Veel ondernemers hebben zorgen. Waar moet ik nieuwe omzet vandaan halen? Veel retailers beantwoorden deze vraag door steeds meer service te verlenen en producten thuis te bezorgen. Na het succes van boeken, cd’s en kleding zie je steeds meer initiatieven van versleveranciers die thuis bezorgen.
Terug naar vroeger
Eigenlijk gaan we weer terug naar vroeger. Mijn opa was bakker en ging er na het bakken op uit om het brood te venten. De concurrentie tussen de bakkers onderling was hevig. Concurrentie van supermarkten was er nauwelijks. Als er iemand nieuw in de wijk kwam wonen, bezocht de bakker hem en trakteerde op brood of taart. Dit alles om de gunst van de nieuwe bewoner. Klanten waren toen erg trouw. Als de nieuwe bewoner eenmaal bij jou kocht, dan bleef hij dit doen. Het was dus investeren in nieuwe klanten. Bakkers van die tijd begrepen dat heel goed. De kosten gingen voor de baten.
HelloFresh
Wij laten thuis ook steeds vaker de boodschappen door Albert Heijn bezorgen. En sinds kort maken we gebruik van de maaltijdenbox van HelloFresh. De acquisitie-methode van HelloFresh lijkt sterk op die van opa vroeger. Een medewerker komt aan de deur, legt het concept uit en geeft 50% korting op de eerste bestelling. Wij hebben het geprobeerd en zijn zeer tevreden. Verse ingrediënten, recepten erbij en erg lekkere, verrassende en gezonde maaltijden. Voor HelloFresh nieuwe omzet door het ‘(ont)zorgen’ voor lekker eten. Wij blijven klant!
Kosten voor de baten
HelloFresch leverde in 2012 375.000 maaltijdboxen tegen 2.370.000 in 2013. De omzet steeg van 2,3 miljoen euro in 2012 naar 14,2 miljoen euro in 2013. Ondanks deze flinke omzetstijging heeft HelloFresh een verlies geboekt van 5,4 miljoen euro. Ook bij Hello Fresh gaan de kosten voor de baten. Zij zijn bereid om nu te investeren in het bezorgen en gaan er vanuit dat er in de toekomst geld wordt verdiend.
Kansen
Wat me wel opvalt is dat er geen brood bij deze maaltijdboxen wordt geleverd. Er zijn steeds meer initiatieven op het gebied van bezorgen van versproducten. Dit biedt dus kansen voor de ambachtelijke bakker. Er zit nog een voordeel aan het bezorgen. De klant wordt niet meer verleid om in de supermarkt brood te kopen. De kans is groot dat hij weer vaker naar de ambachtelijke bakker gaat voor zijn broodaankopen.