Puratos, producent van bakkerij-, patisserie- en chocoladeproducten viert zijn 100e verjaardag. Om te onderstrepen dat Puratos al een eeuw lang inzet op innovatie, opent het bedrijf dit jaar drie nieuwe innovatiecentra op drie continenten.

Het familiebedrijf, dat begon in een Belgische garage met de visie om het leven van bakkers en banketbakkers te vereenvoudigen, is uitgegroeid tot een van 's werelds toonaangevende fabrikanten van ingrediënten. Vanaf de lancering van het eerste merkbrood (Pura-Malté) tot de ontdekking van de intussen legendarische T-500 heeft Puratos een rol gespeeld in de verandering. Vandaag investeert Puratos 2,7 procent van zijn jaarlijkse omzet in R&D en stelt de groep meer dan 1.000 wetenschappers tewerk in meer dan 70 R&D-centra en 90 innovatiecentra over de hele wereld.

Taiwan, Brazilië, Mexico, Kenia en Ethiopië

In 2020 opent Puratos drie nieuwe innovatiecentra in Taiwan, Brazilië en Mexico. In Europa wordt het bestaande Spaanse innovatiecentrum volledig gerenoveerd met ultramoderne faciliteiten om de klanten alle hulpmiddelen aan te reiken die ze nodig hebben om hun bedrijf een boost te geven.

Naast de innovatiecentra begon Puratos in januari ook twee nieuwe joint ventures in Kenia en Ethiopië. Deze lokale aanwezigheid in belangrijke landen stelt Puratos in staat om relaties met klanten te versterken, lokaal te produceren en nieuwe producten en concepten te ontwikkelen met behulp van lokale grondstoffen.

Gezondheid belangrijk criterium voor consumenten

Taste Tomorrow, Puratos’ wereldwijde consumentenonderzoek op het gebied van bakkerij, patisserie en chocolade, bevestigt dat gezondheid voor consumenten nog steeds een van de belangrijkste criteria is bij het kopen van bakkerijproducten. Gezondheid en welzijn blijven dan ook prioritair in de productontwikkelingsprocessen van Puratos en het bedrijf stelt alles in het werk om producten met de hoogst mogelijke voedingswaarde te produceren, zonder afbreuk te doen aan smaak of kwaliteit.

Naast gezondheid is en blijft duurzaamheid een belangrijk onderwerp. Puratos focust met Cacao-Trace op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Via Cacao-Trace helpt Puratos boeren om cacaobonen van superieure kwaliteit te leveren, wat hen extra inkomsten oplevert. Deze strategie van Puratos resulteert in een tastbare impact op het inkomen van de boeren. Dankzij dit programma en door het inkomen van de boeren te verhogen, blijft de landbouw voor hen een aantrekkelijke activiteit om door te geven aan hun kinderen en een veelbelovende toekomst op te bouwen voor de volgende eeuw en daarna.

Bakkerijscholen

Ook op andere manieren steunt Puratos gemeenschappen. Bijvoorbeeld door middel van bakkerijscholen voor kansarme jongeren. Toen het bedrijf in India begon te werken, stond het versteld van het gebrek aan onderwijskansen voor kansarme jongeren. Tegelijkertijd merkte Puratos de uitdaging om gekwalificeerde technische adviseurs te vinden, terwijl zijn klanten geconfronteerd werden met ernstige tekorten aan bekwame bakkers, patissiers en chocolatiers. Om de kansarmen te helpen en hen de vaardigheden aan te leren die ze nodig hadden om in de sector te werken, besloot Puratos een bakkerijschool te openen. Later richtte het bedrijf een stichting op. Inmiddels heeft de Bakery School Foundation al geïnvesteerd in bakkerijscholen in India, Brazilië, Mexico en Zuid-Afrika. Tegen 2030 wil de Bakery School Foundation continu 1.000 jongeren uit ontwikkelingslanden in staat stellen om hun passie te beleven in een van de Puratos-bakkerijscholen,

Kijkend naar 2030

Daniel Malcorps, CEO van Puratos: "Ons honderdjarig bestaan is een gelegenheid om te herbevestigen dat we blijven inzetten op onze visie en onze waarden: een sterke wetenschappelijke aanpak, een constante zoektocht naar innovatie, met gezondheid en welzijn als hoeksteen en een diepgeworteld geloof in de waardevolle rol die voeding speelt in de maatschappij. We kijken nu al naar de volgende 100 jaar op het vlak van innovatie, duurzaamheid en expansie. We hebben al een omzet van 2 miljard euro bereikt en we streven ernaar om 5 miljard te bereiken tegen 2030. Dit zal mogelijk zijn dankzij de juiste mensen op alle niveaus van het bedrijf – van de medewerkers tot de leden van de raad van bestuur.”

Altijd op de hoogte blijven?