Blijft alles hetzelfde?

5 oktober 2022 Arend Kisteman (Voorzitter NBOV)

Zo’n 25 jaar geleden, ik was toen een jaar of 13, kwam ik voor het eerst in aanraking met onze branche. Tijdens ‘Kom in de Kas’, waar glastuinbouwondernemers hun bedrijf openen voor publiek, bezocht ik een bakkerij. Ik kan me nog herinneren dat ik daar behoorlijk van onder de indruk was.
Rond die tijd sprak ik ook altijd met mijn klas- genoten af naast een bakkerij om samen naar school te fietsen. Volgens mij zijn beide bakkerijen inmiddels verdwenen.
Nadat ik de bakkersopleiding in Zwolle en Wageningen had afgerond, ging ik commerciële economie studeren. Toen ik tijdens mijn stage pensioenen moest controleren, wist ik het: in de bakkerij voel ik mij thuis. Ik stopte met mijn opleiding en kreeg een baan als bakker in Frankrijk.
Nadat ik ervaring had opgedaan als verkoper bij een grondstofleverancier wist ik het zeker: ik ben klaar voor mijn eigen bakkerij.
Toch was dat niet zo gemakkelijk gezegd als gedaan. Via een borgstelling bij het productschap en het ministerie van Financiën ging de bank akkoord. Ik werd gelijk lid van de NBOV, want ik had al wel door dat ik van veel nog geen verstand had. Contracten et cetera kon ik allemaal zo van de website afhalen en als ik advies nodig had, dan werd ik snel geholpen.
Maar het echte contact met de NBOV kwam toen ik ooit het idee had de wedstrijd Bakker met Ster nieuw leven in te blazen en in een later stadium toen ik mocht meepraten over een op te richten sectorhuis. In dat opzicht lijkt er in 25 jaar niet heel veel veranderd. Ook toen ik nog op school zat klaagden bakkers over stagiaires en deden banken moeilijk met financieringen.
Bakkerijen sloten om welke reden dan ook hun deuren en in plaats van aan een sectorhuis wordt er nu aan een federatie gewerkt. ­Misschien maakt een branche, net als een ­economie, bepaalde golfbewegingen door en blijven bepaalde onderwerpen terugkomen.

Toch zie ik de toekomst positief in. De ambachtelijke bakker is steeds meer ondernemer en vooral bij de nieuwe generatie bakkers is dat goed te zien. Er worden bewuste keuzes
gemaakt qua assortiment en een unieke uitstraling. De ambachtelijke bakker is door de opkomst van social media beter in beeld. De trots op het vakmanschap straalt ervan af en dat gaat nu wel iets makkelijker dan in het lokale foldertje. Door deze media lijken consumenten ook weer meer respect te krijgen voor dit ambacht. Dat zie je ook terug in het marktaandeel van het ambacht ten opzichte van de supermarkt.
Ook de branchevereniging is weer populairder, misschien mede door corona. Bij de NBOV merken we dat ook. De enige opzeggingen komen nog door faillissementen of overnames, maar de aanmeldingen blijven komen. Wat de komende 25 jaar gebeurt, weet niemand. Maar ik zie wel een ambachtelijke branche die sterk in haar schoenen staat en klaar is om het marktaandeel verder te vergroten. Hetzelfde geldt voor de NBOV. 

Altijd op de hoogte blijven?