Blue Monday

Het nieuwe jaar is begonnen. Alle klokken weer op nul. Vol energie en goede voornemens van start. Zo heb ik me voorgenomen om dit jaar de 4-daagse van Nijmegen te lopen. Als het lukt, heb ik weer een punt van mijn bucketlist gedaan. Vanochtend, het is nu zondag, voor het eerst getraind in een sneeuwwit landschap. Wat een lekker gevoel! Hoe groot zal het contrast zijn met morgen? Het is dan Blue Monday. De meest deprimerende dag van het jaar. Kort na de decembergezelligheid en nog ver verwijderd van de zomervakantie, is de derde maandag in januari uitgeroepen tot Blue Monday.

Blurring

In 2016 is het veel retailers weer gelukt om groei te realiseren. Maar ook veel grote retailers gingen failliet. De transformatie van de retail gaat door. Stadscentra veranderen van koopcentra, naar verblijfscentra en horeca is de nieuwe trekker. Blurring is de nieuwe trend. Een combinatie van detailhandel, dienstverlening en horeca door elkaar. Dit proces zal komende jaren verder vorm krijgen. Nieuwe concepten zullen ontstaan. Januari zal echter traditioneel een rustige maand in de retail blijven. Consumenten hebben in december veel geld uitgegeven.

Marge

Nu is er een initiatief ontstaan om van Blue Monday een shopfestijn te maken om de sombere eerste maand van het jaar leven in te blazen. Retailers maken alleen voor deze maandag knallende acties om traffic te genereren. Het nieuwe initiatief moet uitgroeien tot een waar koopfestijn zoals Black Friday in Amerika. Op dit moment beperkt het initiatief zich alleen tot onlineshoppen, omdat dit eenvoudiger te organiseren en promoten is. Jammer! De organisatie zegt dat fysieke winkels later eventueel toegevoegd worden. Naar mijn mening een goede ontwikkeling.

Maar waarom wachten? Als retailer kun je er nu al op inspelen. Beter enkele keren per jaar alles uit de kast halen om consumenten te verrassen met spectaculaire aanbiedingen en producten, dan wekelijks matige aanbiedingen met kleine prijsverlagingen van het bestaande assortiment waar geen consument écht enthousiast van wordt. Dit is eigenlijk weggeven van marge, omdat bestaande klanten vaak gebruik maken van kortingen en geen nieuwe klant hiervoor naar de winkel komt. Nee, dan is het beter dit geld te gebruiken om een paar keer per jaar echt iets van je bedrijf te laten horen. De kans op nieuwe klanten is veel groter!

Laat Blue Monday maar komen! Ik ben benieuwd hoe ik me morgen voel.

Lees ook
Belastingdienst geeft vijf tips voor de btw-aangifte

Belastingdienst geeft vijf tips voor de btw-aangifte

Ondernemers moeten uiterlijk 31 januari hun btw-aangifte over het vierde kwartaal indienen bij de Belastingdienst. Om ondernemers hierbij te helpen geeft de Belastingdienst vijf tips.

Bakker Bart en Meinders Catering starten bezorgvestiging

Bakker Bart en Meinders Catering starten bezorgvestiging

Bakker Bart start in samenwerking met Meinders Catering op 25 januari een bezorgvestiging in Badhoevedorp. Deze nieuwe vestiging gaat zich volledig richten op de productie en bezorging van online bestelling.

NBA organiseert online training voor leidinggevenden

NBA organiseert online training voor leidinggevenden

Vanwege de coronacrisis blijft live trainen voorlopig nog even lastig. Daarom gaat de Nationale Bakkerij Academie (NBA) gewoon door met de online trainingen. Voor leidinggevenden in zowel de industriële als ambachtelijke bakkerijen heeft de opleider twee nieuwe online trainingen ontwikkeld.

Zelfstandig werkend bakker omgeving Almelo

Zelfstandig werkend bakker omgeving Almelo

Wat ga je doen?Voor een koekbakkerij in de omgeving van Almelo zijn we per direct op zoek naar een ervaren zelfstandig werkend bakker. Je komt te werken in een team...

Ambachtelijk broodbakker omgeving Hardenberg

Ambachtelijk broodbakker omgeving Hardenberg

Wat ga je doen?Je zal je bezig houden met de productie van diverse soorten groot en klein brood. Hierbij werk je veelal op de traditionele manier. Je werkt zelfstandig...

Ambachtelijk broodbakker omgeving Den Haag

Ambachtelijk broodbakker omgeving Den Haag

Wat ga je doen?Voor deze kleine ambachtelijke bakkerij zijn we per direct op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker. Je zal je bezighouden met het totale...