Afzien of genieten!?

Vierdaagse

Yes, I dit it! Ik heb de Vierdaagse van Nijmegen gelopen! Dit stond al jaren op mijn bucketlist. Nu kan ik er een vinkje achter zetten. Het Vierdaagsekruisje is binnen.

In januari ben ik samen met mijn vrouw en een aantal dorpsgenoten begonnen met trainen. Tijdens de eerste training lag er zelfs nog sneeuw op de weg. Een groot contrast ten opzichte van de 30 graden tijdens de Vierdaagse zelf. Een goede voorbereiding en voldoende trainen vergroten de kans op het voltooien van de Vierdaagse. Dus zijn we met bijna 700 km training (= 140 uren wandelen) aan de Vierdaagse begonnen. Wat was het een feest! Het lopen van de Vierdaagse brengt een groot saamhorigheidsgevoel. Je ziet samen af, helpt elkaar door de moeilijke momenten, maar je geniet ook samen. Het lopen van de vierdaagse is een echte paradox. Je weet dat je gaat afzien maar het is toch genieten.

Retailparadox

In de retail zijn er ook veel paradoxen. Zeker in onze bakkerswinkels waar het draait om dagverse producten. Daar speelt de paradox beschikbaarheid ten opzichte van derving een belangrijke rol. Je wilt niet dat je te vroeg bent uitverkocht. Dan krijg je ontevreden klanten en mis je omzet. Maar je wilt ook niet teveel overhouden. Dit gaat ten koste van je marge. Een andere paradox in de retail is wachten op de klant ten opzichte van de wachtende klant. Klanten die te lang moeten wachten ergeren zich of lopen weg. Maar een te ruime bezetting zorgt voor onnodig hoge loonkosten. Om dit te voorkomen is een juiste bezetting en een bakplanning die is afgestemd op de te verwachten drukte noodzakelijk. Het blijft elke week, elke dag en ieder uur weer een uitdaging om dit juist in te schatten. Veel winkels werken met een standaard rooster en bakplanning. Hierdoor spelen zij onvoldoende in op de te verwachten drukte. In de retail is elke dag anders, dus moet er zorgvuldig gepland worden.

Het overwinnen van de paradoxen in de bedrijfsvoering zorgt voor een beter rendement en meer tevreden klanten! Dat geeft een goed gevoel. Net als het goede gevoel dat ik heb overgehouden aan het overwinnen van de Vierdaagse paradox.

Lees ook
Bakkers in de media - week 14

Bakkers in de media - week 14

Ramadan bij de lokale bakker, tekort aan personeel en het overlijden van bakker Jan Koopmans. Wat verscheen er deze week in de media over de bakkersbranche?

Gedrag van de consument in kaart

Gedrag van de consument in kaart

Hoe ziet de toekomst van foodwinkels zoals de bakkerswinkel eruit? Susanne Danes, projectmanager marketing bij FoodBase, gaat in een reeks van drie artikelen in op ‘De klant van morgen’. In deze eerste aflevering: drie recente ontwikkelingen ten aanzien van consumentengedrag.

Wat mag je van je medewerkers vragen?

Wat mag je van je medewerkers vragen?

De decembermaand staat garant voor drukte en goede omzetten. Om die periode tot een succes te maken, wordt er een flink beroep gedaan op alle werknemers. Wat mag je als ondernemer van mensen vragen?