Automatiseren

7 oktober 2024 Bianca Roemaat

REDACTIONEEL #7 | ‘Sorry, maar ik ben vandaag alleen’. De verkoopster in de bakkerswinkel die ik elke zaterdag bezoek, verontschuldigt zich. We moeten even wat langer wachten. Het is vakantietijd. De meeste klanten zijn begripvol, want hier werken ze klantvriendelijk en niet op de automatische piloot.

Terwijl we staan te wachten, komt de bakker zelf even de winkel in om de winkelvoorraad aan te vullen. ‘Het is echt een drama: ik krijg gewoon geen personeel’, antwoordt hij op een grappig bedoelde vraag van een klant of hij een nieuwe baan heeft. ‘Ik heb iedereen al gebeld, zelfs oud-medewerkers. Ik vind niemand’, verzucht hij.

Het personeelstekort in de ambachtelijke sector is een heet hangijzer. Waar je ook komt, het gaat er al snel over. Leveranciers dragen oplossingen aan. Ze adviseren om halffabrikaten te gebruiken. Machinebouwers spelen erop in door bepaalde processen te automatiseren.

Zo was ik met een groep bakkers te gast bij een bakkerijmachinebouwer. We kregen een rondleiding langs een nieuwe brooddeeglijn die de bakkers werk uit handen kan nemen. Indrukwekkend om te zien. Dat vonden ook de aanwezige bakkers. In eerste instantie waren ze wat terughoudend, maar gaandeweg kwamen de vragen over de mogelijkheden. Wat ik mooi vond: de machinebouwer vroeg de bakkers om mee te denken. Want vakkennis is onontbeerlijk om tot automatisering te komen. Direct kwamen er tips van de bakkers ter tafel.

Een mooie win-winsituatie. Automatisering van processen hoeft zo echt geen vloek te zijn. Maar je moet wel altijd zelf je kop, kennis (en handen) erbij houden. 

En wat betreft de bakkerswinkel die te weinig verkoopmedewerkers heeft: zelfbediening, online bestellen en afhalen zijn een optie. Maar de keuze is aan de bakker of hij de verkoop anders wil inrichten. 

Of je er dan ook automatisch blije klanten van krijgt? Ik denk het wel: die klant is lekker bezig met het rondkijken naar producten en ervaart zo minder wachttijd. Het neemt de werkdruk weg bij de verkoopmedewerker. En je schijnt er meer door te verkopen, zo hoor ik in de wandelgangen. Wederom een win-winsituatie.

Altijd op de hoogte blijven?