Veenhuizen krijgt energie van energiereductie

Veenhuizen groep_adv BIB 4-2021_1

De meeste leveranciers zullen zeggen dat de ovens die zij leveren de meest energiezuinige zijn die er te krijgen zijn. Niemand zal vertellen dat hij iets verkoopt wat ten opzichte van alternatieven in de markt niet erg zuinig is. Veenhuizen heeft een bijzonder samenwerkingsverband gesloten met het merk onder de merken: MIWE. Het Duitse topmerk is niet alleen vooruitstrevend en innovatief, maar daadwerkelijk duurzaam en energiezuinig.

Carol Sanford gaf op de CEO Convention ooit een lezing over ‘the essence’: de essentie van het bestaan van je bedrijf, de dieperliggende gedachte erachter, de motivatie om er elke dag weer voor de volle 200 procent voor te gaan. Afgezien van het feit dat Sanford een zeer welbespraakte vrouw is, wat op zichzelf al inspireert, zet zoiets je onmiddellijk aan het denken.

Een aantal bedrijven op die conventie kwam niet veel verder dan winst maken en tevreden werknemers als essentie van hun bestaan. Bij Veenhuizen gaan we gelukkig een stap verder en kijken we naar hoe we als bedrijf op de lange termijn kunnen bijdragen aan een betere en schonere wereld, waarbij een divers medewerkersbestand tevreden werkt aan het helpen van klanten. Met als gevolg het genereren van een plus aan het eind van het jaar.

Energiereductie

Veenhuizen groep_adv BIB 4-2021_3

‘Een bijdrage leveren’ aan een schonere en betere wereld is nogal relatief. Vandaar dat we hebben uitgezocht waar we als bedrijf de meeste impact hebben, en hoe we die impact positief kunnen beïnvloeden. Dan kom je al snel op het verbruik van energie van de apparatuur die we verkopen, de energie die we zelf ­verbruiken in ons pand en de energie die het kost om onze monteurs van A naar B te krijgen.

Veruit de belangrijkste categorie is het verbruik van energie van de apparatuur die wij leveren. Vergeleken daarbij is de rest peanuts, maar toch nemen we ook daar initiatieven om het verbruik verder te reduceren. Wij werken met A-merken, zoals Kälte-Rudi (ijsmachines) en MIWE (bakkerijovens). Merken die heel lang meegaan en waarvan onze klanten jarenlang plezier hebben. De filosofie hierachter is dat we klanten zo lang mogelijk willen laten profiteren van onze apparatuur, aangezien we er veel energie in hebben gestopt om die zo goed mogelijk te fabriceren. Landrover heeft die gedachte ook.

Het tweede positieve van A-merken is dat de producenten daarvan zelf al hebben nagedacht over de impact die zij genereren en hebben gewerkt aan energiereductie bij de productie van de apparatuur, maar ook aan zo zuinig mogelijk gebruik van diezelfde apparatuur door de klant. Als het om ovens gaat, past MIWE erg goed bij deze filosofie. Het merk verenigt de Duitse degelijkheid voor jarenlang gebruik met de slimmigheden van nu die zorgen voor een lager energieverbruik.

Wist je dat...

  • ... de Veenhuizen Groep een gasloos pand heeft, dat is voorzien is van een warmtepomp en een dak vol zonnepanelen? Zo dragen ook wij bij aan de energietransitie in Nederland.
  • … de Veenhuizen Groep de Iceman Foundation heeft, met als drijvende kracht eigenaar Patrick Veenhuizen en als doel ernstig zieke en gehandicapte kinderen en hun gezin een onvergetelijke dag bezorgen?
  • … de Veenhuizen Groep liever niet ziet dat je apparaten snel kapotgaan? Misschien vreemd om te zeggen als dienstverlenend bedrijf, maar elk defect apparaat is een potentiële last voor het milieu. Door apparaten aan te bieden die een lange levensduur hebben willen we niet alleen het milieu sparen, maar ook een lange en duurzame relatie opbouwen met onze klanten.

Winst

Veenhuizen groep_adv BIB 4-2021_3

Voor de bakker is energieverbruik een belangrijke kostenpost. Het verlagen van het verbruik betekent meteen een besparing, oftewel winst. Mooi meegenomen dat het ook nog beter is voor de wereld om ons heen.

Onderzoek heeft aangetoond dat bedrijven die zich actief bezighouden met duurzaamheid aantrekkelijker zijn voor nieuwe medewerkers. Wij merken dat inderdaad sinds we actiever communiceren over wat we doen. Tegelijkertijd ontstaat daardoor een mooie mix van jonge mensen en ervaren medewerkers. Zo leiden we op en brengen we nieuw elan in onze P van ‘People’. Van energiereductie krijg je als bedrijf met andere woorden nieuwe energie. Volgens de natuurkundige wetten kan dat helemaal niet, maar toch werkt het zo! People Planet Profit volgens Veenhuizen.

Logo Veenhuizen_klein

Veenhuizen Groep
Tel.: 0342 – 47 24 10
info@veenhuizen.nl
www.veenhuizen.nl/mvo

Lees ook
Allergeneninformatie: hoe zit dat ook weer?

Allergeneninformatie: hoe zit dat ook weer?

“Allergenen, zoals gluten bevattende granen, sesamzaad en noten, komen in vrijwel alle bakkerijen voor. Het is belangrijk en zelfs verplicht uw klant proactief te wijzen op informatie over allergenen in uw producten”, aldus Linda van Zonsbeek, kennisspecialist bij NBC. “Maak in de winkel zichtbaar dat u deze informatie paraat hebt.”

Zonder chaos geen orde

Zonder chaos geen orde

We leven alweer meer dan een jaar in een onzekere samenleving. Gaan we ooit weer terug naar normaal, alsof er geen coronacrisis is geweest? Wie het weet, mag het zeggen. Velen waanden zich relatief veilig en hadden het idee enige controle te hebben over het bestaan.

Wie is Maud?

Wie is Maud?

Het is een vraag die ons regelmatig ter ore komt: wie is Maud? Wie is degene die zich in deze column zo ‘anoniem’ en scherp uitlaat over heikele kwesties in de bakkerijbranche?