Persoonlijke aandacht staat centraal in de winkels van Bakkerij van der Grijn

8 oktober 2021
“Het winkelontwerp is een combinatie van onze smaak en de kennis van Emondt KMI.”

Service en klantvriendelijkheid zijn heel belangrijk voor Bakkerij Van der Grijn. Dat was in de jaren vijftig al zo, toen de producten met de transportfiets werden bezorgd, en dat is nog steeds het geval. De winkelinrichting moet daar volgens Arto van der Grijn op aansluiten. “Onze winkels zijn zo open mogelijk en het zelf pakken van diverse producten wordt gecombineerd met een persoonlijke bediening.”

Familiebedrijf Van der Grijn is in 1950 ontstaan. Toen nam Teunis van der Grijn de zaak over van zijn baas, bakker Van As. Met de bakfiets ging het dagelijks richting Ammers, Nieuwpoort, Graafland en het Achterland. De klantenkring werd steeds groter en door de servicegerichte manier van werken, groeide Bakkerij van der Grijn meer en meer. “Er was altijd tijd voor een praatje en een luisterend oor. Dat is nog steeds de kracht van ons bedrijf”, vertelt Arto van der Grijn, die het samen met zijn broers runt.

In 1980 nam zoon Teus – volgens eigen zeggen ‘tussen de meelbalen geboren’ – de zaak over van zijn vader. “Teus heeft het bedrijf met liefde en passie voor het vak geleid. Hij was meer collega dan baas en vond contact met zijn personeel erg belangrijk.” In de loop der jaren heeft Teus het stokje op zijn beurt overgedragen aan zijn zoons, die de bakkerij sinds 2002 onder hun hoede hebben.

Samenwerking

Bakkerij van der Grijn_Emondt KMI_2

Naast het moederbedrijf, net buiten het dorp Groot-Ammers, zijn er in de regio negen andere winkels te vinden. Sinds zes jaar werkt Van der Grijn op het gebied van winkelinrichting samen met Emondt KMI. “Wij hebben voor dit bedrijf gekozen, omdat het veel kwaliteit en ervaring in huis heeft. De medewerkers weten waarover ze praten en komen afspraken na. De kwaliteit is goed en wij worden echt ontzorgd. Dat alles vinden we heel belangrijk.”

Zes jaar geleden is een concept bedacht, dat daarna ook in vier andere vestigingen is toegepast. “Openheid staat in al onze winkels centraal. Ook wordt er in de winkel af­gebakken en hebben we een klein beetje zelf­bediening. Hoewel de basis van onze winkelinrichting voor de vijf vernieuwde vestigingen vrijwel hetzelfde is, proberen we de details zoveel mogelijk af te stemmen op wat we op dat moment mooi vinden. Zo gaat de kleur van de tegeltjes meestal met de mode mee.”

Bij de inrichting wordt rekening gehouden met de locatie. “Het is leuk om de overeenkomsten te zien tussen mensen in de kleine dorpen en de wat grotere plaatsen, maar natuurlijk zijn er ook verschillen. Hetzelfde geldt voor ons assortiment. We letten echt op de behoefte van de klant per vestiging. Zo verkopen we in Brabant veel meer worstenbroodjes dan in andere winkels en zijn in Groot Ammers onze appelbollen heel populair.”

Mooiste winkel

Bakkerij van der Grijn_Emondt KMI_3

Van der Grijn had een duidelijk doel voor ogen. “Het moest de mooiste winkel van Giessenburg worden”, zegt hij lachend. “En dat is in mijn ogen goed gelukt. Christine, die in deze vestiging de leiding heeft, en ik hebben samen met Emondt KMI om de tafel gezeten. Met onze smaak en inzicht en de kennis van Emondt KMI is een heel mooi ontwerp tot stand gekomen. Zo hebben we een van de muren vervangen door een hekwerk met gaas, waar je doorheen kunt kijken. Zo hebben de klanten zicht op alle producten en zien ze hoe het brood wordt afgebakken.” Zelf bakt Van der Grijn soms op vrijdag of zaterdag in deze vestiging. “Ik vind die openheid ook erg prettig. Ik zie de klanten en kan contact met ze maken.”

Er is tegelijkertijd meer ruimte voor zelfbediening. “Mensen vinden het fijn om bepaalde producten zelf te pakken. Daarom kiezen we voor semi-zelf­bediening. Bij de vorige vier winkels die we hebben verbouwd, was daar al sprake van. In deze vestiging hebben we het voor het eerst ingevoerd.” De bakker wil bewust geen volledige zelfbediening. “Bediening, met de persoonlijke aandacht die daarbij hoort, blijft in onze ogen van heel grote waarde.”

Anders

De winkel in Giessenburg heeft donkergroene, glimmende tegels gekregen, donkere houten planken en zwarte en koperen details. “We willen graag af van de standaardkleuren en kiezen voor een beetje anders dan anders.” De verlichting vindt Van der Grijn heel belangrijk. “Emondt KMI besteed hier veel aandacht aan en volgt alle ontwikkelingen op de voet. Dat is duidelijk te merken aan het eindresultaat. Voor de diverse productgroepen zijn verschillende lampen aangebracht. Daardoor zijn de producten heel mooi uitgelicht.”

In de toekomst liggen volgens Van der Grijn de meeste kansen bij het geven van persoonlijke aandacht aan de klant. “Behandel de mensen in de winkel als een gast in de horeca. In plaats van een klant die zo snel mogelijk weer de deur uit gaat.” Daarnaast is kwaliteit heel belangrijk. “Dat vind ik vanzelfsprekend. De concurrentie met de supermarkt ligt op de loer en als ambachtelijke bakkers moeten we zorgen voor zo smakelijk mogelijke producten. Natuurlijk zetten wij ons daar voor de volle honderd procent voor in.”

Emondt KMI logo_klein

Emondt KMI Fresh Food Interiors
Tel.: 055 - 200 29 99
info@emondt-kmi.nl

Altijd op de hoogte blijven?