Bier en hamburgers

25 mei 2016

De economie draait weer als voor de crisis die in 2008 begon. Volgens de media staan alle seinen op groen. Wegen slippen dicht en de treinen zitten overvol. Maar geldt dit ook voor onze winkels? Zitten onze winkels ook zo vol als voor 2008?

Door de crisis zijn de steden de afgelopen jaren erg veranderd. Dit proces zet zich de komende jaren nog voort. De lege gaten in de stadscentra, veroorzaakt door de vele faillissementen, moeten weer worden gevuld. Horeca wordt de nieuw mode… Dat is het motto van de meeste gemeenten om de aantrekkelijkheid van steden te verhogen. Mensen gaan tenslotte niet meer naar de stad om te kopen, maar voor de beleving. Een bezoek aan de stad moet een gezellig dagje uit zijn. Samen ontbijten, samen lunchen, samen eten. Het wordt steeds vaker gedaan. De horeca heeft de weg omhoog, na de crisis, sneller gevonden dan de traditionelere bakkerij. De horeca heeft oude tradities eerder los gelaten en er zijn veel vernieuwde concepten ontwikkeld. Deze weg omhoog wordt mede gevonden in traditionele producten. Bier en hamburgers!

De hamburger was het domein van de fastfood restaurants. Een zacht klef broodje met weinig vlees en veel saus voor zo min mogelijk geld. Nu schieten in de grote steden de hamburgerrestaurants als paddenstoelen uit de grond. De klant is bereid om meer dan het vijfvoudige te betalen voor een lekker broodje met écht vlees.

Bier bestond lange tijd alleen uit pils en werd gebrouwen door een paar grote brouwers. Inmiddels zijn er meer dan 300 kleine ambachtelijke brouwerijen en het overgrote deel heeft een eigen proeflokaal. Deze zijn allemaal zeer succesvol. Bier met smaak, in plaats van pils.

Bier en hamburgers waren commodity geworden en zijn ‘herontdekt’. Binnen de horeca is het nu de beurt aan kip. De bakkerij heeft ook erg veel producten die de moeite waard zijn om ‘herontdekt’ te worden. Welke kiest u?

 
  • Paul van Rossum
  • Retail Challenge

Altijd op de hoogte blijven?