Over heel de wereld wordt chocolade gegeten. Maar Europa spant de kroon met ongeveer de helft van de totale wereldomzet. Zwitserland staat op nummer 1 met ongeveer 11,5 kg consumptie aan chocolade per persoon per jaar. In Duitsland en Engeland eet men ruim 9 kg per persoon. In Nederland staan we op de 13e plek met bijna 5 kg per persoon. En de groei blijft nog wel even aanhouden. Profiteert u hiervan genoeg mee?

We kopen chocolade in vele vormen; repen, bonbons, brokken, letters, eitjes maar ook chocoladetaart, chocolade ijs en chocolademousse zijn populair. In Nederland hebben we vele tradities waarbij chocolade een belangrijke rol speelt. Denk maar eens aan Valentijnsdag, Pasen, Moederdag en Vaderdag, Sinterklaas en Kerst. Allemaal momenten waarbij chocolade een hoofdrol speelt. Er is zelfs onderzocht dat Nederlanders rondom Pasen gemiddeld 47 paaseitjes per persoon eten. Ook in andere landen spelen feestdagen een belangrijke rol bij de chocoladeconsumptie. In Japan is Valentijnsdag erg belangrijk voor de chocoladeverkoop. Meer dan de helft van de jaarlijkse chocoladeconsumptie vindt op dat moment plaats.

In de wereld van chocolade kunnen we een aantal trends herkennen waar de ambachtelijke bakkerijsector zijn voordeel mee kan doen. We zien immers steeds vaker (banket-)bakkersbedrijven overgaan tot het zelf produceren van chocoladeproducten in plaats van inkoop gereed product. Wat zien we momenteel aan trends in de markt? De afzet van repen chocolade groeit. Je ziet hierbij ook dat de cacaopercentages steeds hoger worden. Daarnaast wordt smaak en de oorsprong van cacao steeds belangrijker. De vraag naar ‘single origin’ chocolade neemt ook toe, vanwege de sterke en bijzondere smaken. Per land van herkomst van de cacaobonen lopen de smaken erg uiteen. De consument van nu kijkt ook steeds meer naar gezonde voeding, ook in chocolade. Minder suiker speelt hierbij een belangrijke rol. Maar ook het toevoegen van vers fruit of kruiden aan chocoladeproducten is in trek. 100% eerlijke chocolade leeft bij steeds meer consumenten. Mooi voorbeeld hiervan is het Cocoa Horizons project van Callebaut. Middels dit project wordt geïnvesteerd in betere opleidingen voor cacaoboeren, kinderbescherming, onderwijs, gelijke kansen voor vrouwen en verschillende gezondheidsinitiatieven.

Met chocolade werken is interessant en leuk om te doen, maar het vergt wel goede voorbereiding. Het begint natuurlijk met uw doel. Gaat u verkopen in eigen winkel(s) en zo ja, met welk assortiment wilt u beginnen? Of gaat u leveren aan derde kanaal? Afhankelijk van uw plannen zijn gereedschappen en machines nodig, een investeringsplan helpt hierbij. Het dwingt u om na te denken over omzetdoelen en terugverdientijd. Kennis en opleiding zijn onmisbaar onderdelen in het traject. Niet alleen voor chocolademakers maar zeker ook voor uw verkoopteam. Chocolade verkopen is immers storytelling. Bij uw producten hoort een verhaal. Hoe langer u met chocolade aan het werk bent, hoe groter de behoefte wordt aan meer kennis en inspiratie. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan een studiegroep chocolade of door mee te gaan op excursies die door Chocolade Compleet worden georganiseerd.

Kortom, ontdek de mogelijkheden die er voor u zijn in de wondere wereld van chocolade!

Beko Advies logo_250

Silvia van Nieuwland is Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies
s.v.nieuwland@beko-advies.nl
tel.: 06 – 519 903 36
www.beko-advies.nl

Lees alle columns van Beko Advies in ons dossier!

Altijd op de hoogte blijven?