Fun, adventure, knowlegde en harmony: dat zijn de vier belevingswerelden die terug te vinden zijn in de stand van Dobla op Bakkersvak.

“Zo’n tachtig procent van de keuzes die we maken, wordt beïnvloed door emoties. Terwijl veel winkels en restaurants zich vooral nog richten op onze ratio”, aldus Rogier Snoeks, Marketing en Innovation Manager bij Dobla. Het bedrijf laat tijdens Bakkersvak zien hoe dit anders kan.

We leven in een moeilijke tijd. Door de situatie in de wereld worden we constant blootgesteld aan negatieve berichten. “Daardoor volgen emoties elkaar snel op. Soms wisselt iemands emotionele staat wel drie keer per dag”, aldus Snoeks. “Deze emoties hebben een grote invloed op de keuzes die we maken. Bij de indeling van winkels wordt echter niet altijd rekening gehouden met deze emoties. Alles is keurig naar productcategorie gerangschikt. Hetzelfde geldt voor de menukaart in een restaurant, daarin staat alles veelal keurig geordend onder voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht. Hiermee wordt vooral aanspraak gemaakt op onze ratio.”

Gemoedstoestanden

Het kan echter ook anders, laten IRCA & Dobla zien. “We hebben vier gemoedstoestanden gekozen die een rol spelen bij de keuze die men maakt voor een bepaald product: fun, adventure, knowlegde en harmony. Daar creëren we een belevingswereld omheen met kleuren en ook een bijpassend hapje. Bij adventure gaat het bijvoorbeeld om producten met smaken die men nog niet zo goed kent of spannende ingrediënten en combinaties. Knowlegde gaat over benieuwd zijn naar de achtergrond van producten, het opdoen van kennis. Harmony staat voor balans, voor verbinding en nostalgie; producten waarmee men vertrouwd is.” Sales Manager Kris Boer vult aan: “Je kunt hierbij denken aan producten als een tompouce, Bossche Bol en een hazelnootgebakje. Fun staat voor plezier. Zo hadden we bij de vorige beurs een hapje met daarin knettersprinkels. Dat zorgt bij iedereen voor een glimlach op het gezicht.” Welke hapjes ze gaan maken, houden ze nog even geheim. “Dat moet men maar komen proeven.”
Het publiek kan op de stand onder andere producten van IRCA proeven, waar Dobla sinds 2018 onderdeel van is, en van Joygelato. “Het publiek kan bij ons ook terecht voor gelato, chocolade en creams”, vertelt Boer. “De creams zijn niet alleen interessant voor banketbakkers, maar ook voor de broodbakker. Het gaat om onder andere chocoladecreams met toevoegingen van pistache en hazelnoot (denk aan Nutella en Kinderbueno). We laten zien dat deze kant-en-klare vulling op verschillende manieren kan worden toegepast.”

Altijd op de hoogte blijven?