Blue Monday

19 januari 2017

Het nieuwe jaar is begonnen. Alle klokken weer op nul. Vol energie en goede voornemens van start. Zo heb ik me voorgenomen om dit jaar de 4-daagse van Nijmegen te lopen. Als het lukt, heb ik weer een punt van mijn bucketlist gedaan. Vanochtend, het is nu zondag, voor het eerst getraind in een sneeuwwit landschap. Wat een lekker gevoel! Hoe groot zal het contrast zijn met morgen? Het is dan Blue Monday. De meest deprimerende dag van het jaar. Kort na de decembergezelligheid en nog ver verwijderd van de zomervakantie, is de derde maandag in januari uitgeroepen tot Blue Monday.

Blurring

In 2016 is het veel retailers weer gelukt om groei te realiseren. Maar ook veel grote retailers gingen failliet. De transformatie van de retail gaat door. Stadscentra veranderen van koopcentra, naar verblijfscentra en horeca is de nieuwe trekker. Blurring is de nieuwe trend. Een combinatie van detailhandel, dienstverlening en horeca door elkaar. Dit proces zal komende jaren verder vorm krijgen. Nieuwe concepten zullen ontstaan. Januari zal echter traditioneel een rustige maand in de retail blijven. Consumenten hebben in december veel geld uitgegeven.

Marge

Nu is er een initiatief ontstaan om van Blue Monday een shopfestijn te maken om de sombere eerste maand van het jaar leven in te blazen. Retailers maken alleen voor deze maandag knallende acties om traffic te genereren. Het nieuwe initiatief moet uitgroeien tot een waar koopfestijn zoals Black Friday in Amerika. Op dit moment beperkt het initiatief zich alleen tot onlineshoppen, omdat dit eenvoudiger te organiseren en promoten is. Jammer! De organisatie zegt dat fysieke winkels later eventueel toegevoegd worden. Naar mijn mening een goede ontwikkeling.

Maar waarom wachten? Als retailer kun je er nu al op inspelen. Beter enkele keren per jaar alles uit de kast halen om consumenten te verrassen met spectaculaire aanbiedingen en producten, dan wekelijks matige aanbiedingen met kleine prijsverlagingen van het bestaande assortiment waar geen consument écht enthousiast van wordt. Dit is eigenlijk weggeven van marge, omdat bestaande klanten vaak gebruik maken van kortingen en geen nieuwe klant hiervoor naar de winkel komt. Nee, dan is het beter dit geld te gebruiken om een paar keer per jaar echt iets van je bedrijf te laten horen. De kans op nieuwe klanten is veel groter!

Laat Blue Monday maar komen! Ik ben benieuwd hoe ik me morgen voel.

Altijd op de hoogte blijven?