‘Wij zijn totaalleverancier én businesspartner’

WEB_Adv. Sonneveld foto D Hartentaart

Sonneveld positioneert zich pal naast de ambachtelijke bakker

Grondstoffenleverancier Sonneveld is met de overname van Broer Bakkerijgrondstoffen meer dan ooit een totaalleverancier geworden. Naast broodverbetermiddelen en broodmixen ligt de focus nu ook op banket. Maar de leverancier wil nóg meer zijn voor de ambachtelijke bakker. “Wij zijn niet alleen een totaalleverancier; wij zijn ook een businesspartner. Wij willen naast de bakker staan en schouder aan schouder met hem optrekken voor optimaal rendement.”

Sonneveld staat van oudsher bekend als leverancier van grondstoffen voor de broodbakker. Door de overname van Broer Bakkerijgrondstoffen in Waddinxveen in september 2016 is de focus echter in toenemende mate ook op banket komen te liggen. “Een deel van de banketproducten hadden we zelf altijd al in huis. Sinds we een meerderheidsbelang in Broer hebben genomen, kwam ook bij ons de aandacht weer meer op die producten te liggen”, vertelt verkoopleider Hille-Jan Oppedijk. “We willen immers graag een totaalleverancier voor de bakkerijsector zijn! Dat betekent niet alleen broodverbetermiddelen en broodmixen leveren, maar ook banketproducten en spijzen. Bovendien leveren we allerhande lossingsmiddelen voor het schoonmaken en smeren van bakblikken en bakplaten.”

WEB_Adv.-Sonneveld-foto-B-Broer-spijsproducten-Gevulde-Speculaas-LvdP-0183-300x199 Fundament

Het fundament onder het nieuw samengestelde banketassortiment van Sonneveld wordt gevormd door soezen, cake, kapsels en roompoeder. “Enkele producten hadden we zoals gezegd zelf al in ons assortiment vanwege de kennis en de plezierige samenwerking met onze broertjes en zusjes binnen Orkla Food Ingredients”, aldus Oppedijk. “Mede op basis daarvan hebben de proefbakkers en productontwikkelaars van Sonneveld en Broer de handen ineengeslagen en in kaart gebracht wat er nu allemaal aanwezig is. Wat goed is, hebben we behouden. Wat beter kon, hebben we doorontwikkeld en geoptimaliseerd. Er zijn duidelijke keuzes gemaakt. Alle banketmixen leveren we onder de merknaam Credin. Spijs en marsepein blijven we aanbieden onder de merknaam Broer.”

Hille-Jan Oppedijk is sinds een jaar verkoopleider voor het ambacht bij de firma Sonneveld. Deze plek bij de grondstoffenleverancier in Papendrecht past hem als een jas. “Dat ik vanaf deze plaats een breed assortiment grondstoffen kan aanbieden, vind ik fantastisch. Maar we doen méér. Sonneveld wil pal naast de ambachtelijke bakker staan om te horen waar hij heen wil. Waar lig je ’s nachts wakker van? Wat houdt je bezig? Waar wil je over vijf jaar zijn? Dát zijn zaken die wij als businesspartner graag met de bakker bespreken. Niet zomaar even aan de werkbank, maar rustig aan de keukentafel. Samen stellen wij een doel, samen gaan wij daarvoor. Daar krijg ik zelf ook energie van!”

WEB_Advertorial-Sonneveld-foto2-300x200 Onderdeel van deze ondersteuning vormt bijvoorbeeld de actie met maandbroden, die begin dit jaar is geïntroduceerd. “Met deze campagne bieden wij de bakker op een flexibele en toegankelijke manier waardevolle ‘tools’. Een promotiepakket met onder andere een houten toonbankdisplay, een stoepbordposter en hippe ansichtkaarten geeft de Brood van de Maand-campagne een eigen gezicht. De bakker bepaalt zelf welke broden hij laat meelopen in de actie; Sonneveld adviseert en ondersteunt.” Deze campagne is bedoeld om een glimlach te creëren. “Met dergelijke campagnes helpen wij de bakker niet alleen om te vernieuwen en te verrassen. We sporen hem hiermee ook aan het eigen assortiment kritisch te benaderen en wellicht te saneren.”

WEB_Adv.-Sonneveld-foto-Hille-Jan-Oppedijk-200x300 Hille-Jan Oppedijk

Gezamenlijk de wedstrijd winnen

Deze aanpak, om de bakker te ontzorgen en van alle gemakken te voorzien, past volgens Oppedijk helemaal bij Sonneveld. “Wij schuiven niet alleen een zakje grondstoffen door de deur. Wij willen naast de ondernemer staan en hem helpen het allerbeste uit zijn bedrijf te halen. Als team zijn we gedreven en enthousiast, ‘no nonsens’ en klantgericht. Samen met de ambachtelijke bakker bekijken onze accountmanagers hoe we de wedstrijd gezamenlijk kunnen winnen.”

De verkoopleider vergelijkt de service en dienstverlening van zijn zevenkoppige team graag met de aanschaf van een auto. “Het basismodel is vaak al heel fraai. Maar dat is uit te breiden met nog veel meer opties, zodat het eindresultaat helemaal naar jouw wens is!” Oppedijk is ervan overtuigd dat de adviesrol van de grondstoffenleverancier steeds groter wordt. “We moeten elkaar als leverancier en bakker kritische vragen durven stellen. Dat kost tijd en vraagt om vertrouwen. Maar als dat er eenmaal is, kun je samen bergen verzetten. Sonneveld is een one-stop-shop voor de ambachtelijke bakker: wij zijn niet alleen je totaalleverancier voor brood én banket, maar ook je business- en gesprekspartner. Dus, spreken we elkaar snel?”

Sonneveld is een zelfstandig onderdeel van Orkla Food Ingredients. Het bedrijf kent in Nederland diverse productgroepen: Broodverbetermiddelen en -mixen onder de naam Sonneveld. Het assortiment banketmixen draagt de merknaam Credin. Spijs, marsepein en koekjesspijzen zijn verkrijgbaar onder de merknaam Broer. De lossingsmiddelen mogen in het assortiment natuurlijk niet ontbreken.

  • Logo-Sonneveld-300x95 Sonneveld Group BV
  • Rietgorsweg 1-3
  • 3350 AA Papendrecht
  • 078 - 644 25 25
  • www.sonneveld.com
Lees ook
Beko OmzetBarometer signaleert grote verschillen tussen bakkers

Beko OmzetBarometer signaleert grote verschillen tussen bakkers

Beko Advies maakt vandaag (16 juli) de resultaten van de Beko Omzet Barometer tot en met week 26  bekend. De resultaten geven een goed beeld van het eerste halfjaar van 2019. In de gegevens is rekening gehouden met het effect van de btw-verhoging. De gegevens van 2018 zijn omgerekend naar het nieuwe btw-tarief van 9%. Pasen vorig jaar erg vroeg,...

Marc Cuypers managing director Belgische tak Zeelandia

Marc Cuypers managing director Belgische tak Zeelandia

Marc Cuypers is door de directie van Zeelandia benoemd tot managing director van dochteronderneming N.V. Zeelandia S.A. in Wommelgem, België. Hij volgt vanaf 1 november de huidige directeur Christian Van Strydonck op.

Footprint

Footprint

Vrijwel alles wat geproduceerd wordt, bestaat uit verschillende grondstoffen, die elk hun prijs kennen. In de bakkerij weten wij dat als geen ander - ieder jaar sta ik weer versteld van de discussie rondom grondstofprijzen.