Jitse en Karin van der Goot wilden van hun vernieuwde bakkerswinkel in Vriezenveen stoere en moderne elementen combineren met nostalgie. Dat is in hun ogen uitstekend gelukt. “Winkelinrichter Emondt-KMI heeft ons enorm geholpen. We zijn heel blij met het eindresultaat”, vertelt Karin trots.

Op 16 november 1998 hebben Jitse en Karin van der Goot een bakkerij met winkel overgenomen in Vriezenveen en een tweede vestiging in Vroomshoop. “Jitse werkt al vanaf zijn vijftiende in de bakkerij en zijn grote wens was om ooit samen met mij een eigen bedrijf te runnen”­, vertelt Karin, die zelf bij een bank werkte. “Ik wilde mijn man helpen om zijn droom te realiseren en we besloten vanuit Friesland naar Vrie­zenveen te verhuizen. Dat was best een omschakeling, maar we zagen dit echt als een uitdaging.”

Na tien jaar hebben ze de winkel in Vriezenveen, die 26 vierkante meter telde, uitgebreid. Voor de verbouwing werd de hulp ingeschakeld van Emondt-KMI. Volgens Karin was dat een heel bewuste keuze. “Zij hebben ons door de jaren heen zo ontzettend goed geholpen en ze denken altijd met ons mee. Dat maakt de samenwerking heel prettig.” De verbouwing was zo ingrijpend dat er een jaar voor werd uitgetrokken. “Gelukkig konden we zowel de productie als onze winkel elders onderbrengen”, blikt Karin terug. “Het banket konden we maken in de snijkeuken van een landwinkel. Voor de productie van het brood zijn we uitgeweken naar bakkerij Van der Most in Lemelerveld. In onze straat stond een pand leeg en daar hebben we onze noodwinkel kunnen realiseren.”

In december 2019 werd de vernieuwde winkel geopend. “We hebben de Sinterklaasproducten nog in de noodwinkel verkocht en de week voor kerst zijn we naar ons eigen pand verhuisd.”

Blij met nieuwe uitstraling

Emondt KMI_Echte Bakker Van der Goot_2

Het pand kon niet in de breedte, maar wel in de diepte worden uitgebreid. “We hadden een heel klein winkeltje, waar maar drie mensen in pasten. Nu is de winkeloppervlakte verdubbeld en kunnen we wel vijf tot zes klanten kwijt.” Het echtpaar is heel blij met de nieuwe uitstraling van de winkel. “Alles is precies zo geworden zoals de bedoeling was. Wij wilden graag een moderne winkel met de warmte en charme die in onze ogen bij een bakkerswinkel past. Dat is heel mooi gelukt.”

Het interieur is in een modern jasje gestoken. “Hierbij zijn diverse soorten materialen, zoals staal, hout en tegels, gecombineerd met blauwe, grijze en bruin/zwarte kleuren.” Het plafond is open. “Emondt-KMI heeft voor ons een railsysteem gemaakt, waarop alle ledlampen bevestigd zijn. Die verlichting draagt bij aan de warme sfeer: de producten zijn heel mooi uitgelicht. In de toekomst is het mogelijk om extra lampen te plaatsen.”

Rondje langs alle producten

Er is grotendeels voor zelfbediening gekozen. “Mensen maken echt een rondje langs alle verschillende producten. Daardoor zijn de bestedingen gestegen. Eerst lopen ze langs het kleinbrood en daarna langs het grootbrood. Alle gangbare soorten hebben we voorgesneden, zodat klanten ze desgewenst snel kunnen pakken en hun rondje kunnen afmaken richting kassa.”

Vervolgens gaat het verder, langs de gevulde koeken, beschuit, krentenbollen, koeken en cakejes. Vanwege de coronamaatregelen liggen de harde broodjes niet los in de winkel. “We hebben ze nu in een rekje achter glas, net als de croissantjes.” De luxe, stoere broden liggen ongesneden in de broodrekken achter in de winkel. In het midden van de winkel is een eiland. “Dit gebruiken we als thematafel voor bijvoorbeeld Koningsdag en Moederdag. Het is echt een blikvanger. Verder hebben we een koeling met gebak waaruit klanten zelf kunnen pakken. We hebben bewust niet voor een diepvries gekozen. Klanten zijn hier gewend om alles vers mee te nemen.”

Dicht bij de kassa staat een eenlaagskoeling met luxe en hartige broodjes. “Onze winkelmedewerkers pakken de broodjes voor de klanten. Na corona zouden we hier zelfbediening van kunnen maken, maar eigenlijk bevalt het op deze manier heel goed.”

Veel complimenten

Emondt KMI_Echte Bakker Van der Goot_3

Het echtpaar krijgt veel complimenten van klanten. Eén compliment is Karin bijgebleven. “Als ik vroeger bij een bakkerswinkel naar binnen keek, zag ik allemaal lekkere producten in een sfeervolle inrichting. Dat gevoel wilde ik met onze winkel oproepen. Een klant vertelde me dat ze naar binnen had gekeken en dat ze er een heel warm gevoel van kreeg.”

Ook de buitenzijde van het pand heeft een nostalgische uitstraling. “Die past mooi bij het dorp. We hebben even getwijfeld over een elektrische deur. Die hebben we uiteindelijk niet genomen om de authentieke sfeer te behouden.”

Groter assortiment

Door de extra ruimte kan de bakkersfamilie extra producten presenteren, zoals desembroden, luxere gebaksoorten, meer taartjes en sloffen, en hartige en zoete broodjes. “Ik vind het heel leuk om met de producten te rouleren”, vertelt Karin. “Daarbij volg ik vooral de jaargetijden. Ik merk dat de klanten die afwisseling waarderen.”

Daarnaast blijft het bieden van service heel belangrijk, benadrukt ze. “Als specialist moet je klanten iets geven wat ze elders niet kunnen krijgen. Verder is het belangrijk dat je snel kunt schakelen. Als iemand ons ’s morgens belt met de vraag of hij een fototaart kan bestellen voor diezelfde middag, dan regelen we dat. Zo zorg je ervoor dat de klanten blijven komen.”

Altijd op de hoogte blijven?