BLOG | “Dát is het geheim van de bakker!” Het is in onze taal een gevleugelde uitspraak geworden als het gaat over een ingrediënt of een stapje in het proces dat je liever niet wilt prijsgeven. En uiteraard is het begrijpelijk dat je sommige familierecepten, bereidingswijzen of onderscheidende grondstoffen het liefst voor jezelf wilt houden. Toch blijkt juist kennis delen tegenwoordig het sleutelwoord.
Als freelance tekstschrijver sprak ik de laatste tijd diverse frisse bakkers- talenten. En zij blijken helemaal niet zo huiverig om hun geheimen prijs te geven. Sterker nog: jonge vaktalenten delen vrijwel alles op social media en raken daardoor ook zelf geïnspireerd. Ze volgen via TikTok en Instagram de laatste trends in binnen- en buitenland, bekijken hoe wereldberoemde brood- en banketbakkers hun producten presenteren en durven te vragen. De wereld is heel klein geworden: een DM is gauw gestuurd, zelfs naar een van je idolen aan de andere kant van de wereld. Op YouTube zijn talloze tutorials te vinden waarmee je jezelf slimme trucs of nieuwe vaardigheden kunt aanleren. Een gedegen vakopleiding ligt lang niet altijd meer aan de basis van succesvol ondernemerschap; sommige zij-instromers of geïnteresseerden redden zich ook – en vaak zelfs uitstekend – door te kijken, te proeven, te proberen, te vragen en te delen. Misschien is #durftevragen of kortweg #dtv niet voor niets een van de meest bekende hashtags van deze tijd geworden. Je hoeft je niet te schamen voor de vraag naar meer kennis. Integendeel!
Waar men voorheen als vakman uiterst geconcentreerd in de eigen bakkerij aan de slag ging, is tegenwoordig het vizier naar buiten gericht. Wat zoeken de klanten? Hoe doen collega’s het? Wat is er allemaal te koop? Want vragen worden niet alleen online gesteld. Gepassioneerde vakmensen staan altijd en overal ‘aan’ en doen inspiratie op tijdens reizen naar het buitenland, tijdens hun inkopen bij de groothandel of een bezoekje aan een collega in het dorp waar ze doorheen rijden. Ook de horeca is een grote bron van inspiratie als het gaat om smaken, presenteren en decoreren. En op al die plekken, zowel online als offline, geldt: #durftevragen.
Een mooi voorbeeld van kennis delen geven de Meesters Patissier en Boulanger van ons land. Ik sprak hen dit jaar allemaal voor een serie in dit vakblad. Kennis overdragen en leren van elkaar: dat is wat hen drijft. De een doet dit via zijn bedrijf, de ander via filmpjes op internet en een derde via gastcolleges, demo’s of tv-optredens. Dus dat geheim van de bakker? Dat is tegenwoordig je kennis delen!