Wie mij een beetje kent, weet dat ik graag op bezoek ga bij machinefabrikanten en eindeloos kan kijken naar filmpjes van ingenieuze bakkerijmachines. Dat ik het leuk vind om in een bakkerij te kijken wat er slimmer, handiger, of beter kan en dat ik er blij van word als er weer een nieuwbouwproject ‘bakkerij’ op mijn pad komt.

Investeren in productiemiddelen is prima, maar wel met gebruik van gezond verstand en behoud van ambachtelijke kwaliteit. Daarbij komt vaak het vraagstuk om de hoek kijken of we moeten kiezen voor machines of juist voor mensen. Zelf denk ik dat het geen vraagstuk is. Het ene kan immers niet zonder het andere. Het automatiseren en mechaniseren van processen gaat snel. Wellicht vrezen sommige medewerkers dat er voor hen in de toekomst geen plaats meer is. Eén machine kan weliswaar het werk doen van vele mensen, maar geen enkele machine kan het werk doen van één bijzonder mens. Het is dus zaak voor de ondernemer om zijn medewerkers multifunctioneel inzetbaar te houden en voor medewerkers om te blijven leren en bij te scholen.

Regelmatig krijg ik van een ondernemer de vraag: “Is het verstandig hierin te investeren?” Meestal krijg ik dan het bedrag van de investering te horen, niet zelden met daarbij de opmerking: “Het is wel veel geld.” Begrijpelijk, maar dat zegt mij op dat moment nog niks. Van mijn kant volgen er dan allerlei vragen, zoals: hoeveel (nacht)uren kun je ermee besparen of zorgt de investering er juist voor dat je geen nieuwe medewerker aan hoeft te nemen? Kan door de investering het bestaande team makkelijker werken of langer doorwerken zonder uitval? Wat zijn de verwachte onderhoudskosten per jaar? Zijn er bouwkundige aanpassingen in de bakkerij nodig? Geeft de investering daadwerkelijk het gewenste eindproduct, en vooral: heb je er zelf een goed gevoel bij? Bedenk bij een investering ook in hoeverre het werk repeterend is en kijk naar de omvang van de charges.

Ik zeg wel eens quasigekscherend tegen ondernemers dat ze al die werkzaamheden die vaak terugkomen en die een ander makkelijk kan doen, moeten afstoten en hun energie in andere dingen moeten steken. Ditzelfde geldt voor investeringen in machines. Je investeert niet in een lijn om appelflappen te maken, als je er maar honderd per twee weken maakt. We kijken kortom naar het totaalplaatje. En dan pas volgt er een advies. Een belangrijke afweging daarbij is of de investering uit eigen beschikbare middelen kan plaatsvinden of dat er financiering nodig is.

Tot slot de mens achter de machine. Machines werken (vaak) volgens verwachting, maar mensen zijn in staat verwachtingen te overtreffen. Het zal altijd de mens zijn die ervoor zorgt dat de klant tevreden is. Zo kan een machine bij een grote order van een belangrijke klant die op het laatste moment wordt geplaatst, van grote toegevoegde waarde zijn. Maar zonder een team dat bereid is om net even harder te lopen of over te werken, heb je als ondernemer aan de machine helemaal niets.

Beko Advies logo_250

Silvia van Nieuwland is Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies
s.v.nieuwland@beko-advies.nl
tel.: 06 – 519 903 36
www.beko-advies.nl

Altijd op de hoogte blijven?