idee is om ijs toe te voegen aan uw assortiment? Het antwoord op deze vraag vergt enige nuance en onderbouw-ing. IJs is een prachtig product, bijna iedereen vindt het lekker, het genereert traffic en zorgt voor blije gezichten in de winkel. Starten met ijs vergt echter een zorgvuldige voorbereiding. Het meeste rendement kan worden behaald als u zelf de productie van ijs oppakt. IJs inkopen en doorverkopen is echter ook een optie. In een later stadium kunt u altijd nog uitbreiden met een eigen ijskeuken om een optimaal rendement te behalen.

Locatie is één van de toverwoorden voor de verkoop van ijs. Is uw locatie geschikt om ijs te verkopen? Niet alleen qua fysieke ruimte, maar nog veel meer qua ligging in het marktgebied? Het merendeel van de ijsverkopen vindt plaats in de middag en de avond. Is uw locatie gunstig gelegen? Makkelijk bereikbaar voor veel consumenten die komen te voet, met de fiets of de auto? Het kunnen realiseren van een terras is een grote toegevoegde waarde.

IJs produceren vergt kennis, maar gezien de opleiding en achtergrond van het merendeel van de ondernemers en hun vakkrachten is dit vaak geen probleem zo merken wij in de praktijk. Met een goede ijstraining en verdere begeleiding door een ijsspecialist op de werkvloer kan men snel aan de gang. De inrichting van een ijskeuken vergt een goede afstemming op uw ondernemingsplan. Van belang is het om de totale investering goed tegen het licht te houden, uw terugverdientijd te (laten) berekenen en samen met een specialist uw omzetpotentie in te schatten. Het is beter om goed beslagen ten ijs te komen.

Het merendeel van de (banket)bakkers sluit nu veelal zijn deuren rond 18.00 uur. Zoals eerder gezegd, een behoorlijk deel van ijsverkoop vindt in de avonduren plaats. Op warme zomerdagen zien wij de klantenstroom tot wel 22.00 uur (of later) aanhouden. Dit vergt, mede door de weersinvloeden, een flexibele inzet van (oproep)medewerkers. In gebieden met veel scholieren en/of studenten is dit vaak geen probleem. Een aspect om vooraf over na te denken.

Smaken verschillen, maar het merendeel van de ijskopers vindt maar één ding belangrijk: ijs moet vooral lekker zijn! Het is een echt verwenmomentje. We zien ook dat de markt voor biologisch- en vegan ijs groeit. Nog steeds een nichemarkt, maar wel één om rekening mee te houden bij uw keuzes.

Kortom mogelijkheden genoeg. Dus starten met verkoop en/of productie van ijs is een goed idee, mits vooraf goed overwogen en onderbouwd.

Beko Advies logo_250

Silvia van Nieuwland is Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies
s.v.nieuwland@beko-advies.nl
tel.: 06 – 519 903 36
www.beko-advies.nl

Lees alle columns van Beko Advies in ons dossier!

Altijd op de hoogte blijven?