Komend jaar wordt in de derde week van januari de nationale Week van het Brood georganiseerd. Die vormt de aftrap van een tweejarige imagocampagne en heeft als thema ‘Iedereen heeft soms een beetje volkoren nodig’. De Stichting Ambachtelijke Bakkerij helpt ambachtelijke bakkers om volop gebruik te maken van deze week om zichzelf én hun (volkoren) producten in de spotlights te zetten.
‘Je hebt het er maar druk mee. Werk. Gezin. Partner. Familie. Sport. Vrienden. Hobby’s. Elke dag actie. Elke dag volle bak. Die energie. Mentaal en fysiek. Die komt niet altijd vanzelf. Zelfs bij jou niet. Zelfs jij hebt af en toe een gezonde boost nodig.’ Dat is de insteek van de Week van het Brood om volkoren opnieuw onder de aandacht te brengen van de consument. Herkenbare situaties schetsen uit het leven van alledag en daarop het antwoord bieden: ‘Iedereen heeft soms een beetje volkoren nodig’. Volkorenbrood geeft je immers net even dat steuntje in de rug of dat zetje dat je nodig hebt qua energie.
Volkoren is favoriet
Voor het zesde jaar op rij groeide het percentage Nederlanders dat volkorenbrood eet: van 38 procent in 2016 tot 47 procent in 2021. Ook kinderen zijn meer volkorenbrood gaan eten. Dit percentage steeg in dezelfde periode van 37 naar maar liefst 53 procent. Volkorenbrood verstevigt hiermee zijn positie als meest gegeten broodsoort, gevolgd door meergranenbrood (33%). Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK die in opdracht van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) zijn verzameld.
Profilering ambacht
De tweejarige imagocampagne ‘Brood Goed Verhaal, met graan uit Europa’ wordt door het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en het Belgische Instituut Brood en Gezondheid uitgevoerd namens zeven branchepartijen uit Nederland en België. Net als de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) en de Nederlandse Bakkerij Fabrikanten (NEBAFA) ondersteunt ook de Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB) het initiatief. Namens het bestuur van de SAB is Helma Elemans afgevaardigd in de stuurgroep van de campagne. “Wij vinden het belangrijk dat ook de ambachtelijke bakkers zich binnen deze campagne kunnen profileren en daar hun voordeel mee doen”, aldus Helma. “Wij willen graag dat consumenten de ambachtelijke bakker als hun lokale versspecialist zien. De campagne, met volop aandacht voor de positieve kenmerken van brood, kan daaraan zeker bijdragen.”
Week van het Brood
Tijdens de Week van het Brood, 17 tot en met 23 januari, worden consumenten bewust gemaakt van al het mooie en goede dat brood te bieden heeft. “Volkorenbrood vormt hierbij het anker voor de gehele productcategorie”, aldus Jenneke van Elderen, communicatieadviseur van het Nederlands Bakkerij Centrum. “De Week van het Brood laat op een sympathieke, luchtige manier zien dat volkorenbrood je een boost geeft, op een moment dat je dat echt even nodig hebt. Zo kun je elke dag weer het beste uit jezelf halen.”
Voor de Week van het Brood kunnen winkeliers gebruikmaken van promotiepakketten en digitale middelen, die onder andere via de Stichting Ambachtelijke Bakkerij beschikbaar worden gesteld. Klanten kunnen meedoen aan een winactie. Bovendien wordt er groots ingezet op sociale media, met video’s waarin een sympathieke volkoren-boterham op pad gaat om mensen die dat nodig hebben een duwtje in de rug te geven. Brood wordt letterlijk weer omarmd.
‘Wij vinden het belangrijk dat ook de ambachtelijke bakkers zich binnen deze campagne kunnen profileren en daar hun voordeel mee kunnen doen’
Dat de Week van het Brood in januari wordt georganiseerd, is niet toevallig. Cijfers van het Nederlands Bakkerij Centrum laten zien dat ruim veertig procent van de mensen de intentie heeft om in januari hun voedingspatroon aan te passen. Gezondheid is daarvoor de belangrijkste drijfveer. “Goede voornemens worden in 2022 wellicht versterkt door de maandenlange coronabeperkingen”, denkt Jenneke. “Een goed moment om volkoren vol in de spotlights te zetten.”
Imagoschade
En het blijft niet bij de Week van het Brood alleen. “Gedurende 2022 en 2023 brengen we in het kader van de EU-campagne mooie, vaak wat meer inhoudelijke verhalen, zodat mensen zich opnieuw bewust worden van de positieve eigenschappen en de gezondheidswaarde van brood”, vertelt Jenneke. Dat is geen overbodige luxe. Het imago van brood heeft een aantal jaren flink onder vuur gelegen. Dieetboeken, zelfverklaarde voedingsgoeroe’s en negatieve media-aandacht hebben ertoe geleid dat mensen begonnen te twijfelen aan brood. Je zou er dik van worden, er zou mensenhaar in brood zitten en gluten zouden slecht zijn voor je gezondheid.
Promotiepakketten
Via de Stichting Ambachtelijke Bakkerij zijn promotiepakketten te bestellen voor de Week van het Brood. Stuur een mail naar info@ambachtelijkebakkerij.nu voor meer informatie. Wil je alvast tips verzamelen om optimaal te kunnen inhaken op de Week van het Brood? Kijk dan op onze website: www.ambachtelijkebakkerij.nu.
Multimediaal platform
Ook de Stichting Ambachtelijke Bakkerij draagt haar steentje bij aan de branchebrede campagne, die onder meer wordt gevoerd op de websites Brood.net (voor Nederland), en Broodengezondheid.be en
Painetsante.be (voor België). “De SAB investeert in het verder uitrollen van deze EU-campagne in ambachtelijke bakkersbedrijven”, vertelt Helma. “Na de Week van het Brood krijgt de campagne een vervolg op radio, televisie en sociale media. We denken nu al na over manieren waarop we heel praktisch kunnen aanhaken bij de campagneboodschap. Het is natuurlijk fantastisch dat volkorenbrood een podium krijgt op radio en tv, sociale media, via online video’s op YouTube en via advertenties op websites en in zoekmachines. De EU-campagne streeft naar meer waardering van de consument voor een ‘gewone’ volkorenboterham als gezonde opkikker. Samen met alle partners van de campagne willen wij de verkoop van brood stimuleren. De SAB zal er alles aan doen om van deze doelstellingen ook het ambacht te laten profiteren, zodat we het imago van de ambachtelijke bakker als lokale specialist verder versterken.”
Stichting Ambachtelijke Bakkerij
Tel. 088 - 66 693 33
info@ambachtelijkebakkerij.nu