BLOG | Wanneer je aan iemand vraagt hoe het gaat, krijg je meestal als standaard antwoord ‘goed’. Het maakt niet uit aan welke ondernemer je het vraagt, het achterste van onze tong laten we niet snel zien. Dit geldt ook voor de ondernemers in onze branche. Op de een of andere manier willen we niet gelijk delen hoe het echt gaat. Dit heeft me altijd wel een
beetje verbaasd, maar ik deed er zelf ook zeker aan mee.
Hulp vragen
De laatste jaren is dit toch een beetje veranderd naar mijn mening. Corona en de energiecrisis hebben ervoor gezorgd dat hulp vragen niet langer een vreemd woord is. In deze periode zag je collega’s voor elkaar opstaan. Er ontstonden landelijke acties in de winkels, we hielpen elkaar met de productie wanneer iemand vastliep, deelden veilingen op social media en hadden veel begrip en een luisterend oor voor elkaar. We hadden namelijk een gezamenlijke vijand. Dit heeft ons als ambachtelijke bakkerijen dichter bij elkaar gebracht en sterker gemaakt. Wat is er nu makkelijker dan ervaringen delen?
Op dit moment hebben we allemaal te kampen met personeelstekorten. Dit gaat op de korte termijn niet veranderen. Sterker nog, volgens de mensen die hier verstand van hebben kan dit tot 2050 duren. Durf een collega te bellen wanneer je vastloopt. Durf kritisch naar je assortiment te kijken.
Het Ambacht heeft zo veel kennis. Laten we er met zijn allen voor zorgen dat we bestaansrecht houden. Dus als iemand aan je vraagt hoe het gaat, laten we dan echt zeggen wat we denken en voelen.