Genderneutrale muisjes

26 september 2017

De kinderkleding van Hema wordt genderneutaal. Vanaf eind dit jaar worden alle geslachtsaanduidingen van kinderkleding verwijderd. Jongens- en meisjesafdelingen verdwijnen en worden kidsafdelingen. Hoe komen ze daar bij? Dat vraag ik mezelf dan af. Volgens Hema krijgt het bedrijf steeds meer verzoeken van (jonge) klanten om het kledingaanbod genderneutraal te maken. Een 10-jarig meisje vroeg de winkelketen twee jaar geleden op Facebook om stoerder meisjesondergoed.

Dat er kinderen zijn die vragen om stoerder ondergoed, begrijp ik. Maar genderneutraal? Wie vraagt daarom? Dit komt vast voort uit een ‘klantenonderzoek’. Een klant geeft in dat onderzoek zijn mening. Dit wordt door een medewerker van het hoofdkantoor, die zich hierin kan vinden, opgepikt en groot gemaakt. “Daar moeten we wat mee! De klant heeft behoefte aan… Dat blijkt uit het onderzoek.” Zo komt zo’n onderwerp op de agenda terecht en gaat het een eigen leven leiden. Kantoorretail!  De hele dag vergaderen over zaken die er voor de klant niet echt toe doen! Je vraagt je af waar dit ophoudt? Is genderneutraal de volgende ‘Zwarte Piet discussie’? Discussies voortkomend uit een kleine groep die zich als slachtoffer opstelt en via de publieke opinie probeert zijn/haar gelijk te halen. Gaan we in de toekomst ook de maten uit de kleding halen omdat klanten met obesitas zich niet lekker voelen als er een grote maat in de kleding staat? Natuurlijk speel je als retailer in op trends en ontwikkelingen in de markt en luister je naar de klant. Maar hoeveel klanten zitten te wachten op genderneutraal?

Ben je als bakker toch gevoelig voor de genderneutrale klant dan adviseer ik u om het assortiment roze en blauwe geboortetaarten aan te vullen met een groene muisjes versie.

Veel wijsheid toegewenst!

Altijd op de hoogte blijven?