Eten of gegeten worden

Silvia van Nieuwland

Een beroemde uitspraak van Darwin luidt: “Het is niet de sterkste van een soort die overleeft, ook niet de intelligentste. Wel degene die zich het best aan veranderingen kan aanpassen.”

Staat innovatie wel hoog op de agenda in de ambachtelijke bakkerijsector, en op die van u? We zijn immers gewend om te kijken zoals we dat altijd hebben gedaan. Terwijl je voor innovatie juist bereid moet zijn om je bestaande businessmodel op te schudden, om te gooien of soms zelfs overboord te zetten. De tijd van plannen maken voor de komende 20 of 30 jaar is echt voorbij. Nieuwe bedrijfsvormen en businessmodellen komen in rap tempo de markt op. Het is dus eten of gegeten worden.

Ik was ongeveer een jaar geleden bij een ondernemersechtpaar voor een gesprek over de toekomst. Overdracht aan de kinderen of verkoop aan derden kwam ter sprake. Hierbij kwam ook aan de orde dat je naar mijn mening een bedrijf zo up-to-date mogelijk moet houden en moet blijven investeren en innoveren. Op zijn Rotterdams ontschoot mij de opmerking dat de winkel in dat kader ook wel weer eens vernieuwd mocht worden. Ik geef toe, ik had het tactvoller kunnen brengen. Maar ik meende het wel. Intussen staat er een mooie nieuwe winkel, waarvan zowel de klanten als de ondernemers (nog) blijer worden. Onlangs vertelde het echtpaar me op de Bakkersvak dat mijn opmerking toen even pittig binnenkwam, maar dat die ze wel had aangezet tot innovatie. Mooi toch!

Tijdens de coronacrisis zie je tal van innovaties voorbijkomen, onder druk wordt immers alles vloeibaar. Oma’s brievenbusappeltaart is zo’n vondst op productniveau: een brievenbusversie van een appeltaart, ongeveer 750 gram en per post te versturen. Besteld voor 15.00 uur, landen de taarten de volgende werkdag door heel Nederland in goede staat op de mat.

Uiteraard is uw bestaande businessmodel niet meteen ten dode opgeschreven. Maar door op tijd in actie te komen, neemt de kans op over­leven zeker toe. Gun uzelf eens de tijd om uw zaak te vergelijken met bedrijven of diensten die er 10 tot 20 jaar geleden nog niet waren en die we nu als ‘normaal’ beschouwen, zoals Uber, Airbnb, Spotify, Picnic, Coolblue of Basic Fit. Op welke vlakken kunt u van ze leren?

Een voorbeeld van een bedrijf dat te laat innoveerde is de Free Record Shop. Ingehaald door Bol.com en consorten. Maar er zijn vele voorbeelden van aanpassingen die wel succes­vol zijn. AH die naast de gewone supermarkten ‘to go-winkels’ opende op stations, XL-super­markten op strategische plekken neerzette en ging thuisbezorgen. Of Jumbo die La Place overnam en integreerde in haar supermarktketen. Veranderende omstandig­heden vragen om aantoon­baar veranderd gedrag en daadkracht.

Kritisch nadenken over de vraag vanuit welke hoek nieuwe concurrenten kunnen opstaan die uw businessmodel op zijn grondvesten doen schud­den, helpt bij de bewust­wor­ding. In één keer een totaal nieuw businessmodel neerzetten is bijna onmogelijk. Maar door met kleine stappen continu en bewust te innoveren, kunt u tegen lagere kosten op tijd uw businessmodel aanpas­sen. Eten is immers toch fijner dan gegeten worden!

Beko Advies logo_250

Silvia van Nieuwland is Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies
s.v.nieuwland@beko-advies.nl
tel.: 06 – 519 903 36
www.beko-advies.nl

Lees alle columns van Beko Advies in ons dossier!

Dossiers
Lees ook
Ambachtelijk IJscentrum wijzigt coronaprotocol ijssalons per 1 juni

Ambachtelijk IJscentrum wijzigt coronaprotocol ijssalons per 1 juni

De coronamaatregelen voor de horeca worden vanaf 1 juni versoepeld. Daarom past Vereniging Ambachtelijk IJscentrum het bestaande protocol voor ijssalons aan naar de nieuwe voorwaarden. De basis die er al stond, is hiermee uitgebreid. “Dit protocol staat als een huis”, stelt voorzitter Teun Loonen namens de branchevereniging.

Creativiteit als wapen tegen coronacrisis

Creativiteit als wapen tegen coronacrisis

De coronacrisis hakt er flink in bij de Nederlandse voedingsspeciaalzaken. De brancheverenigingen van bakkers, slagers, viswinkels en slijters zien dramatische omzetverliezen én een enorme veerkracht en creativiteit. Hoe gaan de bakkers om met de coronacrisis?

Echte Bakkers tellen hun zegeningen

Echte Bakkers tellen hun zegeningen

"We zijn blij dat Echte Bakkers gemengde bedrijven zijn en dat de bakkers in Nederland open mochten blijven in tegenstelling tot veel andere landen in Europa.” Zo vat Geert Caniels, directeur van het Echte Bakkersgilde, de afgelopen periode samen. “Maar natuurlijk zijn er ook onder de Echte Bakkers bedrijven die het nu heel moeilijk hebben.”

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Arnhem gezocht

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Arnhem gezocht

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in de omgeving van Arnhem zijn op korte termijn op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker. De werkzaamheden...

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Wat ga je doen?Voor een bakkerij in de omgeving van Zoetermeer zijn wij op zoek naar deegmakers in de productie. Werkzaamheden: > Afwegen, mengen en kneden van de(hulp)grondstoffen...

Broodbakker ambachtelijk omgeving Zwolle

Broodbakker ambachtelijk omgeving Zwolle

Wat ga je doen?In deze functie voor de lange termijn ga je als zelfstandig werkend broodbakker ga jij samen met je collega's het perfecte brood maken. Dit doe je...