Binnen en buiten

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Bakkers-in-bedrijf_Foto-Jos-den-Otter-164x300 Onlangs zag ik op sociale media de open dag van de nieuwe productielocatie van Irma en Eric van Otten uit Enter voorbijkomen. Wat een plaatje - en wat een waanzinnig mooie omgeving om in te mogen werken!

Ook op veel andere plaatsen zie ik dat er druk verbouwd, gerestyled of verplaatst wordt. Niet alleen uw product bepaalt immers de beleving van uw onderneming, ook de omgeving waarin gewerkt wordt. Dat geldt voor de bakkerij én voor de winkels. Ons product verandert: de presentatie is er inmiddels een integraal onderdeel van.

Loopt u weleens binnen bij de supermarkten? U kunt op inspiratiereis naar vele plekken op de wereld, maar bij de supermarkt om de hoek is minstens net zo veel te zien. Aldi, Lidl en ook Albert Heijn hebben onze producten gekozen als speerpunt om publiek te trekken. Dat kunnen ze niet met een enkel schap vol plastic zakken met broodjes. Daarom verschijnen er grote en complete ‘vers’-broodschappen op een prominente plek in de winkel. Klanten kunnen er niet omheen, al zouden ze dat willen. Wat kun je daarmee als ambachtelijke bakker? Betekent het dat u uw interieur, of misschien zelfs de hele winkel ingrijpend moet verbouwen?

Ik weet als geen ander dat zulke beslissingen veel geld kunnen kosten. Maar wellicht hoeft u het niet zo groot te maken. U kunt ook de interieurs van uw producten veranderen en aanpassen aan de trends en smaak van nu. Geef dus uw ogen goed de kost, en maak een plan hoe u in úw omgeving de beste producten kunt verkopen. En weet u zeker dat u uw klant kent? Het NBC heeft een tool waarmee zij uw marktgebied in kaart brengen. Ik zou daar zeker gebruik van maken als u ingrijpende plannen maakt.

Jos den Otter

Voorzitter NBOV

Lees alle columns van Jos den Otter in het dossier NBOV!

Dossiers
Lees ook
Consumenten weten de lokale versspecialist weer te vinden

Consumenten weten de lokale versspecialist weer te vinden

Consumenten zijn tijdens de coronacrisis meer gaan kopen bij de lokale versspecialist. Dit geldt met name voor slagers en groenteboeren. Uit cijfers marktonderzoeksbureau Gfk blijkt dat bij slagers de omzet met 36 procent groeide en bij groenteboeren met 40 procent.

NBOV: Nog steeds omzetverlies bij bakkers

NBOV: Nog steeds omzetverlies bij bakkers

Bakkers hebben nog steeds last van de coronacrisis. Hoewel veel ambachtelijke bakkers meer klanten in de winkel zien, constateert 80 procent nog steeds een afname van de omzet uit het ‘derde kanaal’. 40 procent kampt nog steeds met een omzetverlies van gemiddeld 20 procent. Dat blijkt uit de enquête van NBOV.

Cursus vegan ijs bij IJscentrum

Cursus vegan ijs bij IJscentrum

Plantaardig eten raakt steeds meer in trek. Daar wil je als ijsbereider natuurlijk graag op inspelen. Docent Bas van Haaren beantwoordt al je vragen over dit onderwerp tijdens de dagcursus Vegan IJs op het IJscentrum in Vlaardingen.

Groot ambachtelijk broodbakker te Zutphen

Groot ambachtelijk broodbakker te Zutphen

Wat ga je doen?In deze functie voor de lange termijn werk je met een vast team aan 1 lijn, je wisselt handwerk af met machinaal. En bent met het gehele proces bezig...

Industriele bankerbakkers gezocht, zowel pt als ft, omgeving West Betuwe

Industriele bankerbakkers gezocht, zowel pt als ft, omgeving West Betuwe

Wat ga je doen?Vanwege de groei van ons bedrijf zijn we op zoek naar een parttime of fulltime industriele banketbakker. Als je parttime wilt werken, dan wordt je...

Allround ambachtelijk broodbakker te Rotterdam

Allround ambachtelijk broodbakker te Rotterdam

Wat ga je doen?In deze fulltime functie zullen de werkzaamheden bestaan uit allround productie binnen de bakkerij. Je zal je bezig houden met zowel groot als kleinbrood....