Hoe krijg ik jongere klanten in de winkel?

Bakkers in bedrijf_Vraagbaak NBC Frank Janssen

Jongere klanten hebben een ander aankooppatroon dan oudere klanten dat bovendien ook nog eens afhangt van bijvoorbeeld hun gezins- en inkomenssituaties. Een algemeen advies geven is daardoor niet zo makkelijk.

Frank Janssen, Manager Marketing & Communicatie bij het NBC legt uit: “Jongere klanten doen gemiddeld 8,8% van hun voedingsaankopen online, terwijl dit in Nederland gemiddeld 4,4% is. Het is ook een groep die veel boodschappen in de avonduren en op zondag doet. 17% van de jongeren doet hun aankopen regelmatig in de avond en 13% op de zondag. Voor ouderen ligt dat ongeveer op de helft van de percentages. Daarnaast variëren jongeren meer in hun aankooppatroon en letten ze meer op aspecten als gezondheid en gemak. Ze eten meer broodvervangende producten als cereals, crackers en rijstwafels.

Gemiddeld is bijna 45% van de klanten van de ambachtelijke bakker ouder dan 65. Deze groep is trouw aan hun bakker en doet vaak dezelfde aankopen. De jongere klanten zijn exact het tegenovergestelde. Ze doen aankopen via verschillende kanalen, zijn veeleisend en kopen ook nog eens op andere tijden. Om jongere klant in de winkel te krijgen moet je dus op bovenstaande zaken inspelen!

Meerwaarde laten zien

Het is niet eenvoudig om hiervoor een algemeen advies te geven. Verandering moet passen bij je bedrijfsidentiteit en matchen met de behoefte van de jongere klanten uit jouw verzorgingsgebied. Veel is afhankelijk van hun gezins- en de inkomenssituatie. Hierbij is de vuistregel dat vooral huishoudens met jonge kinderen en een hoog inkomen graag bij de bakker komen. Alleen in tegenstelling tot oudere welgestelden zijn ze echter niet bereid veel te betalen voor hun brood. Bij deze jongere klanten is het belangrijk om juist de meerwaarde van je producten te laten zien op de aspecten die hen aanspreken.”

NBC is er voor u. In dit dossier van Bakkers in bedrijf staat een specialist van NBC stil bij een actuele en praktische vraag die leeft onder bakkers. Heeft u een vraag voor deze rubriek? Mail deze naar: kennis@nbc.nl.

NBC_fc_coated-300x56

 

Lees ook
Nieuwe directeur Nederlands Bakkerij Centrum

Nieuwe directeur Nederlands Bakkerij Centrum

Mirjam Kortekaas treedt op 1 juli aan als de nieuwe directeur van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). Het NBC is blij met haar komst. Jos den Otter van de Raad van Commissarissen: “Wij hebben er veel vertrouwen in dat Mirjam Kortekaas invulling kan geven aan de weg die het NBC is ingeslagen."

Patisserie de Rouw brengt een eerbetoon aan Doris de Rouw

Patisserie de Rouw brengt een eerbetoon aan Doris de Rouw

Ter gelegenheid van het 25-jarig huwelijk van het echtpaar Doris en Arthur de Rouw introduceert Patisserie de Rouw in Vught My wife’s favorite. Een eerbetoon aan Doris, gemaakt van haar favoriete smaken amandel, framboos en chocolade.

‘Help medewerkers hygiënisch te werken’

‘Help medewerkers hygiënisch te werken’

Goede hygiëne hanteren moet volgens de wet, maar ik zie het ook als een essentiële dienst en verantwoordelijkheid richting mijn klanten. Ik zie nog te vaak dat mijn medewerkers dit niet zo ervaren. Hoe zorg ik dat zij deze verantwoordelijkheid ook voelen en ernaar handelen?

Banketbakker omgeving Veenendaal gezocht

Banketbakker omgeving Veenendaal gezocht

Wij zijn op zoek naar banketbakker. Dit mag een zelfstandig werkende zijn maar ook een schoolverlater die op zoek is naar een leuke baan. Je komt in een team van...

Zelfstandig werkend broodbakker, omgeving Hilversum

Zelfstandig werkend broodbakker, omgeving Hilversum

Je zal in een klein team gaan werken waar je als deegmaker/ broodbakker ingezet gaat worden. Je bent flexibel inzetbaar en wanneer nodig wissel je met collega's...

Zelfstandig werkend banketbakker omgeving Harderwijk

Zelfstandig werkend banketbakker omgeving Harderwijk

Voor onze klant in de omgeving van Harderwijk zijn we per direct op zoek naar (ervaren) zelfstandig werkend banketbakker. Het betreft een fulltime functie, bij goed...