Beko Najaarsdagen; goede ontmoetingsplek

26 september 2018

De Beko Najaarsdagen brachten volgens bezoekers en standhouders niet veel nieuwe ontwikkelingen op de markt, maar ze vonden het NBC in Nieuwegein deze twee dagen zeker een goede plek om elkaar te ontmoeten.

In twee hallen in het NBC in Nieuwegein vonden eind september de jaarlijkse Beko Najaarsdagen plaats. Een vakbeurs opgezet om de bakker geïnspireerd en goed voorzien van ingrediënten, recepten en verpakkingen de drukste periode van het jaar in te laten gaan. Op het Beko-plein in de Grand Hall stonden de producten en diensten van Beko-bedrijven opgesteld. Bezoekers konden hier terecht voor gesprekken over onder meer de beste grondstoffen, bedrijfsadviezen en bakkerij-inrichting. Hier lieten ook onder andere Michel Schröder, Dre Eversteijn en Hidde de Brabander in de  praktijk zien hoe je verschillende producten en ingrediënten kunt gebruiken in je dagelijks bakwerk.

Ireks bakt koel

De tweede hal van de beurs werd gevuld met een groot aantal leveranciers. Hier een kleine greep uit het aangeboden assortiment. Ireks bracht hun ‘cool baking’-assortiment live in beeld bij de bezoekers. Door een dag van tevoren je deeg te draaien en het ’s nachts in de koeling te laten rijzen, kun je overdag – in de zaak of in de bakkerij – de hele dag vers brood maken. “Eén van de manieren om jezelf te onderscheiden van de supermarkt. En hoe mooi is het als je tegen de klant kunt zeggen ‘Ik laat de zak nog even open want ze zijn nog warm’.”

Sonneveld brengt brood en banket

Sonneveld staat sinds jaar en dag bekend om haar grondstoffen voor brood. Maar recent is het bedrijf ook ‘in de ban van banket’. Op de beurs leverde dat een vitrine op waar bakkers konden zien hoe mooi ‘efficiënt gebak’ kan zijn. “Kleinere porties, makkelijk te maken, vooral voor de gemengde bedrijven.” Maar natuurlijk kreeg de ‘‘broodkant’ ook aandacht; daarvoor bracht Sonneveld  steengemalen volkoren naar de beurs. “Uit marktonderzoek blijkt dat consumenten voor de bakker kiezen omdat het lekker is, vers en op drie: gezond. En daarbij staat weer met stip op 1: volkoren. Daarom brengen we een nieuw volkoren: anders geproduceerd en met een iets andere smaak.”

Vipam gaat samenwerken met De Kuyper

Vipam vroeg aandacht voor de nieuwe lijn ‘Creative Kitchen’ die het bedrijf vanaf oktober met distilleerder De Kuyper op de markt brengt: concentraten met smaken als lavendel, tonka bonen, rum en cacao. “Onze klanten hebben behoefte aan meer smaken en soms kleinere hoeveelheden en daar kunnen we op deze manier goed op inspringen.”

Bak Speciaal maakt yoghurt bakvast

Bakspeciaal showde de nieuwe producten Emmer Oerkoren en Licht met pit. Voor alle producten geldt dat ze vrij van e-nummers en lactose zijn. En de speltproducten bestaan voor 100% uit spelt. De Diamond Fresco is ook nieuw: een melange die ervoor zorgt dat je een vloeibare massa met bijvoorbeeld yoghurt bakvast maakt. “Cheesecake en lemonpie zijn nu heel populair, maar bevatten een fors percentage vet. Met deze melange kun je bijvoorbeeld skyr gebruiken – populair onder consumenten vanwege het lage vetpercentage en hoge proteïnegehalte.”

Speculaaskeuring

Uiteraard bood de beurs ook dit jaar weer de mogelijkheid om speculaas te laten keuren en daarmee automatisch mee te strijden om de titels ‘de lekkerste speculaas’ van elke provincie en ‘de beste speculaas’ van Nederland. Woensdag 26 september krijgen de deelnemers hun scores te horen. De winnaars hopen we snel daarna te kunnen melden op deze website.

Altijd op de hoogte blijven?