Het goede verhaal

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Bakkers-in-bedrijf_Foto-Jos-den-Otter-164x300 ‘Wie ver reist, kan veel verhalen’, is een bekend spreekwoord. Of u nu tijdens de zomervakantie een verre reis heeft gemaakt of juist dicht bij huis bent gebleven, waarschijnlijk bent u wel met nieuwe verhalen thuisgekomen. En hopelijk heeft u – net als ik – even uw hoofd kunnen leegmaken en uzelf kunnen opladen om aan de rest van dit jaar te kunnen beginnen. En laat het komend najaar nou juist in het teken staan van het vertellen van verhalen. Onze campagne Storytelling, een gezamenlijk initiatief met de Stichting Ambachtelijke Bakkerij en de Nationale Bakkerij Academie, gaat binnenkort van start.

Zowel online als in het land brengen wij het vertellen van verhalen op een ludieke manier onder de aandacht. De (banket)bakker op de hoek spreekt nog steeds tot ieders verbeelding. Verhalen in de bakkerij doen het goed. Er is immers zoveel te vertellen over het ambacht. Maar dan moeten we het ook wel doen! En doen wat we vertellen natuurlijk, want klanten prikken dwars door verhalen heen die niet kloppen. Het passiebrood bij Albert Heijn wordt toch anders beleefd dan het ‘bakken met passie’ van onze ambachtelijke collega’s. Inmiddels begint de klant het ware ‘eerlijk en echt’ te onderscheiden van gekopieerde authenticiteit. ‘Ambachtelijk bereid’ vermelden op een broodzak is iets anders dan echt ambachtelijk werken.

Dat geldt voor de producten, maar moet ook gelden voor de boodschap en informatie die in de winkels wordt overgebracht. Want dat is de essentie van het verhaal. Sommige winkelmedewerkers weten het onderscheid tussen volkoren en meergranen nog steeds niet goed uit te leggen. Of eenvoudige vragen over de verkochte broodsoorten te beantwoorden. We hoeven niet te eisen dat iedereen alles weet, maar klanten komen naar het ambacht om het goede verhaal te horen. Daarom wordt in de aanstaande campagne Storytelling ook veel aandacht besteed aan de winkelmedewerkers. Want zij zijn vaak de ‘boodschappers’ van onze verhalen. Neem hen daarin mee, vertel hen de historie van uw bedrijf en de verhalen achter uw mooie producten. Pas dan klopt uw eigen verhaal.

Dossiers
Lees ook
Die eerste indruk

Die eerste indruk

Ik wens je veel medewerkers! Een wens die een negatieve klank en betekenis heeft, maar die momenteel toch best relevant is. Horeca­zaken zitten na maandenlange sluiting meer dan ooit te springen om goede medewerkers en ook ambachtelijke bakkers zijn naarstig op zoek naar collega’s.

Doe inspiratie op met de Online Inspiratiegids

Doe inspiratie op met de Online Inspiratiegids

Er is veel veranderd de afgelopen anderhalf jaar. Een van de grootste veranderingen in het dagelijks leven was toch wel dat alles ineens online moest gebeuren. En ook al kan er nu langzaamaan weer meer, de wereld is nog niet de oude.

Webinar Warenwetbesluit nogmaals op 6 juli

Webinar Warenwetbesluit nogmaals op 6 juli

Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en de Nationale Bakkerij Academie (NBA) organiseerden op 11 maart een webinar over het nieuwe Warenwetbesluit Meel en brood. Vanwege de grote belangstelling vindt dit webinar op 6 juli nogmaals plaats.