“Samen met Kiki Suijkerbuijk kunnen wij feilloos inspelen op de markt”, aldus Vipam-directeur Arjan van de Roovaart.
Verbinden en onderscheiden zijn belangrijke sleutelwoorden voor Vipam. De leverancier van kwalitatief hoogwaardige ingrediënten zet deze termen centraal in al zijn dienstverlening en dus ook tijdens Bakkersvak 2023.
“Tijden van tegenslag vragen om een flinke portie creativiteit en wilskracht”, schrijft Vipam-directeur Arjan van de Rovaart in het voorwoord van zijn voorjaarsmagazine. “Zolang we onze belangen blijven verbinden, door samen te werken én creatief te zijn, behouden we de waarde van ons mooie ambacht.”
Onderscheidend vermogen
Het onderscheidend vermogen versterken van ambachtelijke vakmensen is een belangrijk speerpunt voor Vipam. Tegelijkertijd wordt ingezet op samenwerking: met klanten, met toonaangevende patissiers én met collega’s en partners uit de sector zoals Royal Steensma, het IJscentrum, het Beko Inspiratie Centrum en Veenhuizen Groep. “Dat Kiki Suijkerbuijk, een bevlogen patissier en lid van het Nederlands Patisserie Team, ons team heeft versterkt, is geen toeval. Wij zoeken op die manier nog meer verbinding met de sector en scherpen onze kennis vanuit de praktijk aan. Kiki weet als geen ander hoe onze klanten denken en produceren en waaraan zij behoefte hebben. Samen met haar kunnen wij feilloos inspelen op de markt.”
“Wij kiezen als Vipam in onze uitingen, zoals het voorjaarsmagazine, de stand op Bakkersvak en ook in onze producten, voor een weelderige en luxe uitstraling”, aldus marketingmanager Elsbeth van den Berg.
“Dat betekent niet dat wij een hoogdrempelig bedrijf zijn: we hebben voor ieder wat wils. Wat wij belangrijk vinden, is dat we onze klant producten leveren waarmee hij of zij zich kan onderscheiden. Consumenten willen nog altijd best betalen voor ambachtelijke producten, maar dan moeten die producten wel wezenlijk anders, beter en smaakvoller zijn dan wat zij in de supermarkt of elders kunnen krijgen. Als een product opvalt qua uiterlijk, smaak en beleving, heeft het ambacht zonder meer bestaansrecht en houdt het vergelijken van prijzen ook direct op. Zodra het assortiment maximaal onderscheidend is, blijkt prijs er namelijk minder toe te doen.”
Geur, kleur, kraak en smaak
Vipam levert als familiebedrijf al zestig jaar ingrediënten, hulpmiddelen en decoraties aan de ambachtelijke sector. “Wij hebben alles in huis wat een product geur, kleur, kraak en smaak geeft, behalve de basisgrondstoffen zoals boter, bloem, room en eieren”, vat Elsbeth het aanbod bondig samen. “Met ons assortiment kan de specialist zich onderscheiden op het gebied van smaak en uiterlijk. Daarnaast bieden we onze klanten inspiratie en informatie en staan we graag letterlijk naast de klant aan zijn werkbank om te vragen wat hij nodig heeft en waarmee we hem kunnen helpen. Dat zijn de momenten waarop we elkaar overigens over en weer inspireren. Mooie voorbeelden uit de sector delen we op onze beurt graag met andere klanten via onze nieuwsbrieven. Ook dat is voor ons verbinding: anno 2023 is het belangrijker dan ooit dat we als ambachtelijke vakmensen sámen optrekken om de huidige uitdagingen het hoofd te bieden.”
“Wij kiezen als Vipam in onze uitingen, zoals het voorjaarsmagazine, de stand op Bakkersvak en ook in onze producten, voor een weelderige en luxe uitstraling”, zegt marketingmanager Elsbeth van den Berg
Bakkersvak
Torenhoge energierekeningen, inflatie, schaarste op grondstoffengebied en krapte op de arbeidsmarkt: de uitdagingen in de sector zijn bekend. Maar het team van Vipam toont zich strijdbaar en heeft ongelooflijk veel zin om na drie jaar de klanten weer persoonlijk te ontmoeten op vakbeurs Bakkersvak. “In 2020 hadden we zó’n mooie beurs: er hing een heel goede sfeer en een optimistische buzz”, herinnert Elsbeth zich. “Door corona viel de opvolging van die beurs helemaal in het water. Toch willen wij nu opnieuw laten zien dat wij er zijn. Wij vinden het heel belangrijk om onze klanten persoonlijk te spreken en te ontmoeten.”
In de stand van Vipam worden zes producten uit het assortiment in de spotlights geplaatst. “Het is ondoenlijk om ons hele assortiment te belichten”, aldus Elsbeth. “Daarom presenteren wij enkele highlights, zoals goede vanille, Cointreau-concentraat, onze Zwitserse Felchlin-chocolade en gekonfijt fruit. Allemaal ingrediënten waarmee ambachtelijke vakmensen in hun eigen producten het verschil kunnen maken. Daarnaast presenteren we onze HUG-tartelettes, die een uitgebreide vegan lijn hebben, zodat onze klanten daarmee kunnen inspelen op de groeiende vraag naar vegan producten. Tartelettes zijn bovendien in tijden van krapte op de arbeidsmarkt een lekker en onderscheidend product in het assortiment. We hebben een vitrine vol ijs, die is gemaakt met grondstoffen van Babbi en zorgen voor een Instagramwaardige stand, zodat mensen het leuk vinden om bij ons langs te komen en we laten natuurlijk onze producten zien en proeven. In onze stand zijn naast de mensen van Vipam ook een aantal van onze leveranciers aanwezig, bijvoorbeeld van Cointreau, Babbi, Pavoni en HUG. Het allerbelangrijkste voor ons op de beurs is en blijft namelijk dat persoonlijke contact.”
Grootse genietmomenten
Ondanks de huidige uitdagingen ziet Vipam een mooie toekomst voor onderscheidende vakmensen. “Juist in moeilijke tijden van inflatie en recessie kiezen mensen nóg meer voor genieten – in alle lagen van de bevolking. Ja, alles is duur geworden. Maar dan willen we juist in het weekend of ’s avonds iets lekkers bij de koffie. De ambachtelijke bakkerijbranche is bij uitstek de branche van grootse genietmomenten. Dit is dus hét moment om als vakman of -vrouw te laten zien waar je staat en wat je kunt! En Vipam levert daaraan heel graag een bijdrage.”
Vipam International
Poppenbouwing 26a 4191 NZ
Geldermalsen
(0345) 565 670
www.vipam.nl
info@vipam.nl