Hoe ga je tijdens de feestdagen om met nieuwe klanten?

23 Vraagbaak foto Jasper-Kuitems

23-Vraagbaak-foto-Jasper-Kuitems-300x300 De december-periode is een tijd waarin ook veel nieuwe gezichten in uw winkel komen. Maar het is tevens een periode van drukte waar ‘nieuwe’ klanten niet altijd de aandacht krijgen die ze eigenlijk verdienen. Hoe ga je hiermee om?

Jasper Kuitems, projectmanager NBC, geeft advies: “Tijd en geld, normaal belangrijke aankoopmotieven bij een grote groep Nederlanders, blijken in december van ondergeschikt belang. En ook een aspect als gezondheid wordt bij veel mensen even aan de zijlijn geplaatst. Uit recent marktonderzoek is gebleken dat vooral welgestelde huishoudens met kinderen en tweeverdieners zonder kinderen tijdens de feestdagen hun normale aankooppatroon doorbreken en op zoek gaan naar iets extra’s. Deze klantgroepen komen gebruikelijk minder vaak dan gemiddeld bij het ambacht.

Verleiden en overtuigen

Smaak, kwaliteit en gezondheid zijn belangrijke aankoopmotieven bij deze consumenten. Anders dan de oudere klant is deze groep normaal niet bereid hiervoor meer te betalen of andere winkels te bezoeken. U zult ze dus moeten verleiden en overtuigen om klant bij u te worden. Hoe doet u dat? Zorg dat deze ‘nieuwe’ klanten niet te lang hoeven te wachten of kijk naar manieren om het wachten te veraangenamen. Hou daarom uw bezetting op orde, maar kijk ook naar eventuele bestelmogelijkheden.

In deze periode stapt deze groep binnen in een voor hen nieuwe winkel. Laat daarom zien waarom ze bij u op het juiste adres zijn. In januari staat deze groep weer met beide benen op de grond en staan aspecten als gezondheid en afvallen weer op het menu. U krijgt in december de kans om hen te overtuigen dat ze ook voor deze producten bij u moeten zijn en dat uw producten gewoon veel lekkerder (smaak) zijn dan bij uw concurrent. En denk ook nu al na over hoe u deze klanten kan verleiden om in januari terug te komen. Januari-acties of proeverijen kunnen ervoor zorgen dat nieuwe klanten ook in het nieuwe jaar uw winkel binnenstappen.

Bent u in staat deze groep zo’n twee of drie keer na de feestdagen aan u te binden, dan is de kans groot dat ze hun reguliere aankooppatroon doorbreken. Aan u de creativiteit om dit voor elkaar te krijgen!

Fijne feestdagen gewenst!

NBC is er voor u. In dit dossier van Bakkers in bedrijf staat een specialist van NBC stil bij een actuele en praktische vraag die leeft onder bakkers. Heeft u een vraag voor deze rubriek? Mail deze naar: kennis@nbc.nl.

NBC_fc_coated-300x56

Meer vragen en antwoorden leest u in het dossier Vraagbaak

Lees ook
Voorkomen is beter

Voorkomen is beter

Een interessante vraag die je jezelf als ondernemer af en toe moet stellen: waarom koopt iemand niet bij mij? Vertaald naar de NBOV luidt die: waarom wordt iemand geen lid van de NBOV? De laatste weken heb ik daarom veel contact gehad met ondernemers die de toegevoegde waarde van de NBOV niet zien. Sommigen zijn nooit lid geweest; anderen hebben recent...

Vipam daagt bakker uit om buiten kaders te denken

Vipam daagt bakker uit om buiten kaders te denken

De herfst doet zijn intrede. Tijd om ons op te maken voor de feestdagen. Die zullen er dit jaar anders uitzien dan anders. De wens om uit te pakken zal er echter niet minder om zijn, bijvoorbeeld met lekker eten. Leveranciers proberen de bakker zoveel mogelijk te ontzorgen en de kans te geven zich te onderscheiden. Met vandaag Vipam.

Alea Publishers lanceert vacaturesite Foodbanen.nu

Alea Publishers lanceert vacaturesite Foodbanen.nu

Alea Publishers, uitgever van vakbladen zoals EVMI en Bakkers in Bedrijf, lanceert op 19 oktober Foodbanen.nu. Door de samenwerking met een aantal andere uitgevers groeit deze nieuwe vacaturewebsite voor de Agro, Food & Drinks-branches binnen een paar weken naar een bereik van meer dan 300.000 professionals.

Allround broodbakker omgeving Doorn

Allround broodbakker omgeving Doorn

Wat ga je doen?Ben jij een bakker/ ovenist? Dan is deze vacature zeker weten iets voor jou! Door een verschuiving in het personeelsbestand komt er binnen het bestaande...

Enthousiaste broodbakker, omgeving Hoogezand

Enthousiaste broodbakker, omgeving Hoogezand

Wat ga je doen?Wil jij werken in een bakkerij waarbij jouw (nieuwe) ideeën welkom zijn en waarbij je kan meedenken over nieuwe producten? Wij zoeken voor een...

Broodbakker in Den Haag

Broodbakker in Den Haag

Wat ga je doen? Ter uitbreiding van het huidige team komt er een functie van allround broodbakker bij. Deze is voor de lange termijn en voor 38 uur per week. In...