De menselijke maat terug!

Silvia van Nieuwland

In ons dagelijks werk zien we ondernemers in de ambachtelijke bakkerijsector op vele fronten worstelen met regeldruk. Regelmatig wordt onze hulp ingeroepen om mee te kijken, te denken of te zoeken naar een oplossing.

Het betreft vaak complexe situaties, zoals problematiek rondom langdurig arbeids­ongeschikte medewerkers en het papier- en regelwerk wat daarbij komt kijken. Het gaat dan met name over het vastlopen bij het UWV en het ontvangen van een loonsanctie. Een ander recent voorbeeld is een bakkersbedrijf dat zijn rechtsvorm veranderde en daarna compleet vastliep bij de Stichting PAWW, omdat het loonheffingsnummer was veranderd.

Lastig is ook vaak de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR). In het leven geroepen om overdracht binnen een van de ruim 275.000 familie­bedrijven in Nederland eenvoudiger te maken. Al deze bedrijven tezamen zijn verantwoordelijk voor ruim 2,2 miljoen banen en 53 procent van het bruto binnenlands product (BBP). Een soepel werkende regeling zou dan ook wenselijk zijn. In de praktijk is deze echter complex. Bijvoorbeeld bij versnippering van het aandelenbezit of door de strikte voortzettingseis van vijf jaar. De uitvoering van de BOR leidt vaak tot discussie met de Belastingdienst, omdat de regels op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden.

Het is begrijpelijk dat er regels en wettelijke bepalingen zijn die moeten worden nageleefd. Maar soms is de menselijke maat binnen een organisatie volledig zoek. De focus zou mijns inziens veel meer gericht moeten zijn op behoorlijk bestuur, waarbij rechtvaardigheid en redelijkheid vooropstaan en waarbij men niet alleen kijkt naar een strikte naleving van de wettelijke bepalingen, maar meer naar het doel waarvoor deze regelingen in het leven zijn geroepen.

Daarentegen word je soms blij verrast en treffen mijn collega Patrick van Duijnhoven of ik een ‘pareltje’ van een medewerker aan binnen genoemde organisaties. Iemand die ‘gewoon’ telefonisch te bereiken is of die je ook echt terugbelt. Iemand die de tijd neemt om met je te overleggen, die terugmailt en afspraken nakomt. Iemand die denkt in oplossingen en meet met de menselijke maat.

Dit soort pareltjes zouden er meer moeten zijn. Vandaar een pleidooi voor de terugkeer van de menselijke maat bij de organisaties zelf en niet alleen bij die ene medewerker die spontaan je dag goed maakt.

Onze dank aan deze ‘pareltjes’ van medewerkers is groot!

Beko Advies logo_250

Silvia van Nieuwland is Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies
s.v.nieuwland@beko-advies.nl
tel.: 06 – 519 903 36
www.beko-advies.nl

Lees ook
Sirha Europain zet de Franse bakkerij centraal

Sirha Europain zet de Franse bakkerij centraal

Van 22 tot 25 januari 2022 heet Europain professionals uit de bakkerijbranche weer welkom in Parijs om kennis te nemen van de nieuwste ontwikkelingen in de Franse bakkerij.

NBOV lobbyt vanwege hoge kosten bakker

NBOV lobbyt vanwege hoge kosten bakker

Veel bakkers hebben last van de stijgende kosten voor bijvoorbeeld energie en grondstoffen. Voor investeren is (bijna) geen ruimte meer. NBOV hoort van steeds meer bakkers dat ze zich zorgen maken en laat weten dat ze de lobby hebben geïntensiveerd.

Ireks introduceert Plusminus volkoren

Ireks introduceert Plusminus volkoren

Veel mensen beginnen het nieuwe jaar met goede voornemens. Grondstoffenproducent Ireks springt hier op in en introduceert Plusminus volkoren. Voor koolhydraat verlaagd speciaalbrood dat naar ‘gewoon’ lekker brood smaakt en perfect om het nieuwe jaar goed te beginnen.