Geloof, hoop & liefde, maar liefde is de belangrijkste

Chiel van den Hout_Beko Advies

Dit kwam in me op toen ik nadacht over de vraag te schrijven over ambacht en industrie. Waar hebben ze elkaar nodig, waar versterken ze elkaar? Pfff dacht ik, die relatie kende eerder haat dan liefde. Maar tijden veranderen.

Ik ga u niet vermoeien met vragen als: wat is ambacht, industrie, mkb en grootbedrijf? Kleintjes voelen zich (en worden) soms groot. Grote bakkers voelen zich ook ambachtelijk en zijn gepikeerd als ze kleinerend niet-ambachtelijk genoemd worden. Bindende factor voor beide segmenten is de cao die ze samen afsluiten. Wat hen zeker ook bindt, is passie voor hun producten, in kwaliteit afgestemd op de wensen van hun klanten. Of het nu brood of banket is, ze delen de liefde voor het vak, producten en klanten.

Aan netto-bedrijfsresultaten kun je het formaat niet afwegen. Ik ken mkb-ondernemers die uit hun bakkersbedrijf een inkomen halen dat ver boven de Balkenende-norm ligt. Ook in het grootbedrijf kan goed verdiend worden. Cijfermatig criterium voor rendement is bij allebei de verhouding personeelskosten versus brutowinst. Dat kengetal goed in de vingers hebben met een strakke organisatie, die eis geldt voor groot en klein.

Hoger maagaandeel

Iedere bakker hoopt op een hoger ‘maagaandeel’ van zijn producten, zoals de allergrootste bakker het omschrijft. Bij het op peil houden van het broodverbruik en het stimuleren daarvan heeft iedere bakker belang. Er is veel concurrentie van andere producten. Het gemak van snel anders ontbijten speelt ook voor het grootbedrijf een rol.

Er is bij de consument geloof in de bakker. Qua gezondheidsaspect heeft zeker brood bij veel consumenten een goede naam, al loopt het soms een smetje op. Van groot belang voor de branche is het goede imago van de bakker, dat toch vooral aan de ambachtsman hangt die dagdagelijks verse producten bakt. Groot heeft klein nodig voor het imago en prijssetting, dat zeggen ze ook ronduit.

Over kwaliteit en smaak valt te twisten, dat wil ik hier laten rusten. Het gaat om smakelijk brood en niet te vergeten lekker banket. Verschil zit in het assortiment. Het mkb maakt veel meer zelf, al dan niet met halffabricaten. Binnen het grootbedrijf worden dagelijks onderling producten uitgewisseld, waardoor sommige supermarkten al een grotere diversiteit kunnen aanbieden dan de bakkerswinkel. Qua assortiment is de supermarkt het meest breed gesorteerd, in ieder geval met brood. Maar steeds vaker ook met stukwerk en inmiddels ook groeiend in nat gebak. De tijd tussen het bakken en verkopen is in het voordeel van de mkb-bakker.

De lekkere geur van vers afgebakken producten onderstreept in ieder verkooppunt het versimago en stimuleert de omzet. Het grootbedrijf benut dat steeds meer. Ze voegen graag nog speciale producten van een mkb-bakker toe. Verkopen via de supermarkt wordt een (nog grotere?) kans voor de mkb-bakker.

Liefde van de bakker voor zijn beroep, producten en klanten plus liefde van de consument voor bakkers-
producten blijven het belangrijkste en geven geloof en hoop in de toekomst van de bakker, groot en klein, naast elkaar, onlosmakelijk verbonden en op weg naar meer samenwerking.

 

Beko Advies logo_250

Chiel van den Hout is Senior Bedrijfseconomisch Adviseur bij Beko Advies

c.vd.hout@beko-advies.nltel.: 06 – 532 604 23
www.beko-advies.nl

Lees alle columns van Beko Advies in ons dossier!

Dossiers
Lees ook
Het jaaroverzicht van de Beko OmzetBarometer

Het jaaroverzicht van de Beko OmzetBarometer

De Beko OmzetBarometer sluit het jaar 2019 af met een reële omzetplus. Dit jaar nam het aantal kassabonnen met 1,2 procent af en de gemiddelde besteding steeg met 2,5 procent. Supermarkten blijven zich kwalitatief verder door ontwikkelen.

Dossche Mills helpt Australië met Koala brood

Dossche Mills helpt Australië met Koala brood

In Australië woedden de hevigste bosbranden uit de geschiedenis en al meer dan 10 miljoen hectare is verwoest. Niet alleen een ramp voor de Australiërs, er kwamen al 27 mensen om het leven, maar ook voor de natuur en de dieren. Dossche Mills komt daarom in actie met Koala brood.

Genootschap voor de Bakkerij: '2020 staat in teken van samen'

Genootschap voor de Bakkerij: '2020 staat in teken van samen'

Samen. Dat is het thema van het Genootschap voor de Bakkerij voor 2020. Op 27 januari vindt de eerste bijeenkomst plaats in Den Haag. Dan staat de samenwerking met medewerkers in de sector op de agenda. Hoe maken wij van hen onze beste ambassadeurs?

Broodbakkers gezocht omgeving Oldenzaal

Broodbakkers gezocht omgeving Oldenzaal

Wat ga je doen?De functie die wij je te bieden hebben: Als bakker ben je, gezamenlijk met je collega’s, verantwoordelijk voor het bereiden van een kwalitatief...

Brood-/banketbakker in Noorwegen

Brood-/banketbakker in Noorwegen

We zijn op zoek naar een creatieve bakker/banketbakker. Waagans bakkerij is een traditioneel familiegedreven bakkerij in Tynset, in het oosten van Noorwegen. Sollicitatie...

Procesoperator industriele bakkerij omgeving Putten

Procesoperator industriele bakkerij omgeving Putten

Wat ga je doen?In de functie van Procesoperator Industriële Bakkerij ben je verantwoordelijk voor het opstarten van het productieproces in een industriële...