Digitale gastvrijheid

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Bakkers-in-bedrijf_Foto-Jos-den-Otter-164x300 Wij (banket)bakkers staan vaak bekend om de aimabele sfeer in onze winkels. Het is er gezellig, het ruikt er lekker, je komt er buurtgenoten tegen en – als het goed is – staan de verkoopmedewerkers de klanten vriendelijk en geïnteresseerd te woord. Met de toename van online verkopen bestaat soms de angst dat deze sfeer verloren zou gaan. Maar niets is minder waar. Ook online is gastvrijheid mogelijk. Tijdens onze themaprogramma ‘Digitale gastvrijheid’ dat wij half april

organiseerden (zie het artikel op pagina 14 en verder), werd eens te meer duidelijk dat de bakker op de hoek op vele manieren bereikbaar en aaibaar kan zijn. Soms spreek ik leden die sinds kort een webshop hebben. ‘Het werkt niet’, hoor ik dan. Maar om dit voor de ambachtelijke bakkerij betrekkelijke nieuwe fenomeen te laten werken, zullen we er wel ons best voor moeten doen.

Online ondernemen zal voor onze beroepsgroep nooit de vervanging van de winkel worden, maar u krijgt er gewoon een extra filiaal bij met een potentieel dat verder reikt dan uw eigen buurt. Daadwerkelijk omzet genereren voor dit nieuwe digitale filiaal, vraagt om een andere aanpak. Digitaal gastheerschap bestaat uit verschillende elementen die elkaar bij een slimme toepassing goed kunnen versterken. De NBOV biedt daarom praktische tips voor gastvrije social media, websites, webshops en de daarbij behorende fotografie.

Uw hoofd in het zand steken, heeft geen zin. Online verkoop van voedingsproducten is inmiddels een gegeven en groeiend. Het is wel verstandig de toepassing van uw eigen digitale omgeving af te stemmen op uw bedrijfscultuur. Want u moet zichzelf blijven herkennen en herkenbaar blijven voor uw klanten. Bent u van huis uit niet zo handig in digitaal ondernemen? Vraag dan hulp. Want één ding is duidelijk: ook al hebben wij één van de oudste beroepen ter wereld, de ambachtelijke bakkerij mag geen museumstuk worden. Met digitale gastvrijheid komt het traditionele ambacht ook op het netvlies van de volgende generatie. Dus, bekijk ook vanuit uw eigen perspectief de mogelijkheden hiervoor.

Tot op Facebook, Twitter of WhatsApp...

Dossiers
Lees ook
Einde arbeidsovereenkomst in december

Einde arbeidsovereenkomst in december

December is voor veel mensen vanwege de feestdagen een bijzondere periode. Dat geldt zeker voor de bakkerijbranche: in principe kan daarom een arbeidsovereenkomst niet in december eindigen.

Baktotaal Bouwhuis opent zakelijke webshop voor bakproducten

Baktotaal Bouwhuis opent zakelijke webshop voor bakproducten

Baktotaal Bouwhuis heeft een webshop geopend voor zakelijke gebruikers. Via dit platform kunnen afnemers bakproducten bestellen.

‘Neem de tijd om een bedrijf te leren kennen’

‘Neem de tijd om een bedrijf te leren kennen’

Een eigen bakkerij was voor Niels van der Wal altijd al een droom. In april namen hij en zijn vrouw Annefrouke Echte Bakker Nico en Aeltsje de Groot in Stiens over. De startende ondernemer deelt zijn ervaringen en geeft tips.

Altijd op de hoogte blijven?

 

Abonneer
 

of

Meld je aan voor de nieuwsbrief