Mijn woorden in Bakkers in bedrijf 1 van dit jaar hebben flink wat stof doen opwaaien. Dat was ook de bedoeling: ik vind dat een column spraakmakend hoort te zijn en mensen aan het denken moet zetten. In mijn eerste column pleit ik onder andere voor meer transparantie bij het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf, aangezien zij een pot met geld beheren die van de hele sector is. In mijn optiek is het momenteel onduidelijk wie er aanspraak kan maken op dat geld, hoe dat proces verder in zijn werk gaat en wat de gevolgen van een eventuele subsidie zijn. Ik heb vooral veel positieve reacties ontvangen. Veel bakkers blijken mijn boodschap te onderschrijven, maar vinden het spannend om dat zelf te zeggen.

Ook het bestuur van het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf zelf heeft na de publicatie per ommegaande gereageerd. Natuurlijk waren de bestuursleden niet erg te spreken over mijn kritiek aan hun adres. Toch hebben zij een aantal leden van Bakery Nexus uitgenodigd voor een constructief gesprek. Op die uitnodiging is Bakery Nexus uiteraard van harte ingegaan. En dat gesprek leidt tot concrete beloftes. Het bestuur van het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf heeft toegezegd ieder half jaar een tekst aan te leveren bij de vakbladen in onze branche om een toelichting te geven op gesubsidieerde projecten. Eenmaal per jaar komt daar een infographic bij, die bestedingsdoelen en percentages overzichtelijk in beeld brengt. Bovendien heeft het bestuur toegezegd de website van het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf toegankelijker te maken.

Bakery Nexus is blij met de vooralsnog behaalde resultaten. Ik spreek op deze plek dan ook mijn waardering uit voor de snelle reactie van het bestuur en hun getoonde wil om verandering door te voeren. Maar ik laat me met de uitkomsten natuurlijk niet meteen stroop om de mond smeren. Als het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf toch die suikeroom blijkt te zijn die ons met de gedane beloftes slechts een zoethoudertje heeft gegeven, dan kloppen wij opnieuw bij het bestuur aan. Wij gaan concrete afspraken evalueren en
blijven bekijken of er ook op het gebied van overige, nu nog openstaande kritiekpunten verbetering kan plaatsvinden.

Laat van u horen!

Wat ik kan, kunt u toch ook? Laten weten wat u dwars zit? Uw stem laten horen om tot verandering en verbetering te komen? Een van de punten waarmee het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf zich tegen de kritiek verdedigde, was het feit dat zij wel probéren om ondernemers te betrekken, maar zo bitter weinig respons krijgen. Terwijl het om úw geld gaat! Bovendien blijkt uit mijn columns: actie zorgt voor reactie! Laat dus van u horen. Bijvoorbeeld nu er in 2019 geen Leerbedrijf van het Jaar wordt verkozen, omdat er te weinig bedrijven zouden zijn die aan deze verkiezing willen deelnemen.

Dat kan toch niet waar zijn? Hoeveel prachtige leerbedrijven hebben we wel niet in onze sector? Hoeveel praktijkbegeleiders spannen zich dagelijks in om jongeren ons vak te leren? Zij mogen, zij moeten zelfs op dat podium staan! Hier kom ik graag in een volgende column op terug.

Overigens, voor wie zich maar blijft afvragen wie Maud toch is: daar doen we niet geheimzinnig over. Maud is de stem van Bakery Nexus. Niets meer en zeker niets minder. U hoort van ons.

Altijd op de hoogte blijven?