Allemans vriend is iedermans nar

Silvia van Nieuwland

Wie aan lekker brood denkt, denkt aan een puur ambachtelijk brood, van de bakker. Krakend vers, soms nog warm uit de oven, met een knapperige korst. Kortom, een mooi en eerlijk brood. Zo lekker, dat je graag nóg een boterham wil. Verkocht door een vriendelijke verkoper m/v die je als gast behandelt en niet als nummer. Het ambacht bepaalt mijns inziens het goede imago van brood. En daar lift de industrie op mee.

Inmiddels weten we natuurlijk ook dat er met brood uit industriële ovens weinig mis is. Daarnaast kan de industrie door schaal­vergroting brood een stuk goedkoper aan­bieden. Industrie en supermarkt zijn samen ook prima in staat om mooie concepten neer te zetten. Ze hebben daarnaast het voordeel van onestopshopping. Maar… supermarkten en industrie doen niet voor niets hun uiterste best om op een warme bakker te lijken. Ze missen dus blijkbaar wel iets!

Kiezen

Afgezien van het feit dat ambachtelijk brood uren later uit de oven komt, zit er een verhaal achter elk ambachtelijk bedrijf. De kunst is alleen dat verhaal goed over de bühne te krijgen. Keuzes maken speelt hierin een cruciale rol. Want allemans vriend is iedermans nar. Wie kiest, wordt daar uiteindelijk gelukkiger van.

De moeilijkheid van het kiezen zit hem vaak in de angst om een foute keuze te maken, om te falen en soms ook om anderen teleur te stellen. Het gevolg is dat keuzes worden uitgesteld, er lang getwijfeld wordt of erger, dat de keuze helemaal niet wordt gemaakt en er geen beslis­singen vallen. Keuzes maken is onderdeel van het leven. Zodra je een keuze maakt, kun je ergens aan beginnen en blijf je niet eindeloos je energie in twijfel stoppen en de balans opmaken over wat nou de beste keuze is.

Stofkam

Stap uit het ‘grijze midden’. Ga met de stofkam door uw bedrijf, kijk open en eerlijk naar wat er beter kan en pak dat aan! Of het nu het winkel­beeld is dat nodig op de schop moet, de gast­vrijheid van het verkoopteam dat beter kan, het uitgebreide desemassortiment dat u altijd al wilde aanbieden maar wat er nooit van is gekomen, een frisse aanpak van sociale media of samenwerking met andere lokale ondernemers die u al jaren van de grond wilt krijgen. Het maakt niet uit, maar doe het!

Trouw

Uw klanten zijn trouw. Zo trouw dat ik ze nog steeds geduldig zie wachten op anderhalve meter afstand, zelfs als het regent. Gezellig keuvelend onder de gastvrij aan­geboden paraplu. Zij verdienen het dat hun eigen bakker keuzes maakt. Niet alleen door geld gedreven, maar door het hogere doel van bouwen aan een fantas­tische sector. Met mooie mensen, geweldige bedrijven en producten waar we blij van worden.

Beko Advies logo_250

Silvia van Nieuwland is Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies
s.v.nieuwland@beko-advies.nl
tel.: 06 – 519 903 36
www.beko-advies.nl

Dossiers
Lees ook
Allergeneninformatie: hoe zit dat ook weer?

Allergeneninformatie: hoe zit dat ook weer?

“Allergenen, zoals gluten bevattende granen, sesamzaad en noten, komen in vrijwel alle bakkerijen voor. Het is belangrijk en zelfs verplicht uw klant proactief te wijzen op informatie over allergenen in uw producten”, aldus Linda van Zonsbeek, kennisspecialist bij NBC. “Maak in de winkel zichtbaar dat u deze informatie paraat hebt.”

Zonder chaos geen orde

Zonder chaos geen orde

We leven alweer meer dan een jaar in een onzekere samenleving. Gaan we ooit weer terug naar normaal, alsof er geen coronacrisis is geweest? Wie het weet, mag het zeggen. Velen waanden zich relatief veilig en hadden het idee enige controle te hebben over het bestaan.

Wie is Maud?

Wie is Maud?

Het is een vraag die ons regelmatig ter ore komt: wie is Maud? Wie is degene die zich in deze column zo ‘anoniem’ en scherp uitlaat over heikele kwesties in de bakkerijbranche?