Hoe krijg ik jongere klanten in de winkel?

Bakkers in bedrijf_Vraagbaak NBC Frank Janssen

Jongere klanten hebben een ander aankooppatroon dan oudere klanten dat bovendien ook nog eens afhangt van bijvoorbeeld hun gezins- en inkomenssituaties. Een algemeen advies geven is daardoor niet zo makkelijk.

Frank Janssen, Manager Marketing & Communicatie bij het NBC legt uit: “Jongere klanten doen gemiddeld 8,8% van hun voedingsaankopen online, terwijl dit in Nederland gemiddeld 4,4% is. Het is ook een groep die veel boodschappen in de avonduren en op zondag doet. 17% van de jongeren doet hun aankopen regelmatig in de avond en 13% op de zondag. Voor ouderen ligt dat ongeveer op de helft van de percentages. Daarnaast variëren jongeren meer in hun aankooppatroon en letten ze meer op aspecten als gezondheid en gemak. Ze eten meer broodvervangende producten als cereals, crackers en rijstwafels.

Gemiddeld is bijna 45% van de klanten van de ambachtelijke bakker ouder dan 65. Deze groep is trouw aan hun bakker en doet vaak dezelfde aankopen. De jongere klanten zijn exact het tegenovergestelde. Ze doen aankopen via verschillende kanalen, zijn veeleisend en kopen ook nog eens op andere tijden. Om jongere klant in de winkel te krijgen moet je dus op bovenstaande zaken inspelen!

Meerwaarde laten zien

Het is niet eenvoudig om hiervoor een algemeen advies te geven. Verandering moet passen bij je bedrijfsidentiteit en matchen met de behoefte van de jongere klanten uit jouw verzorgingsgebied. Veel is afhankelijk van hun gezins- en de inkomenssituatie. Hierbij is de vuistregel dat vooral huishoudens met jonge kinderen en een hoog inkomen graag bij de bakker komen. Alleen in tegenstelling tot oudere welgestelden zijn ze echter niet bereid veel te betalen voor hun brood. Bij deze jongere klanten is het belangrijk om juist de meerwaarde van je producten te laten zien op de aspecten die hen aanspreken.”

NBC is er voor u. In dit dossier van Bakkers in bedrijf staat een specialist van NBC stil bij een actuele en praktische vraag die leeft onder bakkers. Heeft u een vraag voor deze rubriek? Mail deze naar: kennis@nbc.nl.

NBC_fc_coated-300x56

 

Lees ook
‘Help medewerkers hygiënisch te werken’

‘Help medewerkers hygiënisch te werken’

Goede hygiëne hanteren moet volgens de wet, maar ik zie het ook als een essentiële dienst en verantwoordelijkheid richting mijn klanten. Ik zie nog te vaak dat mijn medewerkers dit niet zo ervaren. Hoe zorg ik dat zij deze verantwoordelijkheid ook voelen en ernaar handelen?

Makkelijk verdiend - Ton Verbeek

Makkelijk verdiend - Ton Verbeek

We zijn tegenwoordig zo druk met managen en ondernemen, dat we soms vergeten waarom we zo hard werken: om geld te verdienen’, aldus de achterflap van ‘Makkelijk Verdiend’ van Ton Verbeek. Daarom geeft hij tips om – zonder al te veel geld uit te geven en met kleine aanpassingen – meer geld te verdienen.

Chocola, ijs, likeur en broodbakken op Bakkersvak

Chocola, ijs, likeur en broodbakken op Bakkersvak

Bakkersvak ging 10 maart van start in de evenementenhal Gorinchem. Drie dagen boordevol inspiratie, de laatste trends en innovaties, demonstraties en presentaties. De stand van Callebaut is een en al chocolade. De Chocblocks, uitgestald voor de stand, trekken direct de aandacht. “De inspiratie voor de Chocblocks deed Callebaut op tijdens de World...

Bakker groot ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

Bakker groot ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

In deze fulltime functie zal je bezig houden met het volledige proces van voorbereiden, bakken en nabewerken van klein- en grootbrood.

Teamleider ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

Teamleider ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

In de functie van teamleider ben je verantwoordelijk voor de algehele gang van zaken in de bakkerij. Je zorgt voor een optimale bezetting in de bakkerij, springt...

Bakker ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

Bakker ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

In de functie van bakker werk je in een klein team in wisselende diensten. Teambelang staat hier voorop, samen maken jullie de mooiste producten. In deze functie...