De Nederlandse vanillespecialist Vanille BV ziet volop groeikansen in de bakkersbranche en wil deze markt samen met grondstoffenleverancier Vipam bedienen. Banketbakkers, chocolatiers, en ijsmakers zoeken steeds meer naar een eerlijk verhaal achter hun grondstoffen. En dat heeft het familiebedrijf te bieden.
Foto’s: Vanille BV
“Wij heten vanille, we zijn vanille en we denken vanille”, trapt Henk de Kroon van Vanille BV ons gesprek af. Hiermee wil de Brabantse ondernemer aangeven dat het bedrijf veel meer is dan een importeur die grondstoffen opkoopt, verpakt en doorverkoopt. “Wij werken strategisch samen met lokale producenten in Madagaskar, waar wij met regelmaat naartoe gaan. We weten wie onze leveranciers zijn en betalen een eerlijke prijs.”
Het verhaal achter Vanille BV begon zeventien jaar geleden, toen De Kroon in Papoea-Nieuw-Guinea een training opzette voor koffietelers die wilden overstappen naar de teelt van vanillebonen. “Na verloop van tijd kreeg ik het verzoek om deze bonen ook op te kopen, en zo is Vanille BV in 2004 opgericht.” De Bourbon-bonen worden sindsdien op de Nederlandse markt verkocht.
Royal Vanilla
Door de grote vraag moest de ondernemer zijn inkoopdomein al snel uitbreiden naar Madagaskar, waar intussen negentig procent van het product vandaan komt. In de loop der jaren is het bedrijf uitgebreid tot een bekende vanillespecialist. “Maar bij dat imago hoort eigenlijk ook de beschikbaarheid van een compleet assortiment aan vanilleproducten”, weet Jef de Kroon, die afgelopen jaar in het bedrijf van zijn neef kwam.
Op initiatief van Bas de Kroon – zoon van de oprichter – is in Breda, de thuisbasis van het bedrijf, een productiefaciliteit opgezet en worden sinds enkele maanden vanillepoeder, -extract en -bonen in verschillende verpakkingen geproduceerd onder de naam Royal Vanilla. Samen met grondstoffenleverancier Vipam wil Vanille BV deze producten onder de aandacht brengen van de bakkersbranche.
Zestig jaar in het vak
Vipam is al zestig jaar gerenommeerd leverancier van grondstoffen in de branche en levert aan banketbakkers, chocolatiers en ijsmakers. “Het DNA van onze bedrijven lijkt enorm op elkaar”, vertelt eigenaar Arjan van de Rovaart. “We zijn beide familiebedrijven met korte lijntjes en leggen ziel en zaligheid in onze producten en dienstverlening. Dat DNA sluit tegelijkertijd perfect aan bij de bedrijven waar wij al decennia komen, vaak ook familiebedrijven.”
Het bedrijf uit Geldermalsen, dat jarenlang vanille verkocht van een Franse leverancier, denkt met de overstap naar de Nederlandse vanillespecialist meer aansluiting te vinden bij zijn klanten. “De Franse leverancier is meer gericht op de industriële verwerker en staat nauwelijks stil bij het verhaal achter het product. Dat vonden we bij Vanille BV veel meer terug”, vervolgt Van de Rovaart.
Herkomst product doet ertoe
Volgens de ondernemer zijn ook de banketbakkers en chefs steeds meer geïnteresseerd in de herkomst van grondstoffen. Bakkers kunnen deze informatie immers meenemen in hun productinformatie en zo hun klanten nog beter informeren. Vanille BV zal nauw betrokken worden bij de contacten in de markt en op verzoek de vertegenwoordiger van Vipam ondersteunen. “Ook Henks kennis en kunde willen we graag inzetten bij demo’s en presentaties”, vertelt Van de Rovaart. “Wij voelen ons vooral partner en niet zozeer klant, zoals bij de Franse leverancier het geval was.”
Hij ziet een mooie groeimarkt voor vanillebonen die toch wat onder druk stond. “De laatste jaren werden vanillebonen voor zeer hoge prijzen verkocht en zagen we dat verwerkers meer gebruikmaakten van extract. Nu de prijs van de bonen behoorlijk gedaald is, verwacht ik weer meer aandacht voor het pure product.”
Vanille als basisingrediënt
Van de Rovaart benadrukt dat vanille tot de basisingrediënten behoort van veel smaken. “Hoewel niet iedere banketbakker, ijsmaker en chocolatier zelf vanille toevoegt aan zijn producten, zijn er toch honderden bedrijven in Nederland die dat wel doen. Die bedrijven willen wij bereiken met onze producten. We hebben al enthousiaste reacties van klanten binnen en kunnen hopelijk binnenkort de eerste producten leveren.”
Vanille BV ziet de toekomst met veel vertrouwen tegemoet en kijkt uit naar de introductie in de bakkersbranche. “Wij weten alles van vanille en Vipam heeft een groot netwerk in de bakkerijsector. Samen willen we ons verhaal vertellen, een eerlijk verhaal waar wij beiden onze ziel in leggen.”
Duurzaamheid
In het concept van Royal Vanilla is duurzaamheid een belangrijk thema. Hoewel het land van herkomst van de bonen bekendstaat als ontwikkelingsland, hebben de leveranciers aandacht voor duurzaamheid. “Ook daar is bekend dat duurzaamheid een thema is bij westerse afnemers”, vertelt Henk de Kroon die meerdere keren per jaar in Madagaskar verblijft.
Ook in de verwerking van de vanilleproducten staat duurzaamheid centraal. “Ons vanille-extract bevat bijvoorbeeld geen toevoegingen”, benadrukt Jef de Kroon, die denkt dat vooral de éénliter-extractflessen en de 250-grams- en kiloverpakkingen van de vanillebonen hardlopers zullen zijn.
Kennisoverdracht
Vanille BV is in 2016 een kennisoverdrachtsprogramma gestart in Madagaskar, waar Wageningen University en een aantal lokale organisaties bij betrokken zijn. Doel van het programma is stabiele kwaliteit in teelt en gewas. Het programma sponsort tevens de stichting Mango Maso die zich inzet voor het behoud van maki’s ter plaatse.
Vanille BV
Tel. +31 (0)85 – 004 16 42
info@vanille.nl
www.vanille.nl
Vipam International b.v.
Tel. +31 (0)345 – 56 56 70
info@vipam.nl
www.vipam.nl