Eten of gegeten worden

29 mei 2020 Beko Advies

Een beroemde uitspraak van Darwin luidt: “Het is niet de sterkste van een soort die overleeft, ook niet de intelligentste. Wel degene die zich het best aan veranderingen kan aanpassen.”

Staat innovatie wel hoog op de agenda in de ambachtelijke bakkerijsector, en op die van u? We zijn immers gewend om te kijken zoals we dat altijd hebben gedaan. Terwijl je voor innovatie juist bereid moet zijn om je bestaande businessmodel op te schudden, om te gooien of soms zelfs overboord te zetten. De tijd van plannen maken voor de komende 20 of 30 jaar is echt voorbij. Nieuwe bedrijfsvormen en businessmodellen komen in rap tempo de markt op. Het is dus eten of gegeten worden.

Ik was ongeveer een jaar geleden bij een ondernemersechtpaar voor een gesprek over de toekomst. Overdracht aan de kinderen of verkoop aan derden kwam ter sprake. Hierbij kwam ook aan de orde dat je naar mijn mening een bedrijf zo up-to-date mogelijk moet houden en moet blijven investeren en innoveren. Op zijn Rotterdams ontschoot mij de opmerking dat de winkel in dat kader ook wel weer eens vernieuwd mocht worden. Ik geef toe, ik had het tactvoller kunnen brengen. Maar ik meende het wel. Intussen staat er een mooie nieuwe winkel, waarvan zowel de klanten als de ondernemers (nog) blijer worden. Onlangs vertelde het echtpaar me op de Bakkersvak dat mijn opmerking toen even pittig binnenkwam, maar dat die ze wel had aangezet tot innovatie. Mooi toch!

Tijdens de coronacrisis zie je tal van innovaties voorbijkomen, onder druk wordt immers alles vloeibaar. Oma’s brievenbusappeltaart is zo’n vondst op productniveau: een brievenbusversie van een appeltaart, ongeveer 750 gram en per post te versturen. Besteld voor 15.00 uur, landen de taarten de volgende werkdag door heel Nederland in goede staat op de mat.

Uiteraard is uw bestaande businessmodel niet meteen ten dode opgeschreven. Maar door op tijd in actie te komen, neemt de kans op over­leven zeker toe. Gun uzelf eens de tijd om uw zaak te vergelijken met bedrijven of diensten die er 10 tot 20 jaar geleden nog niet waren en die we nu als ‘normaal’ beschouwen, zoals Uber, Airbnb, Spotify, Picnic, Coolblue of Basic Fit. Op welke vlakken kunt u van ze leren?

Een voorbeeld van een bedrijf dat te laat innoveerde is de Free Record Shop. Ingehaald door Bol.com en consorten. Maar er zijn vele voorbeelden van aanpassingen die wel succes­vol zijn. AH die naast de gewone supermarkten ‘to go-winkels’ opende op stations, XL-super­markten op strategische plekken neerzette en ging thuisbezorgen. Of Jumbo die La Place overnam en integreerde in haar supermarktketen. Veranderende omstandig­heden vragen om aantoon­baar veranderd gedrag en daadkracht.

Kritisch nadenken over de vraag vanuit welke hoek nieuwe concurrenten kunnen opstaan die uw businessmodel op zijn grondvesten doen schud­den, helpt bij de bewust­wor­ding. In één keer een totaal nieuw businessmodel neerzetten is bijna onmogelijk. Maar door met kleine stappen continu en bewust te innoveren, kunt u tegen lagere kosten op tijd uw businessmodel aanpas­sen. Eten is immers toch fijner dan gegeten worden!

Beko Advies logo_250

Silvia van Nieuwland is Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies
s.v.nieuwland@beko-advies.nl
tel.: 06 – 519 903 36
www.beko-advies.nl

Lees alle columns van Beko Advies in ons dossier!

Altijd op de hoogte blijven?