‘Help medewerkers hygiënisch te werken’

Babs Bruil

Goede hygiëne hanteren moet volgens de wet, maar ik zie het ook als een essentiële dienst en verantwoordelijkheid richting mijn klanten. Ik zie nog te vaak dat mijn medewerkers dit niet zo ervaren. Hoe zorg ik dat zij deze verantwoordelijkheid ook voelen en ernaar handelen? 

Babs Bruil, kennisspecialist wet- en regelgeving: “Om uw medewerkers ook de toegevoegde waarde en noodzaak van een goede hygiëne te laten inzien, is het van belang het goede verhaal van hygiëne te vertellen. Dat begint met een goede instructie zodat alle medewerkers in de dagelijkse praktijk op een juiste manier werken. Geef voorbeelden wat er kan gebeuren als bepaalde stappen worden overgeslagen. En doe af en toe de handelingen met ze mee. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Houdt u regelmatig werkoverleg, neem dan hygiëne en voedselveiligheid op als vast agendapunt. Vraag om input van de medewerkers zodat het probleem maar ook de oplossing een gezamenlijk traject is. Denk er aan dat ook tijdelijke medewerkers een goede instructie nodig hebben. Werk met een vaste contactpersoon voor tijdelijke medewerkers in het bedrijf.

Betrokkenheid vergroten

Verdeel de praktische taken rond de invoering en naleving van de Hygiënecode over diverse deskundige en/of ervaren medewerkers. Hierdoor neemt de betrokkenheid toe, verloopt de invoering sneller en wordt het bereikte niveau gemakkelijker vastgehouden. Uw medewerkers kunnen zo knelpunten in de praktijk signaleren en werkbare oplossingen aandragen. Ook kunnen medewerkers elkaar dan aanspreken op wederzijdse taken en verantwoordelijkheden.

De kennis van medewerkers is te vergroten door ze een opleiding te geven. U kunt een externe adviseur of trainer uitnodigen in uw bedrijf om uitleg te geven over de Hygiënecode en hoe hiermee om te gaan. Of om de situatie in uw bedrijf te beoordelen en te bespreken.

Checklist

Als de Hygiënecode ingevoerd, is het belangrijk de werking te volgen. Controleer regelmatig of uw medewerkers de taken hebben verricht die u hen hebt gevraagd. Een handig hulpmiddel daarbij is een checklist. Maak het proces zo makkelijk mogelijk. Er bestaan online systemen die het papierwerk kunnen verminderen. Geef voldoende aandacht aan de ingevulde registratieformulieren. Zorg voor een open sfeer waardoor aandachtspunten gezamenlijk kunnen worden besproken, zonder dat mensen zich betrapt of aangevallen voelen.”

Lees ook
‘We gaan voor eigen graan’

‘We gaan voor eigen graan’

Nederlands graan voor Nederlands brood: het kan. Als alle schakels in de keten zich inzetten, kan het brood van de Nederlandse bakkers in de toekomst standaard van eigen bodem komen.

Schept het Warenwetbesluit straks duidelijkheid?

Schept het Warenwetbesluit straks duidelijkheid?

Veel broodnamen veranderen met de komst van het vernieuwde Warenwetbesluit. Snapt de klant het nog?

Gedrag van de consument in kaart

Gedrag van de consument in kaart

Hoe ziet de toekomst van foodwinkels zoals de bakkerswinkel eruit? Susanne Danes, projectmanager marketing bij FoodBase, gaat in een reeks van drie artikelen in op ‘De klant van morgen’. In deze eerste aflevering: drie recente ontwikkelingen ten aanzien van consumentengedrag.