Digitale gastvrijheid

1 mei 2016

Bakkers-in-bedrijf_Foto-Jos-den-Otter-164x300 Wij (banket)bakkers staan vaak bekend om de aimabele sfeer in onze winkels. Het is er gezellig, het ruikt er lekker, je komt er buurtgenoten tegen en – als het goed is – staan de verkoopmedewerkers de klanten vriendelijk en geïnteresseerd te woord. Met de toename van online verkopen bestaat soms de angst dat deze sfeer verloren zou gaan. Maar niets is minder waar. Ook online is gastvrijheid mogelijk. Tijdens onze themaprogramma ‘Digitale gastvrijheid’ dat wij half april

organiseerden (zie het artikel op pagina 14 en verder), werd eens te meer duidelijk dat de bakker op de hoek op vele manieren bereikbaar en aaibaar kan zijn. Soms spreek ik leden die sinds kort een webshop hebben. ‘Het werkt niet’, hoor ik dan. Maar om dit voor de ambachtelijke bakkerij betrekkelijke nieuwe fenomeen te laten werken, zullen we er wel ons best voor moeten doen.

Online ondernemen zal voor onze beroepsgroep nooit de vervanging van de winkel worden, maar u krijgt er gewoon een extra filiaal bij met een potentieel dat verder reikt dan uw eigen buurt. Daadwerkelijk omzet genereren voor dit nieuwe digitale filiaal, vraagt om een andere aanpak. Digitaal gastheerschap bestaat uit verschillende elementen die elkaar bij een slimme toepassing goed kunnen versterken. De NBOV biedt daarom praktische tips voor gastvrije social media, websites, webshops en de daarbij behorende fotografie.

Uw hoofd in het zand steken, heeft geen zin. Online verkoop van voedingsproducten is inmiddels een gegeven en groeiend. Het is wel verstandig de toepassing van uw eigen digitale omgeving af te stemmen op uw bedrijfscultuur. Want u moet zichzelf blijven herkennen en herkenbaar blijven voor uw klanten. Bent u van huis uit niet zo handig in digitaal ondernemen? Vraag dan hulp. Want één ding is duidelijk: ook al hebben wij één van de oudste beroepen ter wereld, de ambachtelijke bakkerij mag geen museumstuk worden. Met digitale gastvrijheid komt het traditionele ambacht ook op het netvlies van de volgende generatie. Dus, bekijk ook vanuit uw eigen perspectief de mogelijkheden hiervoor.

Tot op Facebook, Twitter of WhatsApp...

Altijd op de hoogte blijven?