Met verbazing lees ik uw stuk in het december­nummer van Bakkers in bedrijf. U bent van Bakery Nexus (Het eigenwijze netwerk van jonge professionals). De verbazing is deze: u vindt de wedstrijden en keuringen en goud-bekroningen maar een raar verschijnsel, vindt dat ze te weinig bijdragen aan het bakkersvak.

Ik ben dat totaal niet met u eens, om reden dat ik in mijn loopbaan als zelfstandig bakker (1970 tot 2012) juist erg gestimuleerd werd door al deze activiteiten, hetzij door mijn lidmaatschap van de Echte Bakker of door een grondstoffenleverancier. Die uiteindelijk wel wil verkopen, maar toch met de intentie om een goed product in de winkel te krijgen, waarbij zijn naam niet genoemd wordt. Dus om een bijdrage te leveren waardoor de bakker een betere omzet kan genereren. Dat is uiteindelijk de bedoeling, nietwaar?

Ik wil u er ook op wijzen dat juist door al die wedstrijden je vakkennis heel sterk verbetert en dat ze zeer leerzaam zijn. Een voorbeeld is de oliebollentest. De bakkers en oliebollenkraamhouders stelden alles in het werk om een betere bol te maken, zij gingen te rade bij het NBC, vroegen overal informatie en gingen proefbakken bij leveranciers om beter te kunnen bakken.

Bij de Echte Bakker en inkoopverenigingen werden proeverijen en keuringen gehouden, waardoor je probeerde om steeds hogere cijfers te krijgen. Ik denk dat die hele opzet er wel in heeft geresulteerd dat er op dit ogenblik een betere oliebol in de winkels en kramen ligt dan tientallen jaren geleden. Ik zou dus denken: missie geslaagd.

Als ik nu kijk naar de bakkerijen in den lande vind ik dat ze allemaal goede producten in hun winkels hebben liggen, waardoor er een goede omzet behaald wordt en de nodige investeringen gedaan kunnen worden. Uiteindelijk draait het hier toch om, zoals u zelf ook schrijft: betere kwaliteit.

Ik vind het een beetje een typisch stuk, vandaar mijn reactie.

Succes met al uw activiteiten en vriendelijke groeten,

Huub van der Zijden, gepensioneerd ­bakker
Lisse

 

Geachte heer Van der Zijden,

De oliebollenwedstrijd die u aanhaalt is een mooi voorbeeld van waar wij als Bakery Nexus voor pleiten: daar kon er maar één de beste zijn. Afgelopen jaarwisseling konden honderden bakkers vijf sterren behalen voor hun oliebollen. Wat is dan de toegevoegde waarde van zo’n onderscheiding? Bij diverse ‘wedstrijden’ in onze branche betekent meedoen vrijwel meteen een beker of certificaat ontvangen. Die prijzen hebben wat ons betreft dan weinig waarde.

Wij pleiten ervoor dat ambachtelijke bakkers hun bekers echt verdienen en daarvoor willen strijden: juist daardoor doen zij extra hun best, leren nieuwe vaardigheden aan en laten de kwaliteit van hun producten stijgen. Zij mogen deze bekers niet verkrijgen door een tegenprestatie te leveren in de vorm van afname van een aantal balen product of hun goede contacten. Wij zijn, net als u, groot voorstander van wedstrijden en keuringen. Met mijn laatste column wilden we vooral aangeven dat daar volgens ons echter (nog) méér uit te halen valt. Meer kwaliteit, minder kwantiteit!

Collegiale groet,

 

De vorige column van Maud riep nogal wat reacties op. Bakkers in bedrijf wil dit graag verder onderzoeken. Hoe kijkt de branche hier tegenaan? Laat het ons weten via info@bakkersinbedrijf.nl.

Altijd op de hoogte blijven?