De menselijke maat terug!

Silvia van Nieuwland

In ons dagelijks werk zien we ondernemers in de ambachtelijke bakkerijsector op vele fronten worstelen met regeldruk. Regelmatig wordt onze hulp ingeroepen om mee te kijken, te denken of te zoeken naar een oplossing.

Het betreft vaak complexe situaties, zoals problematiek rondom langdurig arbeids­ongeschikte medewerkers en het papier- en regelwerk wat daarbij komt kijken. Het gaat dan met name over het vastlopen bij het UWV en het ontvangen van een loonsanctie. Een ander recent voorbeeld is een bakkersbedrijf dat zijn rechtsvorm veranderde en daarna compleet vastliep bij de Stichting PAWW, omdat het loonheffingsnummer was veranderd.

Lastig is ook vaak de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR). In het leven geroepen om overdracht binnen een van de ruim 275.000 familie­bedrijven in Nederland eenvoudiger te maken. Al deze bedrijven tezamen zijn verantwoordelijk voor ruim 2,2 miljoen banen en 53 procent van het bruto binnenlands product (BBP). Een soepel werkende regeling zou dan ook wenselijk zijn. In de praktijk is deze echter complex. Bijvoorbeeld bij versnippering van het aandelenbezit of door de strikte voortzettingseis van vijf jaar. De uitvoering van de BOR leidt vaak tot discussie met de Belastingdienst, omdat de regels op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden.

Het is begrijpelijk dat er regels en wettelijke bepalingen zijn die moeten worden nageleefd. Maar soms is de menselijke maat binnen een organisatie volledig zoek. De focus zou mijns inziens veel meer gericht moeten zijn op behoorlijk bestuur, waarbij rechtvaardigheid en redelijkheid vooropstaan en waarbij men niet alleen kijkt naar een strikte naleving van de wettelijke bepalingen, maar meer naar het doel waarvoor deze regelingen in het leven zijn geroepen.

Daarentegen word je soms blij verrast en treffen mijn collega Patrick van Duijnhoven of ik een ‘pareltje’ van een medewerker aan binnen genoemde organisaties. Iemand die ‘gewoon’ telefonisch te bereiken is of die je ook echt terugbelt. Iemand die de tijd neemt om met je te overleggen, die terugmailt en afspraken nakomt. Iemand die denkt in oplossingen en meet met de menselijke maat.

Dit soort pareltjes zouden er meer moeten zijn. Vandaar een pleidooi voor de terugkeer van de menselijke maat bij de organisaties zelf en niet alleen bij die ene medewerker die spontaan je dag goed maakt.

Onze dank aan deze ‘pareltjes’ van medewerkers is groot!

Beko Advies logo_250

Silvia van Nieuwland is Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies
s.v.nieuwland@beko-advies.nl
tel.: 06 – 519 903 36
www.beko-advies.nl

Lees ook
Bakker Piet houdt vast aan transparantie

Bakker Piet houdt vast aan transparantie

Een gloednieuwe bakkerij met lunchroom en vergaderfaciliteiten. Ronny en Esther van der Horst van Bakker Piet verhuisden van een kleine bakkerij in het dorp naar een nieuwe plek aan de rand van Elspeet. Bij de nieuwbouw gold als stelregel dat alles transparant moest zijn.

Bakkerij draait door tijdens verbouwing

Bakkerij draait door tijdens verbouwing

Het liefst hadden Sandra en Freek Hogenboom hun winkellocatie in Houten uitgebreid, om zowel de productie als verkoop op één locatie te doen. Dat ging echter niet, en dus kozen ze voor een alternatief. Ze kochten het gehele bedrijfspand dat ze deels huurden voor hun broodbakkerij en verdubbelden daarmee hun vloeroppervlak. Met deze uitbreiding kan het...

‘Wij streven geen reproduceerbare perfectie na’

‘Wij streven geen reproduceerbare perfectie na’

Granen zijn leidinggevend voor het proces van deeg en brood maken bij bakkerij & keuken De Veldkeuken in Bunnik. Eigenaar en bakker René van der Veer werkt grotendeels met Nederlandse granen die hij deels zelf maalt. Recepturen zijn toegespitst op die graansoorten en blijft hij aanpassen.