Consumenten hebben weer meer belangstelling voor speciaal brood, ziet men bij Royal Steensma. Kocht men eerder enkel speciaal brood in het weekend, tegenwoordig wil men doordeweeks ook bijzonder brood, zoals deze Cheezies: kaasbolletjes gemaakt van tapiocameel (foto: Royal Steensma).

 

2020 wordt het jaar van het brood. Tenminste, als het aan Royal Steensma ligt. Met de slogan ‘Brood, elke dag speciaal’ vestigt het bedrijf alle aandacht op brood. Tijdens Bakkersvak laat Royal Steensma onder meer innovaties zien op het gebied van broodingrediënten. Er wordt live brood gebakken en natuurlijk kan er geproefd worden. “Mensen mogen van ons weer een eyecatcher verwachten en net als voorgaande jaren staan we vlakbij de entree”, aldus Ton Deegenaars, account manager  en broodspecialist bij Royal Steensma.

Royal Steensma staat bekend om zijn ruime assortiment aan ingrediënten voor de banketbakkerij. Het bedrijf heeft echter ook de beste grondstoffen voor brood in huis. Vorig jaar heeft Royal Steensma, Bak Speciaal overgenomen, specialist in melanges voor biologisch brood, desembroden en brood op basis van oergranen. “Tijdens Bakkersvak 2019 lieten we deze twee takken nog gescheiden van elkaar zien, onder meer met twee verschillende magazines”, vertelt marketing manager Emina Dencic. “Nu zijn deze helemaal verweven. Ons accent lag bij banketgrondstoffen, maar we zien veel mogelijkheden voor kwalitatief goed en speciaal brood waar we, na veel onderzoek, echt een onderscheidende kwaliteit hebben bereikt. 2020 draait bij ons om brood. Proef en oordeel zelf maar tijdens Bakkersvak!”

‘Brood mág weer’

Het is niet voor niets dat Royal Steensma naast banket, het accent óók op brood legt. Deegenaars: “Na jaren waarin brood weinig goed kon doen, zien we dat mensen brood weer meer gaan waarderen. Brood mág weer. Bovendien zien we meer belangstelling voor speciaal brood. Kocht men eerder enkel speciaal brood in het weekend, tegenwoordig wil men doordeweeks ook bijzonder brood. Daar de liggen kansen voor de ambachtelijke bakker.”

Met de desemculturen van Bak Speciaal kunnen bakkers inspelen op die behoefte, evenals door bijzondere granen toe te voegen. “Op het gebied van granen zie je tegenwoordig allerlei mogelijkheden”, weet Hiljo Hillebrand, die zich als Meester Boulanger bezig houdt met productontwikkeling bij Royal Steensma. “Granen worden geroosterd, gekookt of gefermenteerd. Alles om extra smaak toe te voegen.”

‘Vakmanschap en wetenschap’

Royal Steensma_adv BIB 1-2020-1

Royal Steensma verbindt bij de ontwikkeling van haar broodassortiment wetenschap en vakmanschap. Dat levert niet alleen verbluffende resultaten op, maar ook toegevoegde waarde voor de bakker (foto: Royal Steensma).

Ook bij de meer gangbare producten kan winst worden behaald. “Bakkers zijn bekend met ons Damco assortiment, waarin diverse broodverbetermiddelen zitten”, vervolgt Hillebrand. “Deze broodverbetermiddelen hebben we kritisch bekeken en waar mogelijk verbeterd. Zo hebben we de productlijn aangepast en maken we gebruik van ‘moderne’ enzymen. We hebben veel kennis op dat vlak. Deze enzymen zorgen bij het kleinbrood bijvoorbeeld voor een nog betere malsheid, afbeet en smaak. We merkten dat de malsheid op de derde dag terugliep. Ongewenst, voor zowel bakkers als consumenten. Met de nieuwe enzymen is het zacht kleinbrood de derde dag ook nog lekker mals.”

Max van der Zijden van Bakkerij Klink in Voorburg geeft aan dat hij vooral tevreden is over de malsheid en de wollige structuur van het kleinbrood. “Mijn opa en vader gebruikten vroeger al Damco, dus daar ben ik mee opgegroeid. Toen ik Bakkerij Klink overnam was ik niet helemaal tevreden over het kleinbrood, dus was het logisch om Damco kleinbroodpoeder te proberen. Het aantal zachte broodjes dat ik verkoop is inmiddels gestegen met 40 procent. Het is gewoon een lekker broodje.”

Ook de mixen voor wit, bruin en volkoren brood worden verbeterd. “De producten waren natuurlijk al goed, maar we hebben ze verder verbeterd naar de laatste stand van de wetenschap. Wij proberen structureel de verbinding te leggen tussen vakmanschap en wetenschap waarmee we voor de bakker toegevoegde waarde creëren”, aldus Hillebrand.

‘Bijzondere decoraties’

Royal Steensma_adv BIB 1-2020-2

Hiljo Hillebrand, Meester Boulanger in dienst van Royal Steensma, verdiepte zich de laatste tijd nog meer in de wereld van desems en bijzondere granen. “Granen worden geroosterd, gekookt of gefermenteerd. Alles om extra smaak toe te voegen.” (Foto: Royal Steensma).

“Goed om te weten voor bakkers die meer aandacht willen vestigen op hun speciaal brood, is dat we bijzondere decoraties in ons assortiment hebben”, stipt Deegenaars een ander onderwerp aan. “Voor maisbrood is er bijvoorbeeld een speciale decoratie, Deco Maïs. Daarmee zorg je voor onderscheid in het assortiment, en kunnen mensen het speciaal brood makkelijker herkennen.”

Tijdens Bakkersvak kan bij de stand van Royal Steensma volop worden geproefd. “We hebben onder meer tomatenbreekbrood, met daarin zongedroogde tomaten en diverse kruiden. Daarnaast hebben we low carb crackers en Cheezies: kaasbolletjes gemaakt van tapiocameel.” Natuurlijk is er ook aandacht voor banket; onder meer cheesecake is te proeven. Inspiratie voor bakkers en banketbakkers is te vinden in het nieuwe magazine, dat tevens bij de stand te verkrijgen is.

Food Innovation Academy

Royal Steensma is op allerlei fronten zich klaar aan het maken voor de toekomst. Niet alleen op het gebied van productinnovatie heeft het een tandje bijgezet. Momenteel wordt nog hard gewerkt aan de voltooiing van de Food Innovation Academy, met daarin ook de Bakery Innovation Academy. Daarin werken bedrijven, onderwijs en overheid samen om de foodsector in het algemeen en de bakkerijsector specifiek, klaar te stomen voor de toekomst. Naast productinnovaties wil men hiermee de bakkersbranche interessant maken voor toekomstige generaties. “Het is nu lastig om voldoende personeel te vinden voor de bakkersbranche. Door samen te werken met de zogeheten drie O’s – overheid, ondernemers en onderwijs, willen we laten zien dat de bakkerswereld ertoe doet en een uitdagend werkveld biedt. Uiteindelijk gaat het om het verbeteren van het imago: van de producten en de sector als geheel”, besluiten Hillebrand en Deegenaars.

Altijd op de hoogte blijven?