Brood eten, mag het weer? Jazeker!

16 augustus 2019

Hoe kan ik mijn klanten helpen met de juiste keuze van brood – en inspelen op alle hypes en trends van deze tijd?

Zsuzsan Proos, Kennisspecialist Voeding en Gezondheid van het NBC geeft antwoord: “Een van de trends die wij als NBC zien, is dat consumenten bewuster bezig zijn met gezonde voeding. Minder vlees, minder suiker, meer plantaardige producten waarbij ze in eerste instantie vooral denken aan groenten en fruit. Maar heel belangrijk in een gezond voedingspatroon is de rol van granen en graanproducten, en daarbij dus brood! Consumenten en zeker de jongeren halen hun informatie over gezonde voeding van internet, influencers en dieetboeken. Deze informatie is lang niet altijd juist of gebaseerd op feiten. Fabels over brood, zoals koolhydraten waar je dik van wordt, worden rap via de sociale media verspreid.

Als NBC zien we dat brood langzaamaan weer een positiever imago krijgt. Vanwege de voedingsstoffen die het bevat maar ook door het besef dat back to basic eten ‘met een dikke snee brood en een plak kaas’ ook zo slecht nog niet is. (Plantaardige) diëten nemen brood weer op, kranten plaatsen meer artikelen over het goede van brood en wetenschappers zijn vol lof over ‘volkoren’ en daarmee over brood. Ook online spreken consumenten positiever over brood. Deze ontwikkelingen hebben we ook terug kunnen zien in de cijfers van 2018, waarbij het broodvolume bijna is gestabiliseerd na jaren van daling.

Momenteel zitten we in het ‘vegan’ jaar. Dat betekent dat brood weer mag maar wel graag robuust en met zuurdesem, zonder dierlijke ingrediënten en liefst van lokale granen. Ook het kleinbrood-segment groeit, waardoor er kansen liggen bij het innoveren op broodjes, croissants en bolletjes, liefst dan met een gezonde, hippe en duurzame uitstraling. Last but not least, consumenten kiezen bewust voor meer volkorenbrood. Door als bakker van meerdere typen brood volkoren varianten te maken, speel je in op deze behoefte.

En vergeet uiteraard niet om je winkelpersoneel goed mee te nemen in de ontwikkelingen. Aangezien vooral zij de link met de klanten zijn en hen kunnen helpen in de zoektocht naar ‘lekker en gezond brood’.

Voor informatie, filmpjes en achtergrondartikelen over granen, brood en gezondheid kun je klanten verwijzen naar brood.net of de website van het Voedingscentrum.”

NBC is er voor u. In dit dossier van Bakkers in bedrijf staat een specialist van NBC stil bij een actuele en praktische vraag die leeft onder bakkers. Heeft u een vraag voor deze rubriek? Mail deze naar: kennis@nbc.nl.

Altijd op de hoogte blijven?