Ambacht versus industrie?

9 november 2018

Bakkers-in-bedrijf_Foto-Jos-den-Otter-164x300 Is de industrie de concurrent van het ambacht? Is het andersom? Of is er geen sprake van concurrentie? Dat was de vraag die ik mij weer eens stelde toen ik deze column schreef.

Natuurlijk, we kunnen er niet omheen, we zijn elkaars concurrenten. De industrie hanteert voor een deel van hun producten prijzen die zeer aantrekkelijk zijn en zelfs onder de kostprijs liggen. De ambachtelijke bakker kan dit niet evenaren; al zijn producten moeten nu eenmaal positief bijdragen aan het bedrijfsresultaat. Nu kunnen wij ons als ambacht blindstaren op de negatieve aspecten hiervan. En hoewel er wellicht duizend redenen te bedenken zijn om dat te doen, zeg ik altijd dat ik minstens één reden wil horen om dit niet te doen.

Ik ben er namelijk van overtuigd dat er nog steeds vele redenen zijn waarom de consument wél naar de bakker wil gaan. De enige punten waarop de retail wint, zijn gemak en prijs. De marketinginspanningen waarmee zij dit onder de aandacht brengen, zijn enorm. Ook dat kan het ambacht niet evenaren. De retail kan op hun beurt echter de lokale positie van de ambachtelijke bakker niet evenaren. En dat is niet (alleen) de sponsoring van een advertentie of een reclamebord bij een plaatselijke vereniging, maar jezelf lokaal profileren als de ‘smaakheld’. Het Nationaal Schoolontbijt, waar de ambachtelijke bakker zichzelf in de kijker kan spelen, kost natuurlijk wat. Maar als tien procent van de huidige schooljeugd straks bij het ambacht blijft kopen, hebben wij veel bereikt.

De machines en apparatuur die nu ontwikkeld worden, zullen straks het ambacht nagenoeg kunnen evenaren. Hierbij roep ik de ambachtelijke bakker dan ook op om te investeren in de jeugd, en in uw eigen toekomst. Laat uw unieke positie niet verdwijnen!

Jos den Otter

Voorzitter NBOV

Lees alle columns van Jos den Otter in het dossier NBOV!

Altijd op de hoogte blijven?