‘Hoe richt ik mij meer op kinderen?’

Milou Vrijhof_Nederlands Bakkerij Centrum

Ik zie veel ouders met kinderen bij mij in de winkel komen, maar niet in vaste regelmaat. Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze groep vaker in mijn winkel komt?

Projectmanager Milou Vrijhof van het NBC: “Ouders met jonge kinderen kopen vaak in een vast patroon. Als je onderdeel van dat patroon bent, dan is de kans groot dat ze blijven komen. Je op deze groep richten biedt absoluut mogelijkheden. Uiteraard moet je winkel aantrekkelijk zijn voor de doelgroep. Het personeel moet zich ook zeker richten op de kinderen. Geef ze iets te proeven mee en pas wellicht ook je assortiment en de presentatieplek aan. Leg je krentenbollen en croissants op kinderooghoogte, dan levert dit meer vragen van kinderen aan hun ouders op.

Maar ook buiten je winkel kun je je zichtbaarheid vergroten. Hiervoor heb je geen grote reclamebudgetten nodig, maar vooral je eigen producten. Bedenk eens samen met je personeel waar deze groep consumenten zich bevindt en hoe je op die plekken aanwezig kunt zijn met kleine producten en je winkellogo. Sponsor bijvoorbeeld de buurt-BBQ met wat verse breekbroden of doneer oud brood aan de kinderboerderij. Juist een bakker die buiten zijn winkel op een sympathieke manier zichtbaar is, sluit bewoners sneller in het hart.

Nationaal Schoolontbijt

Een andere mooie kans is deelnemen aan het Nationaal Schoolontbijt in november. Hiermee pak je tijdens een landelijk bekend evenement een mooie rol in je omgeving. Met vers brood en broodjes vul je de ontbijtpakketten aan, waarmee je zichtbaar bent bij kinderen, leerkrachten én ouders. Je kunt ook de school uitnodigen in de bakkerij om kinderen te laten zien en ervaren wat er allemaal nodig is om brood te maken. Laat je deelname ook in je winkel zien, zodat klanten zien dat je deelneemt aan dit educatieve ontbijtfestijn met een maatschappelijk belang.

Je zichtbaarheid vergroot je nog meer door dat wat je doet, vast te leggen en te delen. Maak foto’s of filmpjes en deel ze op social media (let op dat je dit met toestemming van de ouders of school doet). Als je iets opvallends of unieks doet, sein dan van tevoren de lokale radio of krant in. Lokale media zijn vaak geïnteresseerd in leuke en sympathieke evenementen of acties, zeker als dit een lokale ondernemer helpt.

Kortom, met een kleine investering verdien je veel zichtbaarheid en krediet in je omgeving. Je hebt als bakker genoeg in handen om je zichtbaarheid te vergroten!

NBC is er voor u. In dit dossier van Bakkers in bedrijf staat een specialist van NBC stil bij een actuele en praktische vraag die leeft onder bakkers. Heeft u een vraag voor deze rubriek? Mail deze naar: kennis@nbc.nl.

 

Lees ook
Gelderse bakkers zoeken naar oplossingen voor broodverspilling

Gelderse bakkers zoeken naar oplossingen voor broodverspilling

Gelderse bakkers en supermarktondernemers gaan op zoek naar oplossingen om broodverspilling te voorkomen. De ideeën worden meteen getest op de werkvloer. Het project is gestart door Stichting Samen tegen Voedselverspilling en provincie Gelderland.

Operazanger opent bakkerij

Operazanger opent bakkerij

Maurice Rommers was tenor en werkte als operazanger. Totdat de coronapandemie toesloeg. Hij besloot het roer om te gooien en zijn passie voor broodbakken te professionaliseren. In het pand van Metaal Kathedraal in Utrecht opende hij Bakkerij Amadeus.

Belastingdienst geeft vijf tips voor btw-aangifte

Belastingdienst geeft vijf tips voor btw-aangifte

Zaterdag 31 juli is de deadline voor de btw-aangifte over tweede kwartaal. Alle ondernemers moeten aangifte doen. "Of je nu net een onderneming bent gestart, het afgelopen kwartaal geen omzet draaide of uitstel van belastingbetaling hebt. Doe altijd btw-aangifte." Om hierbij te helpen geeft de Belastingdienst vijf tips.