Beste hardwerkende en inventieve ondernemers, mij is gevraagd een column over chocolade te schrijven. Op zich geen straf, natuurlijk. Ik ben dol op chocolade en kan daarnaast best iets vertellen over de markt, de bedrijfseconomische aspecten en de verkoopkant van chocolade. Maar het is 25 maart 2020 als ik deze column schrijf. Midden in de coronacrisis dus.

Eergisteren kondigde ons kabinet weer strengere maatregelen aan om verder leed te beperken en de druk op de IC’s te verminderen. Die zaterdag ervoor was ik aan het werk, een ontslag op staande voet wegens diefstal. Dat kon er ook nog wel bij voor de betreffende ondernemer. Maar onderweg was het mooi weer. En het was druk, heel druk in de parken. De verleiding van de zon bleek groter dan het verantwoordelijk­heidsbesef van sommigen. Je vraagt je af: wat was er NIET duidelijk aan de instructies? Houd 1,5 meter afstand en voorkom groepsvorming.

Je kon de bui al zien hangen en inderdaad de maandag erna werden er strengere maatregelen afgekondigd. Mijn hart ging meteen uit naar jullie, hardwerkende ondernemers. Het was al moeilijk genoeg. Maar… hoe trots kun je zijn op de ambachtelijke (banket)bakkerijsector? Jullie waren al proactief bezig met duidelijke instructies voor jullie teams, met perspex schermen bij kassa’s en snijmachines, met strepen in en voor de winkels om een veilige afstand te creëren en met nog meer handen wassen en desinfecteren dan gebruikelijk.

Met vereende krachten werden er webshops, pick-up-points en bezorgdiensten opgericht. Waar de samenwerking met collegawinkeliers voorheen nog wel eens stroef verliep, vindt men elkaar nu moeiteloos. Productietijden zijn opgerekt, zodat ook in de (banket)bakkerij meer onderlinge afstand mogelijk is. Pinnen in plaats van cash betalen en ga zo maar door. Vooral in tijden van crisis blijken we een nuchter en inventief volk te zijn.

En dat allemaal, terwijl er keihard omzet wegvalt. Bij degenen die (bijna) 100 procent aan de horeca leverden en die met hun handen in het haar zitten, bij degenen die veel derde-kanaalklanten in de horecasector hebben of lunchrooms die dicht moesten en waar bruidstaarten werden afgezegd. Ingeplande cateringbestel­lingen zijn gecanceld, klanten kopen wel brood, maar hebben weinig zin in banket. Wat een ellende. In een paar weken tijd ziet de wereld er ineens compleet anders uit.

Tegelijkertijd krijg je als ondernemer te maken met soms onredelijke klanten, angstige medewerkers en medewerkers die ziek worden, waardoor plannen steeds lastiger wordt.

In deze onzekere tijden is het belangrijk om ook aan je eigen gezondheid te denken en aan de zorg voor hen die je liefhebt. Want pas als je goed voor jezelf zorgt, kun je aan anderen denken: uit een leeg kopje valt niets te schenken.

Ons hart gaat naar jullie uit, ondernemers. Wij blijven ons uiterste best doen om jullie te ondersteunen met praktische zaken, maar ook met een luisterend oor voor vragen. Pas goed op elkaar, samen staan we sterk!

Beko Advies logo_250

Silvia van Nieuwland is Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies
s.v.nieuwland@beko-advies.nl
tel.: 06 – 519 903 36
www.beko-advies.nl

Lees alle columns van Beko Advies in ons dossier!

Altijd op de hoogte blijven?