Brood eten, mag het weer? Jazeker!

33 Vraagbaak NBC Foto Zsuzsan Proos art

Hoe kan ik mijn klanten helpen met de juiste keuze van brood – en inspelen op alle hypes en trends van deze tijd?

Zsuzsan Proos, Kennisspecialist Voeding en Gezondheid van het NBC geeft antwoord: “Een van de trends die wij als NBC zien, is dat consumenten bewuster bezig zijn met gezonde voeding. Minder vlees, minder suiker, meer plantaardige producten waarbij ze in eerste instantie vooral denken aan groenten en fruit. Maar heel belangrijk in een gezond voedingspatroon is de rol van granen en graanproducten, en daarbij dus brood! Consumenten en zeker de jongeren halen hun informatie over gezonde voeding van internet, influencers en dieetboeken. Deze informatie is lang niet altijd juist of gebaseerd op feiten. Fabels over brood, zoals koolhydraten waar je dik van wordt, worden rap via de sociale media verspreid.

Als NBC zien we dat brood langzaamaan weer een positiever imago krijgt. Vanwege de voedingsstoffen die het bevat maar ook door het besef dat back to basic eten ‘met een dikke snee brood en een plak kaas’ ook zo slecht nog niet is. (Plantaardige) diëten nemen brood weer op, kranten plaatsen meer artikelen over het goede van brood en wetenschappers zijn vol lof over ‘volkoren’ en daarmee over brood. Ook online spreken consumenten positiever over brood. Deze ontwikkelingen hebben we ook terug kunnen zien in de cijfers van 2018, waarbij het broodvolume bijna is gestabiliseerd na jaren van daling.

Momenteel zitten we in het ‘vegan’ jaar. Dat betekent dat brood weer mag maar wel graag robuust en met zuurdesem, zonder dierlijke ingrediënten en liefst van lokale granen. Ook het kleinbrood-segment groeit, waardoor er kansen liggen bij het innoveren op broodjes, croissants en bolletjes, liefst dan met een gezonde, hippe en duurzame uitstraling. Last but not least, consumenten kiezen bewust voor meer volkorenbrood. Door als bakker van meerdere typen brood volkoren varianten te maken, speel je in op deze behoefte.

En vergeet uiteraard niet om je winkelpersoneel goed mee te nemen in de ontwikkelingen. Aangezien vooral zij de link met de klanten zijn en hen kunnen helpen in de zoektocht naar ‘lekker en gezond brood’.

Voor informatie, filmpjes en achtergrondartikelen over granen, brood en gezondheid kun je klanten verwijzen naar brood.net of de website van het Voedingscentrum.”

NBC is er voor u. In dit dossier van Bakkers in bedrijf staat een specialist van NBC stil bij een actuele en praktische vraag die leeft onder bakkers. Heeft u een vraag voor deze rubriek? Mail deze naar: kennis@nbc.nl.

Dossiers
Lees ook
Allergeneninformatie: hoe zit dat ook weer?

Allergeneninformatie: hoe zit dat ook weer?

“Allergenen, zoals gluten bevattende granen, sesamzaad en noten, komen in vrijwel alle bakkerijen voor. Het is belangrijk en zelfs verplicht uw klant proactief te wijzen op informatie over allergenen in uw producten”, aldus Linda van Zonsbeek, kennisspecialist bij NBC. “Maak in de winkel zichtbaar dat u deze informatie paraat hebt.”

Oude graanmolen als meetingpoint

Oude graanmolen als meetingpoint

Mevrouw de Molenaar is de alias van Christa Bruggenkamp. Een 30-jarige gedreven ondernemer die een oud ambacht nieuw leven inblaast. Samen met Jippe Braaksma maakt ze elk weekend ambachtelijke producten van eigen, steengemalen graan. Mevrouw de Molenaar valt in de smaak bij een groeiend publiek dat snakt naar regionale producten. “Dit is geen marketing,...

Nog één jaar de tijd voor aanpassing aan het vernieuwde Warenwetbesluit

Nog één jaar de tijd voor aanpassing aan het vernieuwde Warenwetbesluit

Nederland kent een grote variëteit aan broodsoorten, maar voor consumenten is het soms lastig de verschillen te zien. Om voor meer transparantie te zorgen, is het Warenwetbesluit Meel en brood aangepast. Bakkers hebben tot 1 juli 2022 de tijd om hun producten en naamgeving hierop af te stemmen. Hoe staan we ervoor met nog een jaar te gaan? En krijgt...