‘Help medewerkers hygiënisch te werken’

Babs Bruil

Goede hygiëne hanteren moet volgens de wet, maar ik zie het ook als een essentiële dienst en verantwoordelijkheid richting mijn klanten. Ik zie nog te vaak dat mijn medewerkers dit niet zo ervaren. Hoe zorg ik dat zij deze verantwoordelijkheid ook voelen en ernaar handelen? 

Babs Bruil, kennisspecialist wet- en regelgeving: “Om uw medewerkers ook de toegevoegde waarde en noodzaak van een goede hygiëne te laten inzien, is het van belang het goede verhaal van hygiëne te vertellen. Dat begint met een goede instructie zodat alle medewerkers in de dagelijkse praktijk op een juiste manier werken. Geef voorbeelden wat er kan gebeuren als bepaalde stappen worden overgeslagen. En doe af en toe de handelingen met ze mee. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Houdt u regelmatig werkoverleg, neem dan hygiëne en voedselveiligheid op als vast agendapunt. Vraag om input van de medewerkers zodat het probleem maar ook de oplossing een gezamenlijk traject is. Denk er aan dat ook tijdelijke medewerkers een goede instructie nodig hebben. Werk met een vaste contactpersoon voor tijdelijke medewerkers in het bedrijf.

Betrokkenheid vergroten

Verdeel de praktische taken rond de invoering en naleving van de Hygiënecode over diverse deskundige en/of ervaren medewerkers. Hierdoor neemt de betrokkenheid toe, verloopt de invoering sneller en wordt het bereikte niveau gemakkelijker vastgehouden. Uw medewerkers kunnen zo knelpunten in de praktijk signaleren en werkbare oplossingen aandragen. Ook kunnen medewerkers elkaar dan aanspreken op wederzijdse taken en verantwoordelijkheden.

De kennis van medewerkers is te vergroten door ze een opleiding te geven. U kunt een externe adviseur of trainer uitnodigen in uw bedrijf om uitleg te geven over de Hygiënecode en hoe hiermee om te gaan. Of om de situatie in uw bedrijf te beoordelen en te bespreken.

Checklist

Als de Hygiënecode ingevoerd, is het belangrijk de werking te volgen. Controleer regelmatig of uw medewerkers de taken hebben verricht die u hen hebt gevraagd. Een handig hulpmiddel daarbij is een checklist. Maak het proces zo makkelijk mogelijk. Er bestaan online systemen die het papierwerk kunnen verminderen. Geef voldoende aandacht aan de ingevulde registratieformulieren. Zorg voor een open sfeer waardoor aandachtspunten gezamenlijk kunnen worden besproken, zonder dat mensen zich betrapt of aangevallen voelen.”

Lees ook
NBC: broodprijs stijgt maximaal 5 tot 10 procent

NBC: broodprijs stijgt maximaal 5 tot 10 procent

Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) laat richting de consumentenmarkt weten dat er vooralsnog geen sprake is van grote stijgingen in de broodprijs. Vanwege de oorlog in Oekraïne was de verwachting dat de broodprijs zou verdubbelen. Uit cijfers van het NBC blijkt dat de stijging maximaal 5 tot 10 procent is, in vergelijking met dezelfde periode vorig...

NBC: Broodconsumptie 2021 opnieuw gedaald

NBC: Broodconsumptie 2021 opnieuw gedaald

Het totale broodvolume in Nederland is in 2021 met -4,2% gedaald naar een totaal van 783.388.000 kg. In 2020 was dit nog 817.617.000 kg. Zo laten de nieuwste GfK-cijfers van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) zien.

Broodketen ondertekent Intentie van Nijkerk: ‘We gaan voor eigen graan’

Broodketen ondertekent Intentie van Nijkerk: ‘We gaan voor eigen graan’

Meer graan van eigen bodem in ons brood. Daar streven de bakkers, graanhandelaren en molenaars naar die tijdens de Themadag Graan de Intentie van Nijkerk onder het motto ‘We gaan voor eigen graan’ ondertekenden. Hoe gaan we over op een graanketen dichter bij huis?