Hoe ga je tijdens de feestdagen om met nieuwe klanten?

23 Vraagbaak foto Jasper-Kuitems

23-Vraagbaak-foto-Jasper-Kuitems-300x300 De december-periode is een tijd waarin ook veel nieuwe gezichten in uw winkel komen. Maar het is tevens een periode van drukte waar ‘nieuwe’ klanten niet altijd de aandacht krijgen die ze eigenlijk verdienen. Hoe ga je hiermee om?

Jasper Kuitems, projectmanager NBC, geeft advies: “Tijd en geld, normaal belangrijke aankoopmotieven bij een grote groep Nederlanders, blijken in december van ondergeschikt belang. En ook een aspect als gezondheid wordt bij veel mensen even aan de zijlijn geplaatst. Uit recent marktonderzoek is gebleken dat vooral welgestelde huishoudens met kinderen en tweeverdieners zonder kinderen tijdens de feestdagen hun normale aankooppatroon doorbreken en op zoek gaan naar iets extra’s. Deze klantgroepen komen gebruikelijk minder vaak dan gemiddeld bij het ambacht.

Verleiden en overtuigen

Smaak, kwaliteit en gezondheid zijn belangrijke aankoopmotieven bij deze consumenten. Anders dan de oudere klant is deze groep normaal niet bereid hiervoor meer te betalen of andere winkels te bezoeken. U zult ze dus moeten verleiden en overtuigen om klant bij u te worden. Hoe doet u dat? Zorg dat deze ‘nieuwe’ klanten niet te lang hoeven te wachten of kijk naar manieren om het wachten te veraangenamen. Hou daarom uw bezetting op orde, maar kijk ook naar eventuele bestelmogelijkheden.

In deze periode stapt deze groep binnen in een voor hen nieuwe winkel. Laat daarom zien waarom ze bij u op het juiste adres zijn. In januari staat deze groep weer met beide benen op de grond en staan aspecten als gezondheid en afvallen weer op het menu. U krijgt in december de kans om hen te overtuigen dat ze ook voor deze producten bij u moeten zijn en dat uw producten gewoon veel lekkerder (smaak) zijn dan bij uw concurrent. En denk ook nu al na over hoe u deze klanten kan verleiden om in januari terug te komen. Januari-acties of proeverijen kunnen ervoor zorgen dat nieuwe klanten ook in het nieuwe jaar uw winkel binnenstappen.

Bent u in staat deze groep zo’n twee of drie keer na de feestdagen aan u te binden, dan is de kans groot dat ze hun reguliere aankooppatroon doorbreken. Aan u de creativiteit om dit voor elkaar te krijgen!

Fijne feestdagen gewenst!

NBC is er voor u. In dit dossier van Bakkers in bedrijf staat een specialist van NBC stil bij een actuele en praktische vraag die leeft onder bakkers. Heeft u een vraag voor deze rubriek? Mail deze naar: kennis@nbc.nl.

NBC_fc_coated-300x56

Meer vragen en antwoorden leest u in het dossier Vraagbaak

Dossiers
Lees ook
Bakkers in de media - week 20

Bakkers in de media - week 20

Het tekort aan personeel, jonge bakkers op Tholen en alles over desembrood. Wat kwam er deze week voorbij over de bakkersbranche in andere media?

Hoe heter je bakt, hoe beter?

Hoe heter je bakt, hoe beter?

Productveiligheid hangt nauw samen met de temperatuur waarop je producten bereidt en bewaart. Hoe meer hitte je een product geeft, des te minder bacteriën overleven, maar hitte geeft ook bruinkleuring waarbij acrylamide gevormd wordt en dat is een schadelijke stof.

Hoe richt je zelfbediening in de winkel goed in?

Hoe richt je zelfbediening in de winkel goed in?

Het liefst laat u klanten uw lekkernijen van dichtbij zien en ruiken. Zelf je producten mogen pakken uit mooi uitgestalde manden zorgt ook voor een leuke klantbeleving, maar denk bij de inrichting en de organisatie aan een paar dingen. De Hygiënecode vereist dat u bakkerijproducten verpakt of afschermt of er voldoende toezicht op houdt. Daarnaast, en...