Hoe krijg ik jongere klanten in de winkel?

Bakkers in bedrijf_Vraagbaak NBC Frank Janssen

Jongere klanten hebben een ander aankooppatroon dan oudere klanten dat bovendien ook nog eens afhangt van bijvoorbeeld hun gezins- en inkomenssituaties. Een algemeen advies geven is daardoor niet zo makkelijk.

Frank Janssen, Manager Marketing & Communicatie bij het NBC legt uit: “Jongere klanten doen gemiddeld 8,8% van hun voedingsaankopen online, terwijl dit in Nederland gemiddeld 4,4% is. Het is ook een groep die veel boodschappen in de avonduren en op zondag doet. 17% van de jongeren doet hun aankopen regelmatig in de avond en 13% op de zondag. Voor ouderen ligt dat ongeveer op de helft van de percentages. Daarnaast variëren jongeren meer in hun aankooppatroon en letten ze meer op aspecten als gezondheid en gemak. Ze eten meer broodvervangende producten als cereals, crackers en rijstwafels.

Gemiddeld is bijna 45% van de klanten van de ambachtelijke bakker ouder dan 65. Deze groep is trouw aan hun bakker en doet vaak dezelfde aankopen. De jongere klanten zijn exact het tegenovergestelde. Ze doen aankopen via verschillende kanalen, zijn veeleisend en kopen ook nog eens op andere tijden. Om jongere klant in de winkel te krijgen moet je dus op bovenstaande zaken inspelen!

Meerwaarde laten zien

Het is niet eenvoudig om hiervoor een algemeen advies te geven. Verandering moet passen bij je bedrijfsidentiteit en matchen met de behoefte van de jongere klanten uit jouw verzorgingsgebied. Veel is afhankelijk van hun gezins- en de inkomenssituatie. Hierbij is de vuistregel dat vooral huishoudens met jonge kinderen en een hoog inkomen graag bij de bakker komen. Alleen in tegenstelling tot oudere welgestelden zijn ze echter niet bereid veel te betalen voor hun brood. Bij deze jongere klanten is het belangrijk om juist de meerwaarde van je producten te laten zien op de aspecten die hen aanspreken.”

NBC is er voor u. In dit dossier van Bakkers in bedrijf staat een specialist van NBC stil bij een actuele en praktische vraag die leeft onder bakkers. Heeft u een vraag voor deze rubriek? Mail deze naar: kennis@nbc.nl.

NBC_fc_coated-300x56

 

Lees ook
Meergranenbrood, mag ik mijn brood nog zo noemen?

Meergranenbrood, mag ik mijn brood nog zo noemen?

Het nieuwe Warenwetbesluit Meel en brood stelt ook eisen aan ‘meergranenbrood’. Kan ik mijn brood nog als zodanig verkopen?

Hygienisch werken tijdens de coronacrisis

Hygienisch werken tijdens de coronacrisis

Hygiënisch werken is juist nu van het allergrootste belang. Voor je eigen veiligheid en die van je medewerkers. Samen blijven we met deze tips gezond en veilig.

Commerciële activiteiten NBC voortaan bij FoodBase

Commerciële activiteiten NBC voortaan bij FoodBase

Het Nederlands Bakkerij Centrum gaat wat betreft de commerciële activiteiten opereren onder een andere naam: FoodBase. Dit maakte de organisatie tijdens Bakkersvak bekend. Foodbase is geen onbekende naam binnen de verswereld: sinds 2016 gebruikt het NBC deze naam voor commerciële activiteiten voor andere branches, zoals vis, vlees en groente.

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Wat ga je doen?Je zal je bezig houden met de productie van dagverse brood en banketproducten. Zowel groot als kleinbrood wordt in een luxe assortiment aangeboden....

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Arnhem gezocht

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Arnhem gezocht

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in de omgeving van Arnhem zijn op korte termijn op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker. De werkzaamheden...

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Wat ga je doen?Voor een bakkerij in de omgeving van Zoetermeer zijn wij op zoek naar deegmakers in de productie. Werkzaamheden: > Afwegen, mengen en kneden van de(hulp)grondstoffen...