Beko OmzetBarometer: aantal kassabonnen daalt naar -3,9 procent

19 juli 2018

Beko Advies bracht 18 juli de cijfers van de Beko OmzetBarometer naar buiten van het eerste half jaar van 2018. Deze toont een verdere daling van het aantal kassabonnen. De cijfers laten zien dat  de supermarkt plust in volume en in geld, terwijl de speciaalzaak achterblijft.

Omzet eerste half jaar van 2018

De schade viel in het eerste kwartaal nog mee omdat Pasen in het eerste kwartaal in de cijfers meetelde. Dat had een positief effect op de gemiddelde besteding. De besteding was hoog en kon het lagere aantal kassabonnen nog een beetje maskeren. In het tweede kwartaal daalde het aantal kassabonnen naar -3.9 procent. De gemiddelde besteding was 2,5 procent hoger. Hierdoor zakte ook de omzetindex. Het cumulatief kwam uiteindelijk uit op 98,8 procent (omzet).

"Maar niet alles is kommer en kwel", volgens Beko Advies. "Onder de deelnemers van de omzetbarometer zijn grote verschillen te zien. Er zijn nog steeds ondernemers die zich onderscheiden en een plus realiseren. Aan de andere kant zijn er soms winkels binnen dezelfde onderneming met eenzelfde assortiment die een daling laten zien. Dat betekent dat de lokale omstandigheden de meest belangrijke indicator zijn voor succes. Hoe ontwikkelt de lokale markt zich en hoe speelt u daarop in. Naarmate bedrijven groter worden en meer filialen hebben wordt het nog belangrijker te blijven focussen op het aansturen van het team en winkel(s) al heeft het door de waan van alle dag niet alle prioriteit."

Beko OmzetBarometer

De Beko OmzetBarometer is een initiatief van Beko Advies. Bakkers kunnen hier gratis aan meedoen. De Beko OmzetBarometer kunnen zij op elk gewenst moment en op elke locatie gebruiken. Simpel invoeren leidt tot waardevolle getallen en grafieken. Bakkers die hier belangstelling voor hebben of meer willen weten kunnen contact opnemen met Beko Advies. Dit kan telefonisch via 088-20 23 200 of per mail info@beko-advies.nl.

Het team van Beko Advies geeft bedrijfseconomische, vaktechnische en commerciële adviezen aan de Nederlandse ambachtelijke bakkerij. Denk bijvoorbeeld aan doorlichting kengetallen, training winkelpersoneel, brutowinst analyse of een winkelscan.

Altijd op de hoogte blijven?