Het eerste kwartaal van het jaar zit er al weer op. De grootste schrik van de enorme energiekosten- stijgingen lijkt iets weg te zijn. De dagprijzen liggen dusdanig laag dat het er niet op lijkt dat er ook maar iemand in aanmerking komt voor de TEK. Aan de ene kant gelukkig dat de prijzen niet zo hoog meer zijn, maar ze liggen nog altijd zo’n vier keer hoger dan dat we begin 2021 gewend waren. Niettemin blijft de NBOV op de achtergrond druk bezig in Den Haag om aanpassingen in deze regeling voor elkaar te krijgen.
Wat we het eerste kwartaal ook zien, is dat supermarkten enorm druk blijven om delen van het broodassortiment dusdanig goedkoop te houden om consumenten te blijven lokken. Met regelmaat worden producten tegen prijzen aangeboden waardoor er amper tot geen winst
behaald kan worden. Dat zal met de stollen vast ook weer zo zijn. We kunnen ons als ambachtelijke bakker daar enorm druk over maken, of we gaan uit van onze eigen kracht.
Als we de folders openslaan, zien we in het Paasassortiment tal van producten die door de ambachtelijke bakkers zijn bedacht. En dat is ook helemaal geen probleem. De creativiteit en originaliteit komt tenslotte bij het ambacht vandaan. Voordat de supermarkten dit op grote schaal kunnen laten maken zijn we al weer een paar jaar verder, maar het gaat wel steeds sneller en daar moeten we ons bewust van zijn. We moeten onze klanten blijven verrassen. Elk seizoen weer moeten we producten blijven verzinnen die een supermarkt nog niet heeft, waardoor we onze klant blijven verleiden.
Uiteraard lukt het niet altijd om volledig andere producten aan te bieden dan de supermarkt, maar onderscheiden met een bus wit, ondanks dat die misschien lekkerder en beter is dan die van de supermarkt, is wel verleden tijd. Dat dwingt je soms om keuzes te maken. Wat ga je nog wel maken en wat niet meer? We zien tal van bakkerijen erbij komen die zich specialiseren. Een tijd geleden al de desembakkers, maar nu ook alleen glutenvrij, vegan of zonder suiker. Je kan het zo gek niet verzinnen. En ook deze producten zullen ooit aangeboden worden in de supermarkt, maar tot die tijd zijn deze bakkers een inspiratiebron voor de supermarkt. Ik noem over het algemeen geen namen, maar ik wijk daar nu een keer van af. Alle supermarkten in Nederland verkopen Waldkorn en tegen een prijs waar je als ambachtelijke bakker niet tegenop kan. Dan hoef je toch niet meer na te denken of je dit product nog gaat aanbieden in je assortiment? Maak een alternatief naar je eigen identiteit waarmee jij je weer onderscheidt van de supermarkt. Misschien ligt jouw idee dan wel over jaren bij de supermarkt, omdat het zo goed en onderscheidend is en dan verzin je gewoon weer iets nieuws. Want laten we eerlijk zijn, de supermarkt kan niet zonder een goede ambachtelijke bakker.