Binnen en buiten

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Bakkers-in-bedrijf_Foto-Jos-den-Otter-164x300 Onlangs zag ik op sociale media de open dag van de nieuwe productielocatie van Irma en Eric van Otten uit Enter voorbijkomen. Wat een plaatje - en wat een waanzinnig mooie omgeving om in te mogen werken!

Ook op veel andere plaatsen zie ik dat er druk verbouwd, gerestyled of verplaatst wordt. Niet alleen uw product bepaalt immers de beleving van uw onderneming, ook de omgeving waarin gewerkt wordt. Dat geldt voor de bakkerij én voor de winkels. Ons product verandert: de presentatie is er inmiddels een integraal onderdeel van.

Loopt u weleens binnen bij de supermarkten? U kunt op inspiratiereis naar vele plekken op de wereld, maar bij de supermarkt om de hoek is minstens net zo veel te zien. Aldi, Lidl en ook Albert Heijn hebben onze producten gekozen als speerpunt om publiek te trekken. Dat kunnen ze niet met een enkel schap vol plastic zakken met broodjes. Daarom verschijnen er grote en complete ‘vers’-broodschappen op een prominente plek in de winkel. Klanten kunnen er niet omheen, al zouden ze dat willen. Wat kun je daarmee als ambachtelijke bakker? Betekent het dat u uw interieur, of misschien zelfs de hele winkel ingrijpend moet verbouwen?

Ik weet als geen ander dat zulke beslissingen veel geld kunnen kosten. Maar wellicht hoeft u het niet zo groot te maken. U kunt ook de interieurs van uw producten veranderen en aanpassen aan de trends en smaak van nu. Geef dus uw ogen goed de kost, en maak een plan hoe u in úw omgeving de beste producten kunt verkopen. En weet u zeker dat u uw klant kent? Het NBC heeft een tool waarmee zij uw marktgebied in kaart brengen. Ik zou daar zeker gebruik van maken als u ingrijpende plannen maakt.

Jos den Otter

Voorzitter NBOV

Lees alle columns van Jos den Otter in het dossier NBOV!

Dossiers
Lees ook
Tips voor het maken van een nieuwsbrief

Tips voor het maken van een nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een goed marketingmiddel. Je treedt direct in contact met je klant en bereikt er meer mensen mee dan met je social media-berichten. Maar hoe maak je een nieuwsbrief die gelezen wordt? Vakbladen.com geeft tips!

Ketenoverleg Brood & Banket

Ketenoverleg Brood & Banket

De Nederlandse brood- en banketondernemers vereniging (NBOV), de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) en de Nederlandse fabrikanten van bakkerijgrondstoffen en maalderijen (NEBAFA) starten gezamenlijk een aantal initiatieven onder de noemer ‘Ketenoverleg Brood & Banket’.

Beko adviseert meer versbeleving op de winkelvloer

Beko adviseert meer versbeleving op de winkelvloer

De Beko OmzetBarometer signaleert een daling van het aantal kassabonnen bij de ambachtelijke bakker over de eerste maanden van 2019. De oorzaak zoekt Beko Advies in de toenemende concurrentie van de supermarkt en de inkomenspositie van de consument. Beko adviseert bakkers om meer in te zetten op versbeleving.

Broodbakker gezocht, omgeving Apeldoorn

Broodbakker gezocht, omgeving Apeldoorn

Wij zijn op zoek naar een allround broodbakker of een ovenist. Je zal groot- en kleinbrood gaan maken.

Zelfstandig werkend banketbakker/patissier omgeving Zutphen

Zelfstandig werkend banketbakker/patissier omgeving Zutphen

Onze klant in de omgeving van Zutphen is per direct op zoek naar een zelfstandig werkend banketbakker/ patissier.

Banketbakker omgeving Nijkerk

Banketbakker omgeving Nijkerk

In verband met een nieuwe locatie en aangepaste werkwijze is onze opdrachtgever op zoek naar een banketbakker voor de lange termijn.