Binnen en buiten

14 december 2018

Bakkers-in-bedrijf_Foto-Jos-den-Otter-164x300 Onlangs zag ik op sociale media de open dag van de nieuwe productielocatie van Irma en Eric van Otten uit Enter voorbijkomen. Wat een plaatje - en wat een waanzinnig mooie omgeving om in te mogen werken!

Ook op veel andere plaatsen zie ik dat er druk verbouwd, gerestyled of verplaatst wordt. Niet alleen uw product bepaalt immers de beleving van uw onderneming, ook de omgeving waarin gewerkt wordt. Dat geldt voor de bakkerij én voor de winkels. Ons product verandert: de presentatie is er inmiddels een integraal onderdeel van.

Loopt u weleens binnen bij de supermarkten? U kunt op inspiratiereis naar vele plekken op de wereld, maar bij de supermarkt om de hoek is minstens net zo veel te zien. Aldi, Lidl en ook Albert Heijn hebben onze producten gekozen als speerpunt om publiek te trekken. Dat kunnen ze niet met een enkel schap vol plastic zakken met broodjes. Daarom verschijnen er grote en complete ‘vers’-broodschappen op een prominente plek in de winkel. Klanten kunnen er niet omheen, al zouden ze dat willen. Wat kun je daarmee als ambachtelijke bakker? Betekent het dat u uw interieur, of misschien zelfs de hele winkel ingrijpend moet verbouwen?

Ik weet als geen ander dat zulke beslissingen veel geld kunnen kosten. Maar wellicht hoeft u het niet zo groot te maken. U kunt ook de interieurs van uw producten veranderen en aanpassen aan de trends en smaak van nu. Geef dus uw ogen goed de kost, en maak een plan hoe u in úw omgeving de beste producten kunt verkopen. En weet u zeker dat u uw klant kent? Het NBC heeft een tool waarmee zij uw marktgebied in kaart brengen. Ik zou daar zeker gebruik van maken als u ingrijpende plannen maakt.

Jos den Otter

Voorzitter NBOV

Lees alle columns van Jos den Otter in het dossier NBOV!

Altijd op de hoogte blijven?