Ambassadeurs

19 augustus 2022 Arend Kisteman (Voorzitter NBOV)

In de media werd recent geroepen dat er steeds meer bakkerijen in Nederland zijn. Uit cijfers van het GFK blijkt dat het marktaandeel van het ambacht in 2021 verder is gestegen. Recent organiseerde de NBOV met het Bakery Institute een Startersdag en deze zat binnen no-time vol. Zonder grote campagnes zet het ambacht zich dus steeds beter en meer op de kaart. Er is een opkomst van nieuwe concepten en bakkerijen openen meer winkels.

Tijdens corona was de vraag of de ambachtelijke bakker de gestegen omzet wel kon vasthouden. Dat blijkt zeker het geval. Waar de slager en de groenteboer het iets lijken te verliezen gaat de bakker door. De media weet de NBOV en de ambachtelijke bakker ook steeds beter te vinden, zij het voor een compleet verhaal of alleen voor factchecking. Elk televisiestation had wel een bakker in beeld voor zijn tompoucen. Steeds meer bakkerijen zijn te vinden op social media en het niveau stijgt steeds verder. Veel bakkerijen posten regelmatig berichten en met speciale dagen kan je niet om de ambachtelijke bakker heen.

Eigenlijk lopen er momenteel enorm veel ambassadeurs van ons prachtige vak rond. Ik weet niet of je op Facebook de reis van Bas Gommans hebt gevolgd naar zijn Meesterexamen, maar met al zijn enthousiasme wist hij duizenden mensen te bereiken. Zelfs bij de NOS vroegen ze zich af of we er vier Meesters bijkregen. Het werd er uiteindelijk maar één, maar alleen de aanloop ernaartoe heeft al weer veel losgemaakt. Ik denk dat we met z’n allen trots mogen zijn op wat we de afgelopen jaren hebben bereikt. De twee jaren corona waren zeker geen gemakkelijke tijd en voor veel bakkerijen ging omzet verloren, maar we lijken er nu goed bovenop te komen. Ik hoop dat we de komende tijd nog meer bakkers op social media mogen zien, zodat er nog meer ambassadeurs opstaan en het marktaandeel van de ambachtelijke bakker nog verder toeneemt. Ik ben er trots op!

Altijd op de hoogte blijven?