Royal Steensma werkt aan fundament - “Wij leven van bakkers en willen graag iets terugdoen”

Foto: Royal Steensma

De ontwikkelingen volgen elkaar snel op bij Royal Steensma. Onlangs maakte de producent van bakkerijgrondstoffen de overname van Bak Speciaal bekend. Binnenkort opent Royal Steensma twee moderne opleidingscentra waar jongeren worden klaargestoomd voor een carrière in de voedingsmiddelenindustrie. En ondertussen viert het bedrijf ook nog zijn 180-jarig bestaan.

“Grondstoffen zijn nog altijd onze core business,” zegt Hilco Wagenaar, business development manager bij Royal Steensma. “Dus je kunt je afvragen waar onze ambitie voor het opzetten van opleidingscentra vandaan komt.” Het is ook niet de minste ambitie. Vijf jaar geleden begon Royal Steensma een samenwerking met de gemeente Vlaardingen en collega-bedrijven uit de voedingsbranche. Het resulteerde in de Food Innovation Academy (FIA), een vier etages tellend gebouw in Vlaardingen, dat is voorzien van de modernste machines en laboratoria. In Leeuwarden wordt gelijktijdig gewerkt aan het noordelijke equivalent van de FIA, onder de naam Bakery & Sweets Center. De voornaamste doelen van de centra: een grotere instroom van goedgekwalificeerde jongeren in de voedingsbranche, werken aan imagoverbetering en een plek creëren voor onderzoek en innovatie.

Foto: Royal Steensma

Direct aan de slag
“Te weinig jongeren kiezen voor een carrière als bakker,” licht Wagenaar toe. “Ze willen niet in de bakkerijsector werken, omdat ze er te weinig over weten. En wat je niet kent, kies je niet. Wij willen jongeren laten zien wat het werk inhoudt. Zo beschikt de FIA over een instructiezaal waar we vroegtijdige schoolverlaters vertellen over het vak. In het FIA Baking Center, de ruimte met demokeukens of in de ruimte met proefmachines uit de foodbranche kunnen ze direct aan de slag, om zelf te ervaren hoe leuk en interessant het werk in de branche kan zijn. Voor ons is het belangrijk dat meer jongeren kiezen voor een bakkersopleiding, omdat de bakkerijen onze klanten zijn. Wij leven van bakkers en willen daarom graag iets terugdoen.”

Diverse onderwijsinstellingen hebben zich verbonden aan de FIA. Zo kunnen studenten van mbo-instelling Lentiz, Hogeschool Inholland en de universiteiten van Delft, Leiden en Rotterdam gebruik maken van de faciliteiten en werken ze er samen met de foodbedrijven die samenwerken binnen de FIA.

Direct naast het pand van de FIA staat de fabriek van Royal Steensma. De twee gebouwen zijn fysiek met elkaar verbonden door een loopbrug. “In het magazijn van de fabriek werken we aan de bouw van het FIA Baking Center,” zegt Wagenaar. “Een multidisciplinaire proefbakkerij voor brood en banket, waar binnenkort ook studenten aan de slag gaan. Zo overbruggen we letterlijk de kloof tussen theorie en praktijk.”

Imagoverbetering
“Naast de instroom van jongeren werken we met de FIA aan imagoverbetering van de voedingsbranche,” zegt Evert-Jan van Egteren, commercieel manager voor het mkb bij Royal Steensma. “De broodconsumptie daalt, onder meer door gebrek aan vertrouwen van de consument. Er wordt van alles geroepen over brood, maar veel daarvan is ongefundeerd. Wij laten een tegengeluid horen; dat doen we door transparant te zijn. Bij de FIA geven we een kijkje in de keuken, zodat iedereen kan zien hoe de producten worden gemaakt.”

Foto: Royal Steensma

Bak Speciaal
Buiten de samenwerking in de FIA was er nog een investering waarmee Royal Steensma wil bijdragen aan het voortbestaan van de branche: de overname van Bak Speciaal. Royal Steensma werd groot met banketproducten, maar liet de afgelopen jaren zien ook serieuze ambities te koesteren in broodgrondstoffen. Zo werd Meester Boulanger Hiljo Hillebrand in 2017 aangetrokken om bestaande broodrecepturen van Royal Steensma te verbeteren. Met de overname van Bak Speciaal heeft het bedrijf de beschikking gekregen over een selectief assortiment van kwalitatief hoogstaande grondstoffen voor biologisch brood, desem en oergranen.

Wagenaar: “De mensen van Bak Speciaal hebben meel en bloem door de aderen stromen. Samen met Duitse specialisten hebben zij uitzonderlijke recepturen ontwikkeld. Onderscheidend en van het hoogste niveau.” Volgens Wagenaar worden kwaliteit en onderscheidend vermogen voor met name ambachtelijke bakkers steeds belangrijker. “Veel bakkers kiezen voor volumeafname. Ze kopen al hun producten bij één partij, omdat ze dan korting krijgen. Met die grondstoffen maken ze prima brood, maar het mist onderscheidend vermogen.”

Pareltjes verkopen
Dat onderscheidend vermogen is volgens Wagenaar wel nodig om als ambachtelijk bakker te overleven. De kwaliteit van supermarktbrood is enorm verbeterd, merkt Wagenaar op. Vijftien jaar geleden was het kwaliteitsverschil met brood van de bakker veel groter. “Daardoor ligt de lat voor ambachtelijke bakkers nu zo hoog. Je moet pareltjes verkopen, waar de consument voor omrijdt. Dat doe je door eigen recepturen te ontwikkelen, zelf grondstoffen te mixen waarmee je een stempel drukt op je brood. Dat is lastig voor een generatie die is opgegroeid met voorgemixte grondstoffen.”

Vakmanschap                                                                                                  
Wagenaar ziet voor Royal Steensma een belangrijke taak in het begeleiden van bakkers. “Wij helpen met het ontwikkelen van recepten, zodat bakkers hun eigen vakmanschap kunnen etaleren. We willen de problemen in de bakkersbranche bij de wortels aanpakken. Door te helpen bij de instroom van jongeren én bij het maken van kwalitatief en onderscheidend brood. Dat is ook in ons belang, want als het goed gaat met de bakkers, gaat het goed met Royal Steensma.”

Foto: Royal Steensma

Lees ook
Bakkerij Westerbos viert 100-jarig bestaan

Bakkerij Westerbos viert 100-jarig bestaan

Bakker Westeros bestaat 100 jaar. Al drie generaties lang voorzien bakkers uit de familie de consumenten van Uithoorn en Mijdrecht van brood en banket. Wat is het geheim? Kwaliteit, de bakkers maken alles zelf.

Bakkerij Koenen viert 150-jarig jubileum

Bakkerij Koenen viert 150-jarig jubileum

Ondanks de afnemende populariteit van ambachtelijke bakkerijen, lukt het Bakkerij Koenen uit Westervoort nog steeds. Het familiebedrijf, dat al sinds 1869 bestaat, vierde afgelopen zondag 17 november zijn 150-jarige jubileum.

Oude ambachten worden steeds populairder

Oude ambachten worden steeds populairder

Het brouwen van bier, het branden van koffie en het bakken van brood. Oude ambachten die, in een nieuw jasje, snel aan populariteit winnen. Waar komt deze ‘revival’ van oude ambachten vandaan?