De menselijke maat terug!

Silvia van Nieuwland

In ons dagelijks werk zien we ondernemers in de ambachtelijke bakkerijsector op vele fronten worstelen met regeldruk. Regelmatig wordt onze hulp ingeroepen om mee te kijken, te denken of te zoeken naar een oplossing.

Het betreft vaak complexe situaties, zoals problematiek rondom langdurig arbeids­ongeschikte medewerkers en het papier- en regelwerk wat daarbij komt kijken. Het gaat dan met name over het vastlopen bij het UWV en het ontvangen van een loonsanctie. Een ander recent voorbeeld is een bakkersbedrijf dat zijn rechtsvorm veranderde en daarna compleet vastliep bij de Stichting PAWW, omdat het loonheffingsnummer was veranderd.

Lastig is ook vaak de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR). In het leven geroepen om overdracht binnen een van de ruim 275.000 familie­bedrijven in Nederland eenvoudiger te maken. Al deze bedrijven tezamen zijn verantwoordelijk voor ruim 2,2 miljoen banen en 53 procent van het bruto binnenlands product (BBP). Een soepel werkende regeling zou dan ook wenselijk zijn. In de praktijk is deze echter complex. Bijvoorbeeld bij versnippering van het aandelenbezit of door de strikte voortzettingseis van vijf jaar. De uitvoering van de BOR leidt vaak tot discussie met de Belastingdienst, omdat de regels op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden.

Het is begrijpelijk dat er regels en wettelijke bepalingen zijn die moeten worden nageleefd. Maar soms is de menselijke maat binnen een organisatie volledig zoek. De focus zou mijns inziens veel meer gericht moeten zijn op behoorlijk bestuur, waarbij rechtvaardigheid en redelijkheid vooropstaan en waarbij men niet alleen kijkt naar een strikte naleving van de wettelijke bepalingen, maar meer naar het doel waarvoor deze regelingen in het leven zijn geroepen.

Daarentegen word je soms blij verrast en treffen mijn collega Patrick van Duijnhoven of ik een ‘pareltje’ van een medewerker aan binnen genoemde organisaties. Iemand die ‘gewoon’ telefonisch te bereiken is of die je ook echt terugbelt. Iemand die de tijd neemt om met je te overleggen, die terugmailt en afspraken nakomt. Iemand die denkt in oplossingen en meet met de menselijke maat.

Dit soort pareltjes zouden er meer moeten zijn. Vandaar een pleidooi voor de terugkeer van de menselijke maat bij de organisaties zelf en niet alleen bij die ene medewerker die spontaan je dag goed maakt.

Onze dank aan deze ‘pareltjes’ van medewerkers is groot!

Beko Advies logo_250

Silvia van Nieuwland is Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies
s.v.nieuwland@beko-advies.nl
tel.: 06 – 519 903 36
www.beko-advies.nl

Lees ook
Versoepeling coronamaatregelen – horeca blijft gesloten

Versoepeling coronamaatregelen – horeca blijft gesloten

Afgelopen vrijdag 14 januari vond er weer een persconferentie plaats over de stand van zaken rondom het coronavirus. Het kabinet versoepelde een aantal coronamaatregelen. Onder andere het onderwijs en de niet-essentiële winkels mogen weer open. De horeca en de culturele sector blijven voorlopig gesloten.

Wat verscheen er de afgelopen week in de media over de bakkersbranche?

Wat verscheen er de afgelopen week in de media over de bakkersbranche?

In de media verschijnen regelmatig berichten die interessant zijn voor de bakkersbranche. Wat kwam er afgelopen week allemaal voorbij?

Online verkoop: Denk bij het opzetten van een webshop aan de wettelijke verplichtingen

Online verkoop: Denk bij het opzetten van een webshop aan de wettelijke verplichtingen

Sinds het begin van de coronacrisis is de onlineverkoop in de ambachtelijke bakkerijbranche snel toegenomen. Ondernemers begonnen een webshop, bouwden die uit of haakten aan bij lokale onlineplatforms.