Blog

Geluksmomentje?

Vorige week kreeg ik een appje met een video en de tekst: Unboxing, I love it! Op de video staat een vriend van me. Hij maakt een pakket open met daarin de allernieuwste zilveren Nespresso. Tijdens het openmaken deelt hij zijn indrukken en geluk. Hij laat zien hoe blij hij is met zijn nieuwe aankoop. Erg leuk om te zien dat hij zijn gevoel van geluk deelt. Ik word er ook blij van. Later kom ik hem tegen. Hij vertelt dat hij het filmpje van het openmaken van het nieuwe Nespresso apparaat al heel vaak heeft bekeken op internet. Hij is verbaasd dat ik dit nog nooit heb gedaan. Unboxing is een hit op internet. Het geeft de koper een reëel beeld van hetgeen dat hij op internet bestelt. Het brengt de online aankoop nog dichter bij een fysieke aankoop in een winkel. Je hebt bijna het gevoel dat je het product, net als in de winkel, voelt voordat je over gaat tot aankoop. Het versterkt de internet aankopen nog meer! Unboxing zorgt voor een geluksmomentje bij de klant.

Een geluksmomentje is een belangrijke reden waarom een klant bij jou koopt. Misschien wel de belangrijkste! Een bezoek aan onze bakkerswinkel zit vol met geluksmomentjes. Maar zijn we ons hier wel van bewust? En maken we hier voldoende gebruik van? In onze winkel bezorgt niet alleen de aankoop voor een geluksmomentje maar het gehele bezoek. Het begint eigenlijk al voor het bezoek. Het halen van vers brood in de ochtend is voor veel klanten het ultieme gevoel van geluk tijdens vakanties. Een welgemeende begroeting, de geur van vers gebakken brood of speculaas, het vooraf mogen proeven van je aankoop, een krentenbolletje voor je kinderen, een kop koffie tijdens het wachten. Het zijn er te veel om op te noemen. Het klinkt allemaal zo gewoon. Met de feestdagen voor deur een mooi voornemen. Geef je klanten geluksmomentjes cadeau. Zo maak je het verschil met online winkelen.

 

Over Paul van Rossum

Paul van Rossum adviseert retailers bij het optimaliseren van de winkelperformance. Van strategische formuleontwikkeling tot implementatie hiervan in de praktijk. e-mail: paul@retailchallenge.nl

Bekijk alle berichten van Paul van Rossum